Lastige situatie..

Discussion in 'Baby en dreumes' started by annick1984, Sep 27, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. annick1984

annick1984 Bekend lid

Sep 18, 2013
    969
    47
    28
    Female
    Hoogezand
    Ik weet dat (pre)peuters hun ouders graag testen en vooral graag gekmaken, maar zit nu met iets, waarvan ik graag wat adviezen wil hebben...

Onze zoon (1,5) kan nog niet zelfstandig lopen, maar waar hij zich kan vasthouden, loopt hij overal bij langs.
    Nu heeft hij bepaalde vaste plekken in huis, waar hij constant stout is cq niet wil luisteren.

Bij de vitrinekasten, daar gaat hij met een handje tegen het glas slaan (en niet zacht).
    Onze lichtknoppen (draaisysteem), zet hij elke keer het licht aan
    Op de vensterbank, gaat hij spelen met wat erin staat
    Bij de kleine tafel, hij smijt alles eraf en pakt alles beet.

Ik kan elke dag bij elk onderdeel wel 20 keer nee zeggen, hem een tik tegen de billen geven of op de hand, de 21e keer doet hij het net zo hard weer. Soms pak ik hem op, zet ik hem ergens anders op de grond en negeer hem verder, maar 5 minuten later doet hij het even hard weer.

Doe ik soms iets niet goed? Op een keer moet het toch doordringen dat hij snap dat iets niet mag?? Ik hou er beslist niet van om hem te straffen en/of te zien huilen, maar eens is het genoeg van mijn kant...

Duzz, tips??

2. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    10000x weg blijven halen en iets anders aanbieden.
    Het stopt vanzelf

3. annick1984

annick1984 Bekend lid

Sep 18, 2013
    969
    47
    28
    Female
    Hoogezand
    Dat eerste moet lukken, dat 2e is een ander verhaal (als ik hem ergens anders heenzet, kruipt hij gelijk weer terug naar waar hij zat of stond)

4. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

Kleine kans dat je de box nog hebt staan...
    Maar die gebruik ik nu als 'strafplek'.
    Herhaaldelijk niet luisteren (ja dat is hier al volop aan de gang) is in de box.

5. wwrr

wwrr Fanatiek lid

May 14, 2013
    1,280
    448
    83
    Ik vind het niet heel raar gedrag voor zo'n kleintje. Dat het irritant is is iets anders. Denk niet dat je iets verkeerd doet maar je moet gewoon eindeloos geduld hebben, er komt echt een moment dat het ophoudt. Je kunt overwegen om bijv dingen uit de vensterbank te verwijderen om je eigen irritatie wat te beperken? Ik heb altijd wel het idee dat die kleintjes de helft van de tijd zo reageren op hun eigen impulsen dat ze het niet eens in de gaten hebben dat ze het 'alweer' doen. Hij is echt nog hartstikke klein en wil gewoon ontdekken. Mag niet altijd, snap ik, maar voor hem is dat niet zo simpel als voor jou... Komt allemaal wel goed.

6. sophia2016

sophia2016 Bekend lid

Apr 10, 2016
    866
    3
    0
    Ik heb alles weggehaald dan ook geen ergenis komt wel weer leuke decoratie als wat groter is

Alleen uit mijn service kast haalt die wel is de pannen eruit maar dat is geen ramp

Heb zo soort kastje met rieten mandjes met allemaal zijn spulletjes erin dat vind die leuk en is veel daar mee bezig

Kinderen blijven kinderen vooral zo glazen service kast zou ik eng vinden

Net zoals ik een lage tv kast had en die dus zo d'r tv eraf zou kunnen trekken heb ik voor veiligheid een hoge gehaald

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,916
    3,937
    113
    Tip: zie niet alles als stout zijn/niet willen luisteren.
    Dreumesen en peuters hebben een enorme ontdekkingsdrang! Die impulsen zijn nog vele malen sterker dan het besef dat iets niet mag.

Blijven wegzetten, uitleggen en zorgen voor voldoende interessante afleiding. Hoe meer je benadrukt dat iets niet mag, hoe interessanter het wordt. En believe me (been there, done that) dat gaat nog veel erger worden!
    In oeder geval kun je wel stoppen met die tikken voor de broek en op de vingers, want dat gaat je niet helpen.

8. annick1984

annick1984 Bekend lid

Sep 18, 2013
    969
    47
    28
    Female
    Hoogezand
    Box staat nog. Maar dat is voor hem geen strafplek. Ook al geef ik woordelijk aan dat hij in de box gaat als hij stout is geweest. Gebeurt niet vaak, gaat hij daar gewoon "z'n ding doen".

