Doop kind

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Boysmummy, 25 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boysmummy

    Boysmummy Niet meer actief

    Hallo
    Hoe hebben jullie de doop in coronatijd geregeld ?

    Uitgesteld naar het voorjaar in hoop minder strenge regels en minder besmettingen?

    Of alleen de doop met oma en peetouders ?

    Of t bezoek de gasten halveren ?

    Ons kind 1 geboren 2019. Doop met 8 weken. In augustus dus perfect weer.
    44 personen. Naaste familie ooms tantes neefjes nichtjes opa oma 1 goede vriendin.
    Wilde graag vroeg dopen ivm doopjurk. Ik had nog verlof en t seizoen zat mee.

    Kind 2 nu geboren oktober. Dopen in december lastig.
    Koude drukke maand voor iedereen
    En corona. En bij kerk ook wat drukker


    Reden dat we ons kind snel hadden willen dopen dat hij de oude doopjurk van mijn moeder ook aankon. Komt uit 1890. Super mooi en bijzonder.

    Bij kind 2 dus nog aan het denken

    Trekken we het door naar het voorjaar.
    En zo ja gaan we de mensen halveren. Dan bijv 22 pers ipv 44. Neefjes nichtjes bijv niet. Wel lastig

    Ik weet een doop kan in feite altijd doorgaan. Maar we hadden t liefst er iets gezelligs van gemaakt erna. Een feestelijk tintje met naaste familie

    Maar dit is nu wel lastig. Hoe doen jullie dit ?
    Misschien moeten we december afwachten en dan nog beslissen.
    44 mensen is natuurlijk ook erg veel als je al 2 jaar amper feestjes hebt gehad. 20 zou ook meer dan voldoende zijn..
    Helaas dan geen doopjurk.

    En denk een aantal mensen toch zelf kiest niet te komen ivm dat de tijd nu gewoon anders is dan 2 jaar geleden. Ik merk om me heen dat sommige veel naar feesten gaan. En andere waaronder wij hebben nog zelden feesten.

    Graag hoor ik hoe andere dit nu doen.
     
  2. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.031
    5.175
    113
    En bv in december dopen met klein gezelschap en met de doopjurk, en in het voorjaar een feestje voor een groter gezelschap?
    Hier veel uitgestelde feestjes gehad, bv ook mensen die heel klein getrouwd zijn en in de zomer hun trouwfeest hadden. Mijn grootmoeder is ook jarig geweest, maar op haar verjaardag was iets organiseren niet mogelijk, dus paar maanden later gedaan met een groter gezelschap.
     
    Boysmummy vindt dit leuk.
  3. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.400
    113
    Het dopen zelf zou voor mijzelf het belangrijkst zijn. Bij onze gemeente zijn in de lockdown ook een paar bsby's gedoopt in een vrijwel lege kerk met alleen de ouders en de doninee en het videoteam zodat iedereen thuis mee kon kijken.


    Ik zou een grote eerste verjaardag vieren.
     
  4. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Wij hebben J gedoopt in april van dit jaar met de gewone dienst mee. De regels waren toen op 1.5m, mondkapje bij het lopen, niet zingen. Hierdoor kon niet de hele familie- en vriendenkring erbij zijn maar het was (en is) even roeien met de riemen die je had (en hebt)..
     
  5. Boysmummy

    Boysmummy Niet meer actief



    Nee hier haalt bijna niemand meer in. Zelfs van uitvaarten werd in begin corona gezegd dit doen we later grootser maar dit komt niet meer en is dan ook niet meer bij te houden Als iedereen alles gaat inhalen.

    Bij kind 1 hadden we ook een filmer en en foto's. Dus in 1 dag was perfect maar helaas.
    Ben zelf in winter ook om de haverklap verkouden.
    Inhalen we weten het nog niet ... zucht...
     
  6. Boysmummy

    Boysmummy Niet meer actief


    Ja maar zoon is in oktober jarig. Dan beginnen vast de besmettingen weer opnieuw want we zijn er zomaar niet vanaf.
    En we willen geen 44 mensen binnen in huis. Met afstand al lastig. Buiten hebben we meer ruimte. Maar in oktober is het de vraag of je mooi weer hebt.
    Misschien toch dopen en t feestje uitstellen. We zijn in maart ook 12.5 jaar getrouwd.
     
  7. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.031
    5.175
    113
    Een uitvaart inhalen heb ik ook nog niet meegemaakt, en bv een gewone verjaardag ook niet, maar speciale vieringen wel. En het maakt verder ook niet zo heel veel uit of anderen iets doorschuiven, toch? In jullie geval zou het wel handig kunnen zijn.
     
  8. Boysmummy

    Boysmummy Niet meer actief

    Ja klopt. Natuurlijk is het dopen het belangrijkst.
    Maar een samenzijn met familie hoort hier bij. Persoonlijk vind ik trouwen en het feest later niks. (Maar je moet nu eenmaal improviseren in corona tijd)
    Ook voor de film is het leuk later dat familie ook in de kerk erbij is.

    Ik weet vroeger werd t kind t zelfde dag gedoopt. En in mijn tijd ook na 8 weken.
    Maar goed we denken nog even.
     
    evaleana vindt dit leuk.
  9. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.566
    7.392
    113
    Ook mijn gedachte! Het feestje zou wat mij betreft echt bijzaak zijn.

    Je noemt dat jullie in maart 12,5 jaar getrouwd zijn, dan focus je daar toch op qua feest?

    Met uitstellen heb je wellicht kans dat of het nog niet kan (zoals jullie voor ogen hadden) omdat maatregelen nog steeds beperkend zijn of dat iedereen omkomt in de uitstel feestjes, dat hadden wij afgelopen zomer.
     
  10. Boysmummy

    Boysmummy Niet meer actief

    Nee uitstel feestjes zijn hier niet.
    Merk dat mensen in de zomer buiten wel wat doen maar die mensen zijn dan net ook op dat moment aan de beurt.
    Maar maakt niet uit . Wij hebben zelf amper nog feestjes gehad.

    Overweeg onze zoon begin mei te dopen dat t evt buiten kan. t feestje desnoods wat kleiner.

    Zelfs koffie drinken met opa omas en peetouders is op het moment als we het in dec zouden doen Al teveel.
    En ben zelf nog zo druk met regelmaat vinden . Om de haverklap verkouden.
    Dat was bij de eerste wat makkelijker. Was ook in de zomer.
    12.5 jaar getrouwd zouden we kunnen combineren met doop maar ga daar niet speciaal iets voor vieren (denken we)
    Onze kinderen zijn eigenlijk ook nog te klein. En het is toch iets van je gezin.


     
  11. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.201
    3.255
    113
    Vrouw
    Is het voor de doop van het kindje of voor de gezelligheid van de familie?

    Als het belangrijk is voor je geloof of gevoel zou ik het gewoon zsm doen.

    Als het eigenlijk een goed excuus voor een feestje is dan stel je t uit.

    Even overwegen wat je belangrijker vind.
     
    hummeltje5 en Felice vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina