Hoe oud waren jullie kids? We merken de laatste tijd dat ons dag ritme niet lekker loopt, zoontje van bijna 3 gaat sochtends naar de creche, en dachten dat een middagslaapje nog wel goed voor m was (eerder ging hij iedere dag tot 3 uur ivm ons werk en sliep daar dan ook 1,5 uur). Sinds papa voor langere tijd vakantie heeft ligt hij iedere avond veel te laat in bed (middagslaapje is ook later) en duurt lang voor ie eenmaal slaapt. Nu dit wknd middagslaapje overgeslagen zodat ie er Savonds lekker op tijd in kan. Ging het bij jullie vlekkeloos en meteen cold turkey zegmaar? Of af en toe toch nog slaapje? Hoe komen jullie de dag door? Haha wel even wennen hoor smiddags niet even dat rust momentje te hebben
S is bijna 2,5 en slaapt op de opvang vaak nog wel een uur, maar thuis wil hij meestal niet meer. Hij is dan rond etenstijd duidelijk moe maar gaat dan ook op tijd lekker slapen. Hij had van mij best nog een jaartje verder mogen dutten, maar het is zo'n strijd elke keer als ik hem toch in bed leg dat ik dat heb opgegeven.
We hebben die fase 2 keer gehad, hij wou met volgens mij 2/2.5 niet meer slapen, en een paar weken later toch wel weer als mocht hij dan nog maar een half uur. Zo rond zijn derde verjaardag was dat toch echt helemaal afgelopen. Het was zeker erg wennen, vroeg wakker, vol energie en onderzoekend is geen goede combinatie. Uiteindelijk is het makkelijk want dan kun je smiddags ook wat ondernemen. Met koud wer en regen moet ik eerlijk bekennen dat het lastiger is om de dag door te komen. Gelukkig houden we beide van knutselen en kom je met de sinterklass tijd wel door je uren. Voldoende schoentjes laten verven en heeft aan kleurwedstrijden mee gedaan.
Wij maken onze jongste al een hele tijd na drie kwartier wakker. Werkt hier op zich wel prima. Hij moet dan soms wel even wakker worden, maar valt best wel mee. Nu hij nog dichter tegen niet meer slapen overdag aanzit laten we hem soms bewust in de bak fiets of auto in slaap vallen als we ergens van terugkomen en maken hem dan nog sneller wakker. Lijkt toch beter te werken dan helemaal niet slapen bij hem
Ja dat hebben we hier idd ook geprobeerd, na een uurtje max weer wakker maken maar hij is dan een tijd lang zoo humeurig en bovendien nauwelijks wakker te krijgen, dat vind ik eigenlijk alleen maar nog vervelender voor ons allemaal. Deze dagen ging het redelijk moet ik zeggen, maar het zal vast nog even met ups en downs gaan allemaal...!
Hier was het rond zijn 2e verjaardag al klaar. Soms doet hij nog wel een slaapje, bijv in de auto of als hij niet fit is, maar dat is echt een uitzondering. Als het uitkomt gaan we na de lunch wel even rustig zitten. Boekje lezen, bij slecht weer een filmpje kijken etc.
Hier vlak voor z'n 2e verjaardag even een periode dat hij niet meer wilde, daarna weer een poosje wel en sinds hij 2,5 is gaat hij alleen nog maar als hij echt heel moe is of als we 's avonds een verjaardag hebben waar hij mee naar toe mag, maar dat gebeurd niet vaak. Hier viel hij 's middags op zich ook nog wel in slaap, maar ging dan 's avonds echt niet voor 21.00-22.00 slapen, dus dat schoot ook niet echt op. Hier is hij inderdaad ook super chagrijnig als ik 'm wakker moet maken na een middagslaapje, dus ik houd hem liever op dan dat ik dat doe. Het was inderdaad wel flink wennen, hij stopte er ook precies mee tijdens m'n zwangerschap, maar als ik zelf even m'n rust nodig had dan zette ik voor hem gewoon na de lunch een filmpje op en ging dan zelf even op de bank liggen. Inmiddels bijna een jaar verder en ik weet niet beter meer, maar gelukkig kan hij zich ook goed zelf vermaken.
De oudste was 3,5 toen hij er vanaf was. Al wel een half jaar de 2 kdv dagen dat hij niet sliep, maar samen met een vriendje op 1 kamer werd gelegd. Dan kletsen ze rustig een uurtje en dan riepen ze dat ze klaar waren Thuis soms ook 1 dag niet door omstandigheden. Dus zeg 2a3 dagen niet, 4a5 dagen wel voor een half jaar. De jongste was 16 maanden geloof ik, toen was hij er klaar mee, en is na een maand of 2 af en toe 's middags slapen toch er vanaf gekomen. De dagen dat hij in de middag sliep, ging hij 's avonds later op bed. Als hij niet sliep, ging hij er eerder in. Hij had geen last van die wisselingen qua ritme. Gewoon meegegaan in wat hij aangaf qua moeheidsignalen..
