Dochter (kleuter) wordt op school niet gezien zoals ze is

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by sillies, Jun 17, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sillies

sillies Fanatiek lid

Aug 15, 2013
    3,182
    1,393
    113
    Ik maak me zorgen: een tijd terug een gesprek gehad met de juf en daar had ik al geen fijn gevoel over. Ze gaat volgend jaar naar een combinatiegroep 1-2 en ik heb wel uitgesproken dat ik daar mijn vraagtekens bij heb. Maar ze zou daar goed op dr plek zijn en de juf ging zeker kijken om haar bij kinderen te plaatsen waar ze een klik mee heeft. Nu krijgen we de lijst en zit ze met geen van de kinderen in de klas waar ze mee omgaat.
    Ook vind ik dat ze helemaal niet gezien wordt zoals ze is. Ik krijg het gevoel dat de juf alleen maar ziet dat ze een pittig kind is, maar verder geen idee heeft hoe ze in elkaar zit. Ze is juist een heel gevoelig kind, ze heeft bewondering voor de juf, maar krijgt totaal niks terug. Als ik haar breng heeft de juf ook weinig aandacht voor haar. Ik merk dat ze in de tijd dat ze naar school gaat alleen maar onzekerder geworden is en minder goed in haar vel zit. Ik zie het ook aan de KIJK!, zo kennen wij haar niet.
    We hebben het al een aantal keer bespreekbaar proberen te maken, maar we krijgen het standaard praatje dat ze het goed doet en dan is de juf ook positief hoor. Maar natuurlijk moet er elke keer gezegd worden dat ze een pittig kind is. Ik merk gewoon dat ze m'n dochter niet mag, dat ze meer houdt van rustige, brave kinderen. Ik ben bang dat dat pittige tegen haar werkt, dat ze zichzelf niet mag zijn. Ik heb het inmiddels vaak genoeg aangegeven, maar ik ben niet gerustgesteld. Moet ik het voor nu loslaten? Kijken hoe het volgend schooljaar verder gaat (ze krijgt gelukkig een andere juf)? Ik wil geen zeur ouder worden en zeker niet dat m'n dochter er iets van merkt, maar het zit me zo dwars dat ik er slecht van slaap.

2. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,295
    10,265
    113
    Helaas zul je altijd hebben dat er een juf of meester is waar je geen klik mee hebt. Iedereen zal daar mee om moeten gaan.
    Vind het van de juf wel erg tegenvallen dat ze zo weinig aandacht voor haar heeft. Als ze zegt een pittige dame zou ik ook willen weten wat doet ze precies? Soms kan het zijn dat kinderen overcompenseren om aardig gevonden te worden, kunnen ze druk/aanwezig zijn zonder zich zelf te zijn. In dat geval kun je er wat mee. Als ze druk is en aanwezig door enthousiasme vind ik het een ander verhaal, ze is dan blij en is zich zelf en mag dan ook zo zijn.moet ze wel leren om wat zachter te doen maar kun je momenten aanbieden wanneer het wel kan.

Als ze aangeeft dat ze volgend schooljaar op haar plek zit maar met geen enkel vriendje ben ik benieuwd hoe ze dat voor zich ziet. Misschien speelt ze op school met iemand anders dan dat ze na schooltijd doet.

Tijd voor een gesprekje, wel vantevoren inplannen anders heb je kans dat er geen tijd voor genomen kan worden (vergaderingen etc)

3. sillies

sillies Fanatiek lid

Aug 15, 2013
    3,182
    1,393
    113
    Ik krijg zo weinig te horen van de juf, ja ze zegt wel veel, maar steeds hetzelfde. Het gaat goed met onze dochter, ze doet gewoon mee, maar ik zie dat ze niet zichzelf is op school en daardoor thuis ook veranderd. Maar daar wordt niet op in gegaan. En dat gezichtje als ze de klas binnenkomt, ze wil zo graag ook wat leuks horen van de juf, maar ze wordt meestal overgeslagen. Ze was helemaal idolaat van de juf, maar gisteren zei ze dat de juf stom is en ze niet meer naar dr toe wil. Daar schrok ik van, maar begrijp de reactie wel.
    De kinderen waar ze nu bij komt komen bijna allemaal uit een andere aanvangsklas, dus ze kent ze amper. Ik noemde de namen op, maar het zei haar weinig.
    M'n man heeft ook nog met de juf gesproken en kwam ook niet verder. Ik denk dat we voor nu maar moeten opgeven en volgend schooljaar er erg bovenop moeten zitten. Baal dr van, wat meer vertrouwen in school zou toch wel moeten.

