3e kindje, toch weer onzeker, nu 9dgn oud

Discussion in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' started by petra2278, Aug 4, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

Sep 11, 2009
    1,018
    0
    0
    hoi hoi,
    ik ben vorige week bevallen van mijn 3e kindje, een dochter. bij de geboorte woog ze 3880 gram en nu zit ze ook weer op haar geboortegewicht. Ik geef borstvoeding en dit gaat best wel goed, hoewel ik het heel bijzonder vindt dat ze soms na 5 minuten de tepel al los laat en verzadigd is en de andere keer wel 20 minuten kan blijven drinken. Is dit normaal?

nu is het zo dat ze niet altijd slaapt tussen de voedingen door...de eerste dagen wel maar eigenlijk vanaf dag 6 gaat dat wat minder goed. We leggen haar na de voeding weer terug omdat ze dan helemaal vertrokken is, maar in bedje wordt ze dan snel weer wakker en gaat ze huilen, tot boos worden aan toe. Is het nog binnen de 45 min na start voeding, en sabbelt en zoekt ze erg, dan leg ik haar nog een keer aan voor een extra toetje. (ik twijfel nl toch wel of ze genoeg op heeft na een voeding). maar goed, daarna moet ze toch weer gaan slapen, baby's van die leeftijd zijn tenslotte hooguit een uurtje wakker wordt er overal geschreven.
    maar dat in slaap vallen lukt dus niet.
    moet ze dat gaan leren en moeten wij haar laten huilen?
    of is ze daar nog te klein voor?
    ik ken het boekje van Ria Blom bijna uit mijn hoofd, maar bij mijn zoontje werkte dat gewoon niet, wrsch door zijn onrustige klachten vanuit overgevoeligheid koemelk en eczeem, maar ook bij hem heb ik zitten tobben met het in slaap vallen. ik ben er dus best wel gefocust op....

nu dus, dag 9....na de voeding van 7u sliep ze weer verder maar na de voeding van 10 u had ze er moeite mee en lukte het haar niet de slaap te pakken. Uiteindelijk sliep ze echt vast om 12:15 u en heb ik haar teruggelegd en sliep ze tot 13:00 uur...maar wel bij mij in slaap gevallen.
    Na de voeding van 13:00 u sliep ze direct (slapen weggelegd- gaf nog wel een huilgil van 10 sec maar sliep wel verder) tot 16:15 uur.
    Maar na de voeding van 16:15 hebben we haar weer slapend weggelegd en werd ze binnen het half uur wakker om vervolgens niet meer te willen slapen / in slaap kunnen vallen. In de box was ze wel eventjes zoet met speentje maar ze is toch onrustig, terwijl ik wel zie dat ze moe is. toch als we haar in bedje leggen, begint ze te huilen, kijken we het 5min aan maar halen haar er dan toch uit.
    na de voeding van 19:00 u wilde ze weer niet slapen, werd ze wakker toen we haar in bedje legden...2x geprobeerd, even op de arm sussen en weer terug in bed maar nee...uiteindleijk mee naar beneden en bij mijn man is ze in slaap gevallen. Nu ligt ze wel in haar bedje, maar het inslapen heeft ze bij ons gedaan.
    dat wil ik natuurlijk haar niet aanwennen, dus wat nu te doen?
    als ze ingedommeld is na een voeding, toch in de box leggen zodat ze wakker kan worden en haar dan bij teken van moeheid in bed leggen?
    andere tips? is ze nog wat jong om dit al te kunnen? is deze onrust op 9 dgn normaal? moet ik gewoon relaxed zijn en het slapen niet zo nauw nemen?

ik probeer de Ria Blom methode, maar om nu keer op keer te voeden als ze de slaap niet kan vatten, doe ik natuurlijk niet....

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Lastig is het he, dat snap ik goed!

Het lijkt toch wel op een regeldag hoor. Leg gewoon iedere keer aan als ze wakker wordt. Ze is nog te jong om al een slaapritme te hebben. Misschien is de voeding niet voldoende waardoor ze aan het regelen gaat. Leg haar eens iedere keer aan, als ze wakker wordt. Ze zal dan kort drinken, en weer slapen, drinken en weer slapen.

Je bent natuurlijk druk met drie kindjes, en misschien is de borstvoeding even niet voldoende. Zorg dat je goed eet, drinkt, en pak rust waar je kan. Stress is ook niet zo best voor borstvoeding, dus probeer voorlopig even de slaap niet zo nauw te nemen. Het is wel belangrijk dat ze leert om zelf in slaap te vallen, maar als ze hongerig is gaat dat niet lukken.

Bij borstvoeding drinken ze soms maar 5 minuten, en soms 20 minuten, maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook vier keer zo veel drinken.

De meeste kinderen slapen in de avond minder hoor, dan willen ze echt wat extra aandacht, zijn moe van de dag, en willen dan vaak ook wel een extra slokje.

Oas na drie weken is vraag een aanbod op elkaar afgestemd.

Ook is natuurlijk mogelijk dat ze ook koemelkallergie heeft. Als je dat vermoedt, is het goed om naar de huisarts te gaan.

Groetjes en succes, Adrienne

3. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

Sep 11, 2009
    1,018
    0
    0
    Vandaag gaat het slapen nog lastiger dan gister, en vanacht kwam ze ook vaker en al na 2 a 2,5 uur....ik dacht vanacht nog; lijkt wel de regeldagen...mijn borsten voelen idd erg slap aan, wat me juist onzeker maakte vanochtend, maar nu ik jou antwoord lees en nog even verder me heb ingelezen, geef ik me er maar aan over.

heb je een idee hoelang regeldagen kunnen duren?

