Ik rek het nu momenteel tot 18.30 maar soms ligt hij 18.15 al. Het gekke is hoe vroeg of laat ik hem er ook in doe, tijd van wakker worden is altijd hetzelfde of nog vroeger!
Had je baby in een droomritme of dreumes in dromenland al eens gelezen? Daarin staat veel over hoe slaap precies werkt, hoe je de signalen goed herkent enzo. Uit dit verhaal lees ik namelijk eigenlijk dat je z'n signalen niet goed herkent. Wordt ook lastig als hij eenmaal oververmoeid is, maar 2,5 uur wachten als een eerste poging tot slapen niet lukt, is wel echt succesrecept voor helemaal niet meer slapen: dat is echt te lang ertussen. Voor nu denk ik dat je eerst moet zorgen DAT hij slaapt, en als daar dan eenmaal wat ritme in zit, gaan zien dat hij leert om zelf in slaap te vallen. Maar ik zou nu echt alles uit de kast trekken. Bij onze jongste heb ik 'r veel in de houdgreep gehad haast om te zorgen dat ze zou gaan slapen, en dan wiegen tot ze sliep. Als ze dan eenmaal langer dan 10 minuten sliep en in een diepere slaap was, legde ik haar over in bed. En daar sliep ze dan doorgaans anderhalf uur, soms 2. Wel degelijk moe dus, maar niet zelf kunnen slapen.
Ik probeer me niet te verantwoorden, want ik kan me voorstellen dat het zo overkomt maar Door bovenstaande post lijkt het misschien alsòf ik zijn slaapsignalen niet herken, maar die herken ik wel degelijk, daar ligt het niet aan. Ik probeer dingen uit, maar ik weet pas naderhand of het werkt of niet. Het is ook gewoon mijn radeloosheid. Alle drie momenten vandaag liet hij zien dat hij moe was. Wrijven in oogjes, plukken aan oortjes en vooruit staren. Het probleem ligt bij het toegeven aan de vermoeid en de slaap, daar gaat het steeds mis. Bij niet willen slapen uit bed halen, om vervolgens na een half uur, á uur weer terug te leggen, komt voor mijn gevoel niet geloofwaardig over, maar ik kan er naast zitten, ik kan soms ook niet helder nadenken op zo'n dag als deze. Ga zo even kijken op internet voor de boeken die je adviseerd.
Als je te lang wacht, is hij weer over z'n slaap heen, dat is het probleem. Dan mis je de hele kans om 'm nog wel in slaap te krijgen en lukt het dus de hele dag niet meer Als dat toegeven aan de slaap een probleem is, (ik ken het, hier ook), dan haal ik dus altijd alles uit de kast om onze dochter in slaap te krijgen. Belangrijker DAT ze slaapt dan hoe die slaap tot stand is gekomen.
In de houdgreep, wiegen en zachtjes zingen en dat moet ik dan soms 3 kwartier volhouden Heb ook wel hele marathons met 'r door de kamer gelopen, draagdoek van stal gehaald of met 'r op bed gaan liggen. Soms flesje erbij, (lekker warm maken, zodat ze er lekker soezerig van worden) en dan hopen dat ze in slaap valt. Bij onze oudste ben ik eens met haar in de draagdoek in de stadsbus gestapt en de hele stad rondgereden en toen heeft ze 3 kwartier geslapen. Was toen te moe om te lopen en vertrouwde mezelf ook niet in de auto, na een slapeloze nacht, en niets anders hielp
En als je hem bv. een halfuur in zijn bedje laat, gaat hij dan ook niet slapen uiteindelijk? Misschien haal je hem er te snel uit? Hier soms ook moeite met inslapen overdag. Soms ligt hij een halfuur te draaien en te doen (zonder huilen) en dan valt hij toch in slaap. Ik denk ook dat als hij overdag meer gaat slapen, hij ook langer 's ochtends gaat slapen (en je hem er dan natuurlijk ook wat later in kunt doen 's avonds). Want hij maakt natuurlijk al een behoorlijk nacht van 18.30 - 5.30. Dat boek van Stephanie Lampe heb ik toevallig vandaag binnengekregen en er staan weer goede tips in wat ik in de vluchtigheid gelezen heb.
Ik geef hem vaak wel een uur de tijd om inslaap te vallen in zn bedje. Maar hij begint vaak na een half uur te huilen. Dan ga ik om de 10 minuten troosten. Maar het werkt gewoon vaak niet. Vandaag is hij wakker vanaf 5.30. En heeft tot nu toe niet geslapen. Het is dramatisch. Ik ben er zowat de hele dag mee bezig en hijzelf is ook doodop. Het word er gewoon ook niet gezelliger op. Ik heb zoveel geprobeerd. Ik heb er ook gewoon de puf niet meer voor.
Dat kan ik me voorstellen. En als je hem na max. 2 a 3 uur wakker zijn, dus om 7.30 uur / 8.30 uur weer op bed legt? Dan gaat hij tenminste niet oververmoeid op bed en valt hij misschien makkelijker in slaap?
Wat vervelend zeg! Ons meisje wil sinds kort ook niet graag slapen savonds, maar ik heb het idee dat het hier wel gewoon even een fase is. Heb je al eens geprobeerd om in je eigen bed te gaan liggen met je kindje? Lekker samen onder de wol, misschien even een tekenfilmpje o.i.d. aanzetten? Hier is dat op dit moment de enige manier om mijn woeste huilende gillende kind rustig en in slaap te krijgen. Lekker dicht tegen mama aan en dan onder het genot van een tekenfilmpje in slaap doezelen..
Overdag slapen was hier ook heel lang een probleem en idd, heb haar echt ook wel in de houdgreep genomen.
Ik kan me je moeheid voorstellen. Hier is onze jongen ook altijd vroeg wakker. Tijden rond 5.00, nu zo rond 5.30. 6.00 is hier al uitslapen. (Maar 's middags slaapt hij nog drie uur, dan tank ik bij).Veel kids in mijn omgeving zijn zo vroeg wakker, dus je bent de enige niet, maar daar schiet je niks mee op. In slaap brenegn: ik hou mijn zoontje, net wat ouder dan jouw zoontje, tegen mijn borst aan (buik op buik) armen om hem heen en zijn armpjes gevangen met mijn armen. Verder geen prikkels, lichten uit. Ik praat verder ook niet zoveel dan. Als hij ver genoeg in slaap is dan leg ik hem voorzichtig in zijn bedje, al een beetje op zijn zij, dan rolt hij zelf door naar zijn buik.