9. Miki013

Miki013 Bekend lid

Feb 9, 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hij doet dat echt niet om jou te irriteren, daar is hij echt veelste jong voor. Kinderen willen ontdekken en jij moet hem leren wat niet mag, dus weghalen en nee zeggen of gewoon weghalen en zijn speelgoed aangeven.

Mijn kleintje doet de licht ook constant aan en uit (omdat ik er niet op reageer is het ook heel snel afgelopen), hij gaat gerust halve dag tegen het raam aan slaan om aandacht van de buurtkat te trekken ( dan doet hij dat maar, was het wel een keer af). Sleurt mijn plant zo af en toe door de kamer (is nu ook heel erg dood).. Ik kan nog duizend dingen opnoemen, als je zo aan irriteert om hem constant te corrigeren haal die spullen dan gewoon weg dan. Je hebt een dreumes in huis!

10. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

Jan 18, 2015
    1,050
    73
    48
    Ik ben hier wel van het corrigeren door 100x te zeggen dat iets niet mag. Kan moeilijk in een kaal huis gaan leven. Wanneer ik mijn dochter haar gang had laten gaan was hier niks meer heel. Ze is nu 1 jaar maar weet echt wel dat ze niet de boeken uit de kast hoeft te trekken, bakje met kaarsjes op de salon tafel hoeft te pakken en aan de radio hoeft te zitten. Ook hier wordt niet getrokken aan planten. Mijn oma zei altijd " wat je echt dierbaar is kan je beter weg zetten en voor de rest leren dat niet alles kan " ieder zijn eigen ding maar ik herhaal het dus wel, biedt alternatieven aan en spreek haar soms ook toe. En tuurlijk doet ze soms dingen en dan denk ik... ach... maar nee ik zet niet alles weg.

11. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    hier staat alles buiten bereik van dochter waar ze niet aan mag zitten/vernielen.
    verder is ze gewoon aan het ontdekken en zo.
    ze hoort ook wel nee en de ene keer luistert ze en de andere keer niet.
    herhaling herhaling herhaling, ze leren het dan vanzelf wel.

12. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Inderdaad blijven herhalen. Hier was hij wat jonger toen hij dat deed, maar ik kan me nu niet meer heugen wanneer hij voor het laatst iets van de tafel heeft geschoven of aan de lichtknoppen zat om te spelen, is dus echt al maanden geleden (zoontje is in juni 2 geworden). Dus ja, het gaat echt over, maar dan komen er wel weer andere streken, zoals momenteel hier de hele dag op de bank willen springen of op de tafel klimmen.;)
    Hier probeer ik hem ook zoveel mogelijk weg te halen en af te leiden. Inmiddels leg ik ook uit dat het niet mag wat hij doet.
    Maar soms blijft hij er inderdaad in, wat ik dan doe is hem even 2 minuutjes op de gang zetten. Vaak is mijn geduld dan een beetje op en hij lijkt er niet uit te komen. Na die 2 minuten op de gang heb ik weer geduld en vaak is zoontje vergeten wat hij aan het doen was. Je zou dus in jouw geval gewoon de box kunnen gebruiken. Hij hoeft het zelf niet als straf te zien, maar het is wel voor jullie beiden even een moment van rust. Mijn zoontje ziet de gang ook niet als straf, hij gaat er lachend zitten en speelt soms met de schoenen die er staan, maar daarna kunnen we allebei weer wat gezelliger zijn. :)

13. Flynnie11

Flynnie11 Bekend lid

Aug 8, 2013
    939
    81
    28
    Female
    Ze snappen je al wel maar begrijpen je nog niet. Boos worden heeft echt geen zin. Gewoon veel weghalen en wat ongevaarlijks op tafel laten staan om mee te oefenen. Nee zeggen is niet verkeerd maar probeer het gezellig te houden. Het komt echt vanzelf

14. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

Jun 22, 2013
    1,507
    202
    63
    Female
    Zeeland
    Helemaal mee eens!

15. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Voor het slaan kan je hem iets anders aanbieden oude pan met lepel ofzo ? Gaat puur om het geluid etc.

Tafel en vensterbank leeg halen en op de vensterbank iets zetten waar hij wel mee mag spelen.

En verder zoals ik al zei weghalen 10000x en als hij in de box lekker gaat spelen prima toch. Hij hoeft nog geen straf

16. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Hier is de truc 'pick your battles'. Dus kleine tafel en de vensterbank zijn leeg of dingen die niet stuk kunnen. Prioriteiten liggen bij de vitrinekast, oven, tv etc. Daarna komt de rest wel.

En inderdaad 100.000x benoemen, weghalen en wat anders aanbieden.

Share This Page