Hier was de eerste er met 1,5 jaar vanaf. Ze heeft niet veel slaap nodig dus redde het prima. Mocht ze wel moe zijn dan legde ik haar in haar ledikant met een paar boekjes. De jongste zit nu al op 1 slaapje dus ben bang dat zij er ook snel klaar mee is.
Onze jongste was nog geen 2 toen het middagslaapje eraf ging. Hij sliep zo slecht in 's avonds dat we het geprobeerd hebben. Hij ging toen tegen half 7 naar bed en sliep direct. Ondertussen ligt hij er tegen 7 uur in, omdat eerder niet meer werkte, en nu slaapt hij netjes om 7 uur.
Bij ons ging met twee jaar het middagslaapje er al af . Anders sliep ze ' s avonds pas zo laat .. we hebben het niet afgebouwd ofzo, gewoon meteen mee gestopt en toen ging het in de avond meteen betwe
Mijn oudste moest deels stoppen vanwege dagbehandeling 4 dagen in de week. Dat ging heel cold turkey, maar hij trok het beter dan ik had gedacht (hij was 3jr7mnd) en sliep nog 2 uur per dag. Heeft daarna nog op dagen dat het kon een middagslaapje gehad tot hij ruim 4 jaar was. Mijn middelste en jongste stopten zelf vanaf 2 jaar. Toen nog een paar maanden zo'n overgangsfase (soms wel, soms niet) en met 2jr3mnd (middelste) en 2jr5mnd (jongste) was het echt helemaal gedaan met middagslaapje... Nu nog heeft de oudste meer slaap nodig dan de middelste en jongste , hij slaapt gemiddeld voor zijn leeftijd, de dames minder dan gemiddeld.
Hier al een aantal maanden niet meer. Denk dat hij ruim 1,5 was dat hij steeds vaker een slaapje oversloeg. En als hij dan sliep overdag, was het s avonds drama. Vaak was het 22.00 uur voor hij naar bed wilde. Totaal niet moe, maar ik wel. We lagen regelmatig tegelijk op bed. Ik ben er dus mee gestopt. Op het Kdv slaapt hij nog wel een kleine 1.5 uur, maar aan het eind van de dag is hij zo moe dat hij gewoon rond 19.00 uur gaat slapen. Maar thuis begin ik er niet meer aan. Soms ligt hij wel een half uurtje op de bank tv te kijken, maar slapen doet hij dan niet.
Hier was ze er met 16 maand af. Was echt drama om haar savonds op een normale tijd in bed te krijgen. We zijn er in 1 keer mee gestopt en dat ging prima.
Mijn beide kinderen waren net na hun 1e jaar al van het middagslaapje af. Het duurde lang voor ze sliepen en het duurde kort. En savonds duurde het ook weer lang met inslapen. Dus dan maar geen middsgslaapje. En savonds gaan ze juist vroeg naar bed (rond 19.00 uur) waardoor wij de hele avond lekker voor onszelf hebben. Ik vind het wel praktisch dat ze smiddags niet meer slapen.
Hier vanaf juli geen middagslaapje meer, ze was toen bijna 2,5 jaar. Eigenlijk kwam het ineens, ik legde haar 's middags in bed maar ze wou niet slapen, dan maar eruit. En was ook niet moe, 's avonds wel vroeger erin dan. Op de crèche sliep ze 's middags ook niet, lag rustig wakker in bed (Omdat ze de andere kindjes niet wou wakker maken ) Sinds september gaat ze naar school, ook meteen ganse dagen. Kan ze goed aan. Wel tussen 18.30 & 19u in bed zodat ze zeker aan haar uurtjes slaap komt.
Hier heeft het zichzelf geregeld. Begin oktober ging ze naar de andere groep op de creche en daar zijn er haast geen kindjes die nog slapen dus zij wilde ook niet meer. Zo ineens was het middagslaapje over. Daarvoor sliep ze gewoon iedere middag zo'n anderhalf uur maar hadden we ook gedoe met 's avonds naar bed gaan, dat is nu helemaal over. Ze is de hele dag wakker, gaan 's avonds rond zeven uur naar bed en wordt de volgende ochtend tussen zes en zeven wakker. Best lange dagen maakt ze maar dat doet ze prima, het heeft zichzelf geregeld. Soms als we een langere rit in de auto maken valt ze wel lekker in slaap maar dat is prima natuurlijk. Ook als ze aangeeft moe te zijn overdag mag ze gerust een slaapje doen maar komt eigenlijk nagenoeg niet meer voor alleen als ze niet lekker is ofzo en dan is het echt een hazenslaapje. Ons dochtertje is overigens haast 2,5 nu.