Hi meiden, Ik heb in De babyfluisteraar van Tracy Hogg gelezen dat je het beste tussen de 9 en 15 maanden kan beginnen met zindelijkheidstraining. Door goed naar je kindje te kijken kan je inspelen op signalen en hierdoor zou je kindje sneller zindelijk zijn, net als vroeger. Toen waren de meeste kindjes rond anderhalf al zindelijk. Heeft iemand dit ook gedaan, en wat zijn jullie ervaringen hiermee? Was je kindje ook eerder zindelijk? Ben je blij dat je vroeg bent begonnen of werkte het juist niet? Dankjewel!!!
Deze vraag heb je toch van de week al gesteld onder baby en dreumes? Daar hoort het ook meer thuis volgens mij!
Ik ben begonnen met Stijn toen hij kon lopen (14 maanden), gewoon af en toe op het potje zetten en belonen als hij wat deed.. Ik deed het niet elke dag maar zeker wel meerdere keren per week en hij was met 21 maanden zindelijk.. Ik denk zeler wel dat als je er optijd mee begint het sneller kan gaan.. Stijn wou zelf met 20 maanden geen luier meer om, hij heeft oen 3 weken lang alleen in zijn onderbroekje gelopen. De eerste week plaste hij overal en zei het daarna.. De tweede week zei hij dat hij moest plassen als hij begon met plassen. En de derde week riep hij dat hij moest plassen en rende dan snel naar het potje
Ja klopt ik heb de vraag daar ook gesteld, maar dat is tot 2 jaar. Dus daar zijn de meeste er nog mee bezig, of nog niet begonnen. Vandaar!
goeie vraag, ik was er ook benieuwd naar. ik hoorde pas dat mijn neefje met 1,5 al zindelijk was. ze zetten hem zo nu en dan op het potje en gaven complimentjes.
Mijn dochter word in September 2 en is qua poepen al zindelijk, plassen nog totaal niet en is ze ook niet mee bezig. Met poepen was ze 2 maanden terug al bezig. Aangeven wanneer ze moest poepen enzo. Vaak waren het nog scheetjes en vond ze de wc gewoon interessant maar nu poept ze dus altijd op de wc of het potje. Heb het potje dan ook altijd mee in de auto voor als we ergens zijn zoals vandaag aan de lek bijv Dan wil ze het echt niet in haar luier doen maar alleen opt potje! T is gewoon doen wat ze leuk vinden, niet omdat ze van jou zindelijk moeten zijn. Als je er een leuk spelletje van maakt zijn ze deste snel zindelijk! Zodra ze zometeen ook het plassen voelt komt het vanzelf dat ze dit ook op het potje wilt doen toch? (overigens gaat ze altijd mee als ik naar de wc ga, vind ze zo geweldig!)
Pfff, waarom moet alles toch zo snel!!!?? Maar ik heb bij laura nooit gedaan aan oefenen. Laura was met 2 jaar en een week dag en nacht zindelijk. Ik heb toen ik dacht dat zij er klaar voor was haar luier uit gedaan en nooit meer omgedaan. Ze heeft 1 keer een ongelukje gehad en 's-nachts 2 keer. Ze was er dus klaar voor. Mijn vriendin is wel met 18 maanden begonnen met trainen. En haar dochtertje weigert nu nog steeds om op het potje te gaan en ze is nu 2 jaar en 2 maanden. Ze is er duidelijk nog niet klaar voor. En ik denk niet dat kinderen vroeger sneller zindelijk waren. Mijn broer was zindelijk met 2,5 jaar overdag, en ik was met 1,5 jaar zindelijk dag en nacht. Dat kwam omdat ik mijn broer op het potje zag gaan en wilde dat ook (dat vertelt mijn moeder natuurlijk, daar weet ik niets van )
Vorig jaar in de zomer heb ik Jasmijn met regelmaat op het potje gezet waarin ze ook soms deed plassen en poepen. Ze liep dan overdag zonder luier, gewoon omdat het weer het toeliet. Toen het slechter weer begin te worden en ze dus weer een luier om kreeg was het ok meteen over met poepen en plassen op het potje. Ze wilde weer in de luier. Ik vond het prima, zij moet er zelf aan toe zijn en niet ik. Sinds de verjaardag van mijn jongste zag Jasmijn dat andere kindjes op de wc gingen plassen en sindsdien is ze zindelijk. Duidelijk dus dat ze er aan toe was. Stimuleren vind ik ok, to op bepaalde hoogte ze moeten er wel zelf enigzins zelf de wil hebben om te gaan. Forseren heeft naar mijn idee geen zin. Zoals al gezegd is, waarom moet alles zo snel, geniet gewoon van je kleine en alles komt op z'n tijd!