4. TiToTam

TiToTam Bekend lid

Feb 8, 2017
    699
    400
    63
    Female
    Heeft de school ook losse kleutergroepen? Stroomt ze nu door vanuit een instroomklasje naar een groep 1/2 (wanneer is ze jarig?) of hebben ze ook een losse groep 1? Combinatiegroepen zijn meer regel dan uitzondering in het onderwijs, juist kleuterjuffen zijn sterren in differentiatie. Wat verwacht je precies van juf als ze binnenkomt? Een aai over de bol, een opmerking over haar kleding of gaat het verder? Hoeveel kinderen zitten er nu in de klas? Is het wellicht voor de juf lastig om veel nieuwe kinderen in korte tijd te leren kennen als ze een instroomgroep heeft? Dan kan een nieuwe juf alleen maar prettig zijn. Die ziet je dochter misschien wel zoals ze is. Is de nieuwe juf een fulltimer?

5. SDonya

SDonya Niet meer actief

Als dit bij een van mijn dochters zou gebeuren dan zou ik zeker een pittig gesprek aangaan met de juf. Ik ben overbeschermd als het om mijn meiden gaat en zolang ze nog zo jong zijn accepteer ik niet dat iemand ze zo onzeker maakt, negeert, of weg haalt uit een vertrouwde omgeving.

6. Bailief

Bailief Niet meer actief

Het doen en laten van mijn dochter is al meerdere malen flink onder de loep gelegd. Weliswaar niet op basisscholen maar wel op de groepen waar ze al op gezeten heeft.

Bij twee van de drie groepen was mijn dochter niet zichzelf en kwam er veel minder uit haar dan ze daadwerkelijk kan. Oorzaak hiervan was dat de omgeving en manier van de juf/juffen niet bij haar pasten.

Als ik jou was zou ik het komende schooljaar even afwachten. Je merkt snel genoeg of het beter gaat met je dochter. Zo niet dan denk ik dat je je misschien eens moet oriënteren naar waar ze dan wel op haar plek kan zitten. Misschien komt alles nu door de juf, maar wie weet speelt de hele omgeving op school wel mee. Daar kom je alleen achter door te kijken hoe ze het bij een andere juf doet.

7. sillies

sillies Fanatiek lid

Aug 15, 2013
    3,182
    1,393
    113
    Ik verwacht van de juf dat ze alle kinderen op dezelfde manier behandeld, ze hoeft geen aai over haar bol, maar niet anders worden benaderd dan andere kinderen. Ik vind het gewoon sneu voor haar en slecht voor haar zelfvertrouwen.
    De andere juf werkt ook 4 dagen, op dinsdag is er een andere juf. Het vertrouwen in de school is een stuk minder. Ik heb mijn dochter met alle vertrouwen weg gebracht en het proberen zo veel mogelijk los te laten. Maar ik heb nu het gevoel dat ik dat absoluut niet had moeten doen en dat gaat vanaf nu ook niet meer gebeuren.

8. sillies

sillies Fanatiek lid

Aug 15, 2013
    3,182
    1,393
    113
    Je bedoelt dat we dan moeten kijken naar een andere school? Ik wil het ook graag afwachten, maar ik ben nu heel bang dat als ik het loslaat, ik het kwijt ben. Ik niks meer te zeggen heb en het er maar mee moet doen.

Ik stap morgen binnen bij de directeur en ik wil graag uitleg over hoe het werkt in een combinatieklas. De juf van haar klas heeft daar ook weinig idee over, maar misschien kan hij er wat meer uitleg over geven en me misschien zelfs wel geruststellen. Ik laat de juf er dan wel buiten, ik wil eerst in z n algemeen weten hoe het er in zo"n klas aan toe gaat.

9. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Vraag maar raak als je wilt weten hoe het er in een combi klas aan toe gaat hoor. Mijn kinderen zitten bewust op een kleine school en dat betekent automatisch combi klassen. De combi's die we hier al hebben gehad: 0/1; 0/1/2; 2/3; 4/5. Volgend jaar de jongste in groep 1 van een 0/1/2 combi, de middelste in groep 3 van een 2/3 combi en de oudste in groep 5 van een 4/5 combi.

10. Bailief

Bailief Niet meer actief

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Al zal dat vast ook niet makkelijk zijn. Maar moeten toekijken naar hoe je kind zichzelf niet kan/mag (?) zijn op school is helemaal niks.

Goed dat je morgen bij de directeur binnen stapt. Ik hoop dat je gerustgesteld zal worden.

11. TiToTam

TiToTam Bekend lid

Feb 8, 2017
    699
    400
    63
    Female
    Op welke manier behandelt ze je dochter dan precies anders? Sorry dat ik doorvraag; maar als je helder hebt voor jezelf welk concreet gedrag je precies zou willen zien voor je dochter, is dat ook makkelijker aangeven in gesprek met de juf. Ouders zijn uiteindelijk experts in hun kinderen dus kan een net iets andere tip of inzicht best prettig zijn voor een leerkracht.