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Meestal een dag of twee, je kunt ook extra kolven. Als je borsten slap en leeg zijn is het vast regeldagen denk ik.

Groetjes Adrienne

5. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

Sep 11, 2009
    1,018
    0
    0
    t is een rare dag geworden, uiteindelijk heb ik haar 7:30 / 10:30 (wel half uur gerekt met badje en voetafdrukjes maken, ze had 10:00 uur wel trek/ honger) / 12:30 / 13:30 gevoed. De voedingen van duurden echt een uur....
    na de voeding van 7:30 wilde ze niet slapen, dit lukt pas rond 09:00 door haar een beetje in slaap te wiegen. Na de voeding van 10:30 u die een uur duurde wilde ze niet slapen, mijn man heeft t een uur geprobeerd maar ze bleef sabbelen en zoeken....
    na de voeding van 12:30 en 13:30 heeft ze
    vervolgens geslapen tot 17:00 uur, ik kreeg haar gewoon niet wakker. Toen goed gedronken en ging weer slapen tot 19:30. Nu ligt ze weer op bed....straks nog een voeding om 22:30 of eerder als ze eerder komt natuurlijk.

ik vrees voor de nacht hoeveel ze geslapen heeft vanaf 14:00 uur....

6. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ze is het echt aan het regelen hoor. Ze clustert in de ochtend om dan weer in een nromaal ritme te komen voor de rest van de dag en avond. Hoe was de nacht vergaan ervoor, en de afgelopen nacht. Het lijkt of ze er doorheen is!?

Groetjes Adrienne

7. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

Sep 11, 2009
    1,018
    0
    0
    hoi,
    vanacht heeft ze het eigenlijk wel goed gedaan = lees = geslapen tussen de voedingen door. Laatste voeding om 22:30, toen kwam ze om 01:30 en om 05:30 uur. De voeding van 5:30 u leek haar niet tevreden te stellen, dus om 06:30 u nogmaals aangelegd, toen heeft ze geslapen tot 8:45uur.
    de rest van de dag is nog erger dan gisteren verlopen. Ze bleef komen na 8:45 uur, een voeding duurde een uur en vaak dan nog ontevreden en weer even aanleggen....uiteindelijk sliep ze om 13:45 uur tot 16:30 uur. Een verademing waar we zelf ook even een uurtje hebben geslapen (en tussendoor gekolfd omdat ik morgen naar t ziekenhuis moet en ik mijn man niet met een huilende baby wil achterlaten).

maar vanaf 16:30 uur is het weer feest, niet tevreden en willen blijven drinken. Ze heeft hooguit 45 min op bed gelegen met een speentje in....ik heb haar om 17:30 u gevoed tot 18:00 uur, om 19:15 uur tot 20:00 uur, om 20:30 tot 21:00 uur....
    nu probeer ik te wachten tot 22:00 uur maar ze huilt en huilt maar...

ik hoop echt dat het de regeldagen zijn....ze sabbelt ook meer aan mijn borsten dan dat ik denk dat ze effectief drinkt....
    nog tips?

8. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Staff Member

Mar 9, 2010
    2,192
    5
    38
    Hoi hoi,

Misschien is het een plan om een lactatiekundige ernaar te laten kijken? Je kunt via een thuiszorginstelling er wel achter komen bij wie je moet zijn. Of via het kraambureau waar je zorg hebt gehad. Je zou dan wel even moeten kijken of het vergoed wordt door de verzekering.

Weet je, als ze iedere keer een uur drinkt, dan verteert ze even veel als dat ze binnen krijgt. Tussendoor kolven kan ook de productie opkrikken. Kun je ergens wegen? Op het CB of eventueel de verloskundige. Dan kun je zien of ze groeit. Ze mag natuurlijk niet afvallen. Hoe gaat het met plassen en ontlasting?

De nacht is het goed gegaan, dat zijn wel normale tijden voor een kindje van deze leeftijd.

Zorg voor jezelf voor rust, genoeg en gezond eten, en drink voldoende. Stress is niet zo goed voor borstvoeding.

Onderneem actie hoor, want ik heb echt het idee dat ze honger heeft. Ze mag best een keer huilen, maar zoveel is niet goed.

Groetjes Adrienne

9. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

Sep 11, 2009
    1,018
    0
    0
    hoi, gisteravond is ze om 22:40 u gaan slapen, kwam om 02:15 en had aan 1 borst genoeg...ik kolfde de ander af maar dat lukte niet echt, kwam maar 20cc uit...
    daarna kwam ze om 06:15 u weer, heel keurig dus....dronk ook naar tevredenheid en sliep verder tot 09:15..

na 09:15 u heeft ze hooguit half uurtje geslapen. Was goed te troosten, weliswaar met een speentje.
    11:15 U gevoed, toen is ze gaan slapen van 12:00 u tot 14:40 (wakker gemaakt).
    na de 14:45 u voeding niet echt tevreden, spuugde ook een flink mondje terug, om 16:00 u nog een keertje aangelegd maar sabbelde maar wat...ze leek last te hebben van krampjes wat resulteerde in een poepbroek tot aan haar nek.
    nu om 18:00 u weer gevoed, waarin ze denk ik 20 minuutjes heeft geslapen (haar even laten huilen en toen pakte ze de slaap).

op de arm is ze echt niet ontroostbaar, maar nu draagt de speen daar wel aan bij....
    jou reactie maakt me onzeker...als dit regeldagen zijn dan hoort het ontevredene en huiligere er toch bij? of niet?

Share This Page