alicia was met 23 maanden dag en nacht zindelij. we hebben haar eigenlijk al sinds ze kon kruipen gewoon mee laten gaan naar de wc en wist dus al snel wat daar moest gebeuren. de eerst volgende zomer nadat ze een werd en al regelamtig gebruik maakte van het potje hebben we der luier in de tuin uitgelaten en lieten der kennis maken met der eigen plas en poep. klinkt misschien erg raar maar om dat kopje te zien als ze ineens wat verliezen maakt ze wel bewust met wat ze doen. met 22 maanden gaf ze al vaker aan dat ze wilde plassen en zodra er iets in de luier zat moest hij uit. ze hielp dan zelf met verschonen. met bijna 23 maanden wilde ze ineens geen luier aan en binnen 3 dagen was ze compleet zindelijk ik denk dus dat vroeg leren kennismaken met de wc etc wel mee heeft geteld
Jazeker, gelukkig deed ik hem alleen maar een onderbroekje aan Maar ja die paar wassen vond ik niet erg
Ik heb helemaal niet geoefend. Ik ben van mening dat wanneer een kind daaraan toe is het dat zelf wel aangeeft. Met poepen was ze ruim voor d'r 2e al zindelijk. Met plassen was ze toen ook bezig, het ene moment was ze een week zindelijk, dan gooide ze er weer met de pet naar. Prima. Dan gaan we gewoon weer luiers gebruiken. Zo heeft dat een possje door gegaan en op d'r 2,5 is ze overdag helemaal zindelijk. Tijdens een middagslaapje, als t al eens voorkomt, is ze ook zindelijk. In de nacht is erg wisselend dus krijgt ze nog steeds een luier aan. Ze wordt over 2 maanden 3j.
eum scheelt bergen geld aan luiers op jaarbasis, je hoeft geen vieze poepluiers meer te verschonen terwijl je kleine zich probeert om te draaien, minder luieruitslag dus. lijkt me zalig!
Ja, tuurlijk!! Maar is het niet belangrijker dat je kleine er aantoe is!!! Dan dat jij geld bespaart! Daar gaat het me om! Iedereen is zijn kind zo aan het pushen.
Toen ik begon met zindelijkheid bij Stijn was hij er echt nog niet aan toe om zindelijk te worden maar we zijn wel begonnen om het rustig aan hem aan te leren. Ik denk dat een kind het pas leert als hij door heeft wat hij moet leren en zolang een kind een luier om heeft zal het het niet leren (denk ik hoor) Je kan een kind wel vertellen dat hij/zij op het potje moet plassen maar ja wat is plassen? Als ik Stijn zijn luier toen niet had afgedaan die 3 weken dan was hij misschien nu nog wel niet zindelijk geweest omdat ik niet met hem geoefend had.. Dus ik denk dat je het zeker wel moet stimuleren, niet pushen natuurlijk maar op een spelende wijs leren door die luier af te laten en het kind zelf te laten ontdekken wat plassen nou eigenlijk is.. En als het na een paar weken niet lukt nou jammer dan niks aan de hand.. Ik ga het met Lisa straks ook weer zo doen en ik hoop dat ik haar ook voor haar 2de iig overdag zindelijk heb.. Ik heb het bij mijn neefje hetzelfde gedaan als bij Stijn alleen was mijn neefje al bijna 4 en volgens zijn ouders niet zindelijk te krijgen. Ik heb zijn luier afgedaan en hem alleen snachts een luier omgedaan, hij heeft 3 dagen overal in huis geplast maar daarna deed hij het netjes op de wc.. Maar ik denk dat mijn neefje niet zindelijk werd bij zijn ouders omdat zijn moeder geen zin had om steeds schoon te maken en hem dus uit gemakzucht weer een luier om deed.. Maar ja aan de andere kant, ieder kind is anders dus wat bij mijn kind/neefje werkte kan bij een ander niet werken. Misschien