En snap nog steeds niet helemaal in wat voor groep je dochter dan nu zit. Wil met alle liefde met je meedenken maar heb dan net wat meer informatie nodig :) Ik sta ook voor de klas, zoals je misschien al vermoedde, dus kan een hoop toelichten als je daar behoefte aan hebt maar heb dan wel wat mer info nodig :)

12. sillies

sillies Fanatiek lid

Aug 15, 2013
    3,182
    1,393
    113
    Ze zit nu in een aanvangsgroep. Ook zoiets waar we verbaasd over zijn: in de klas zitten vooral kinderen die ruim 5 zijn, ze zit daar nu tussen, maar de meeste kinderen gaan (logisch) naar groep 2. Moet ze straks weer helemaal opnieuw beginnen. Zulke dingen geven geen vertrouwen in hoe het in de toekomst zal gaan. Wat wij begrepen hadden is dat een aanvangsgroep voor nieuwe kinderen is.

De juf heeft geen idee hoe onze dochter in elkaar zit. Na het kijk gesprek zat ik verbaasd en met een naar gevoel in de auto, was dit gesprek over onze dochter gegaan? Het had net zo goed over een vreemd kind kunnen gaan. Ik heb nog geprobeerd om een nieuw gesprek te plannen, maar het duurde 2 weken voor ze kon. Achteraf stom, maar ik heb in de mail vragen gesteld waar ik een antwoord op kreeg en even gerustgesteld was. Nu zie ik dat ze totaal geen rekening heeft gehouden met wat we afgesproken hadden en onze dochter maar een kletskous, hittepetit en pittig kind blijft noemen. Net of dat de belangrijkste ontwikkelingspunten zijn :mad:. Maar ze doet het goed hoor, we moeten ons geen zorgen maken. Nee, daarom lig ik er al nachten wakker van :mad:.

13. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Het zou heel mooi zijn als leerkrachten de kinderen allemaal op dezelfde manier zou behandelen. Maar ik weet niet wat jouw eigen herinneringen zijn aan het bo, maar bij mij werd er ook onderscheid gemaakt tussen kindjes. De ene was gewoon geliefder dan de ander. Zo heeft mijn zusje in groep 5 een juf gehad die duidelijk de pik op haar had. Met uitspraken als dat mijn zusje met haar drukke gedrag nog heel vaak haar koppie zou stoten. Mijn ouders hadden zowat elke week een gesprek met de juf maar het mocht niet baten. De relatie bleef slecht. In groep 6 was het tij gekeerd en had ze een meester die gek op haar was. En zelf heb ik een juf gehad in groep 6 die duidelijk kindjes voortrok tov anderen. Ze was ok prive bevriend met een aantal ouders en dat was duidelijk merkbaar in de klas. Ik denk dus dat het ook heel erg aan de leerkracht ligt. En het is dus idd afwachten hoe de juffen er volgend jaar mee omgaan. Mocht er geen verbetering zijn dan vind ik het advies om te kijken naar een andere school geen verkeerde. Zelf zal ik ook zeer kritisch zijn in de toekomst, ik vind het zeker als ze zo jong zijn enorm belangrijk dat ze zich veilig en prettig voelen op school. Het is pas het begin van een lange periode op zo'n school. Dat moet goed voelen!

14. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou het even afwachten. Soms is er gewoon geen klik met een leerkracht.
    Volgend schooljaar weer een hele andere samenstelling dus wie weet is ze dan als een vis in het water.

Het is voor ons moeilijk te beoordelen, aangezien wij jouw kind totaal niet kennen.
    Het kan heel goed zijn dat deze juf haar niet ziet zoals ze is.
    Maar wat ik helaas ook al vaker meegemaakt heb (en ik zeg niet dat dat per se voor jou geldt) dat ouders soms helemaal niet zien hoe hun kind ergens anders is.
    Bij mijn zoontje in de klas zit een jongen die ik niet anders dan een grote terrorist kan noemen (6 jaar) en totaal onhandelbaar. Kindjes die niet meer naar school willen omdat hij er is. 1 moeder die zijn moeder daarop aangesproken heeft en moeder reageerde met: "o daar heeft de juf nooit iets over gezegd".
    De moeder van het meisje heeft dat op haar beurt teruggekoppeld naar de juf en die zei heel professioneel heel weinig;) maar haar gezicht sprak boekdelen.

Sommige ouders willen nu eenmaal niks slechts over hun prinsje of prinsesje horen. Nogmaals wil ik niet beweren dat jij ook zo bent. Maar in de communicatie of interpretatie kan er wel wat misgaan.