gaat het straks bij Lisa ook niet lukken maar ik ga gewoon weer zodra ze kan lopen haar af en toe op het potje zetten en gezellig een boekje lezen zodat ze er langszaam aan went en als ze dat niet wil is dat ook niet erg en dan begin ik daar later mee. Het voordeel bij Lisa is dat ze volgende jaar sept 2 word dus ik kan haar zomers lekker buiten laten lopen in een zwembroekje en dan zie ik wel of het gaat lukken.. Maar zoals je zegt pushen is zeker niet goed en dat heb ik hier ook nooit gedaan en zal ik ook nooit doen. Als een kind het nog niet wil kan je hem moeilijk dwingen of straf geven want dat werkt alleen maar de verkeerde kant op.. Zo wat een lang verhaal is het geworden. Sorry
kind puchen heeft geen zin maar zodra je merkt dat ze lang een droge luier heeft en dus kan ophouden kun je wel gaan beginnen met het kennis laten maken met een potje. als ze nog veel kleine plasjes doen en je merkt dat ze smorgens nog doorweekt zijn bij het uit bed halen dan denk ik zowiezo dat het zindelijk maken nog even kan wachten. alicia was smorgens op den duur altijd droog, deed al regelmatig een plas op de pot en wilde zelf ineens geen luier meer aan. beetje spelenderwijs laten oefenen. ik wist dat ze dus lang kon ophouden en controle had over der spieren en deden gewoon mee met de luier uitlaten. binnen 3 dagen dus compleet zindelijk en dat wil wel zeggen dat ze er aan toe was. in bijna 1 jaar tijd heeft ze max 10 ongelukjes gehad waarvan 1x poep en de rest van de ongelukjes waren dan net een paar druppels omdat ze te laat naar de wc rende kijk naar de seintjes die het kindje afgeeft. vaak komen ze zelf ineens aan dat ze op de wc of pot wilen zitten. of ze dan wat doen dat maakt niet zo zeer uit maar zo maken ze toch kennis met de wc. op den duur doen ze perongeluk een plasje. straffen voor een ongelukje nooit doen maar belonen voor een plasje of poepje is altijd leuk
Ik vind het wel een interessante discussie. Je stimuleert je kinderen ook in andere dingen, dus waarom niet met zindelijk maken? Vroeger waren ze eerder zindelijk door de wasbare luiers en meer tijd van de mama's, maar ze konden het dus wel. dus dat ze pas vanaf 18 maanden het gevoel doorhebben is onzin denk ik. Ik wil er ook vroeg mee beginnen, ik ga mijn kind nergens in dwingen, maar wil wel ruim voor de 2 jaar beginnen!
Niemand heeft het over pushen. Het gaat om een liefdevolle manier kennis laten maken met de wc. Hoe geweldig zou het zijn als je kindje voor het 2e jaar zindelijk zou zijn? Ik zie het probleem niet hoor. En dat was trouwens ook niet de vraag, ik vroeg me af of moeders die vroeg zijn begonnen, kindjes ook eerder zindelijk zijn. En wat je ervaringen daar mee zijn. Ik las dat kindjes die laat beginnen, ook laat zindelijk zijn. Ze zijn gewend geraakt aan de luier en moeten het daarna weer afleren. Een kindje van een vriendin van mij is bijna 4 en nog niet zindelijk. Als het nou anders en makkelijker kan, lijkt mij geweldig!
Ja, maar de discussie is wat is vroeg beginnen! Ik kon sinds dat laura kon lopen niet alleen naar het toilet. Dus met 12 maanden heeft ze mama elke dag naar het toilet zien gaan. De pot heb ik met 15 maanden gekocht. Maar ze taalde er niet naar. En met 25 maanden was ze dag en nacht zindelijk. Omdat ze net als mama op het grote toilet wilde. En dat heeft ze ook verteld. Dus stimuleren ja!! Pushen nee!!