Moet er eerlijk bij zeggen dat wij ons compleet herkenden in de kijk rapportages van onze dochter. Zoon binnenkort voor het eerst, dus ik ben benieuwd.

Youtan likes this.
  15. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Zolang je dochter zich 'pittig' opstelt op school, en juf zegt dat alles verder goed gaat, zou ik me eigenlijk geen zorgen maken. Er zijn nieuwe ontwikkelingen, onzekerheid hoort daar misschien gewoon een beetje bij?

Op onze peuterschool heb ik ook een keer gevraagd of dl wat meer aandacht kon krijgen (die maakt zichzelf onzichtbaar en verveelt zich vervolgens). Dat heeft wel geholpen. En vriendjes maken met de juffen ook, want dat blijven ook maar mensen natuurlijk :)

16. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind pittig trouwens ook niet per se negatief.
    Zeker als je een heel onzeker kind hebt zoals ik, dan is het heel fijn om te zien dat de jongste af en toe een lekker pittig mannetje kan zijn. Daarover hoef ik mij op sociaal emotioneel gebied totaal geen zorgen te maken. Terwijl ik regelmatig slapeloze nachten van de oudste heb.

17. sillies

sillies Fanatiek lid

Aug 15, 2013
    3,182
    1,393
    113
    Misschien vat ik pittig te negatief op, maar dat is de enige karaktereigenschap die ze steeds benoemd. Nu weet ik het wel en ze is meer dan dat. Ik was eerlijk gezegd juist blij dat ze pittig is, maar nu krijgt het zo'n negatief gevoel.

Ik ben sowieso heel blij dat ze een andere juf krijgt en ik denk ook wel dat we moeten afwachten. Maar een andere school is thuis al ter sprake gekomen. Eerst de directeur maar eens zien te spreken, hij was vanmorgen nergens te bekennen. Wel een groepje klagende ouders over de 1-2 klas, dus we zijn niet de enige.

18. sillies

sillies Fanatiek lid

Aug 15, 2013
    3,182
    1,393
    113
    Ik zie inderdaad heel duidelijk dat ze naar ouders die al eerder een kind in dr klas hebben gehad toetrekt. Ik ben geen moeilijke ouder, ik weet hoe mijn kind in elkaar zit en mij hoor je niet als het niet nodig is, maar dat zal haar niet bevallen zeker. Vorige keer wilde ik haar vertellen dat mn dochter zalf had voor een infectie, ze zag me staan wachten en liep gewoon weg. Zoek het uit, dat m'n dochter dr lekker aansteekt :p.

19. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Het is niet fijn dat dit gevoel er is en dat je dochter niet leuk vindt op school, maar ik zou niet meer investeren in deze juf en even afwachten wat volgend jaar gaat brengen. Nieuwe juf, nieuwe klas, dat kan weer een heel andere dynamiek geven.

Voor volgend jaar zou ik goed de vinger aan de pols houden en wellicht bij voorbaat al een gesprek plannen met de nieuwe juf als het schooljaar 3-4 wkn bezig is. Leg dan je zorgen neer, geef aan waar voor jou/je dochter dit afgelopen jaar pijnpunten lagen en dat je graag wilt dat dit jaar niet meer gebeurd. Dat je kind met plezier naar school gaat lijkt me op deze jonge leeftijd van essentieel belang, samen kijken met juf hoe dat bereikt kan worden lijkt me niet meer dan normaal.

Ik ben tegenwoordig een ouder die redelijk makkelijk naar de juf stapt om zaken te vragen of aan te kaarten, omdat ik ook ervaren heb dat met soms kleine veranderingen er al veel verschil voor mijn kind kan zijn. En juf ziet niet alles en weet niet alles. En het scheelt in het wederzijdse begrip als ze weet waar ik 'vandaan kom' en ik weet wat haar visie/aanpak is.

20. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,858
    113
    Nog een paar weken en je bent van die juf af.
    Kan best hoor dat het niet klikt of wat botst. Ik heb twee kinderen met totaal ander temperament. De ene leraar vindt het heerlijk om een rustig kind in de klas te hebben, de ander vindt wat uitdaging, discussies of opvallend gedrag leuk, andersom zijn er ook leraren die mijn rustige kind niet zien of die gek worden van mijn aanwezige kind.
    En vroeger was het toch net zo, je hebt altijd wel leraren met wie het meer of minder klikt.
    Al vind ik het wel raar dat ze wegloopt als je wat wil vertellen aan de juf. Ik was er niet bij, dus ik weet niet of ze je niet gezien had of dat bewust zo deed, in dat laatste geval best aso. Maar toedeledokie met haar zou ik denken, het schooljaar zit er bijna op.

Share This Page