vroeg zindelijk

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by lien123, Jun 24, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

Mar 30, 2008
    704
    0
    0
    Ik ga er van uit dat het wat langer duurt, omdat we vroeg begonnen zijn op basis van signalen van ons zoontje en omdat we het speels houden zonder echte druk, wel complimentjes.

Vanwege poepen in bad hadden we hem tot twee keer toe uit bad gevist en snel op het potje gezet zodat hij rustig kon poepen buiten het bad. Dat vond ons zoontje wel interessant en ging op andere momenten dus gezellig met kleren aan op het potje :D. Toen zijn we begonnen met af en toe voor het slapen een potje aan te bieden zonder kleren en luier. Wij gaan er van uit dat ons kind lekker zelf mag onderzoeken wat plassen is, dat hoeft niet extra moeilijk gemaakt te worden door een luier hoe handig luiers ook zijn. Nu een paar weken later begrijpt hij helemaal hoe hij moet plassen en wil vaker op het potje dan dat wij handig vinden. Maar zindelijk is hij nog zeker niet. Kan nog rustig tijden duren, we merken het vanzelf wel.

2. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Onze dochter is (ruim) 2,5 en wordt nu pas zindelijk, ik was helemaal trots omdat ze dat al zo 'snel' allemaal kan, maar als ik het zo lees is het laat....???

Als ik heel eerlijk ben vind ik redenen als; 'niet meer de luier verschonen, geen poepluiers meer verschonen' niet echt een reden om te starten met zindelijkheidstraining.... (wil niemand voor het hoofd stoten), maar als jij het idee hebt dat je kindje eraan toe is zou ik er zeker mee beginnen :)!

3. veertje

veertje Fanatiek lid

@fem, je dochterje is zeker niet laat hoor :D
    Het ene kindje is sneller als de ander maar 2,5 vind ik echt een mooie leeftijd hoor..

4. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik niet hoor!
    juist niet,
    alleen ik ga hem over een tijdje wel spelenderwijs leren zindelijk worden. denk dat hij dat zelf ook heel prettig gaat vinden.

5. lien123

lien123 Niet meer actief

Volgens mij heb jij het heel goed gedaan! Als je kindje met 25 maanden zindelijk is, dan is dat volgens mij heel goed, ik hoop dat ik dat voor elkaar krijg.
    Daar ging mijn vraag dus over. Wanneer ben je dan begonnen met haar op het potje te zetten? En hoe heb je dat dan precies gedaan?

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,576
    113
    Nou Emma was met 3 jaar en 4 maanden pas zindelijk.
    We zijn er een jaar lang met af en toe een pauze mee bezig geweest. Gek werd ervan ( en schoonmoeder maar vragen is ze al zindelijk?)
    Bij de jongste ga ik het anders aan pakken hoor. Meer kijken of ze in de gaten heeft of ze plast en dan pas beginnen.

7. wendy77

wendy77 Actief lid

Feb 3, 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    @lien 123.

Ik denk dat ik vooral mazzel heb gehad met laura. Ik ben begonnen met ik denk zo'n 20 maanden om haar te vertellen dat als ze groot werd (2 dus) dat ze dan net zo als mama op het toilet mocht plassen. Dat vond ze echt reuze interessant.
    Toen ben ik samen met haar een potje gaan kopen zodat ze als ze "groot" was op het potje kon plassen. Ze heeft toen een mooie roze uitgekozen.
    Haar 2de verjaardag kwam en toen heb ik tegen haar gezegt dat ze nu groot was en geen luier meer hoefte want ze kon op het potje plassen.
    3 dagen later heb ik haar luier afgedaan en haar gewoon een onderbroekje gegeven. En geloof me, diezelfde dag heeft ze geplast op het potje en nooit meer een luier omgehad. Ook niet 's-nachts. Nu wist ik natuurlijk al dat haar luier 's-morgens altijd droog was. dus die keuze was snel gemaakt.
    En dat was eigenlijk alles bij laura

8. Karinnetje82

Karinnetje82 Bekend lid

Jan 9, 2008
    537
    0
    0
    Als ik het zo lees dan ben ik ook best laat, zoals jullie kunnen zien is hij net 2. Ik heb dan wel al een paar maanden een potje in huis en het ook al wel 2x geprobeerd om hem er op te zetten maar hij gaat dan huilen, ik wil niet dat hij er bang voor is/wordt, dus ik heb besloten om nog te wachten. Ik vind het pushen worden als een kind er nog niet echt klaar voor is, dus daarom laat ik het maar even zo.

9. lien123

lien123 Niet meer actief

Volgens mij is rond 2 jaar beginnen heel normaal. Iedereen volgt zijn eigen tempo hoor!
    Ik ben wel benieuwd of het dus ook eerder kan, en of het dan misschien juist makkelijker zou gaan. En gezien de verhalen hier blijkt wel dat als je eerder begint, je kindje eerder zindelijk is. Maar laat je niet opjagen door de verhalen!
    Je zou je kindje mee kunnen nemen als je zelf naar het toilet gaat, dan snapt je kindje dat mama daar altijd plast en poept.
    Ik las ook dat als kindjes bang zijn voor het toilet, je dan zelf op de wc kan gaan zitten met je kindje op schoot, zodat je als wc bril functioneert. En je kan met de toiletborstel laten zien dat het gat in de wc niet iets is waar je in kan vallen.
    Maarruh, dat zijn allemaal tips uit een boekje, want ikzelf heb nog geen enkel idee! ;)

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg

dat van die wc borsten is kan misschien wel kloppen. alicia mocht al erg vroeg mee de wc poetsen en dat vind ze nu nog egr leuk. wc borstel er door heen (wel nadat ik zelf had gepoetst en dus met schoon spoelwater) ze vond dit erg interresant en is nooit bang geweest van de wc. ook al sinds ze mijn achterna kon kruipen ging ze mee naar de wc en dat doet mijn zoontje nu ook

11. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

Nov 17, 2008
    4,166
    397
    83
    mijn dochter is ook nog niet zindelijk.. ze wil gewoon nog niet.. ik denk dat ze het best kan maar ja ik ga haar niet dwingen

12. crisje

crisje Fanatiek lid

Aug 5, 2006
    2,974
    1
    0
    brabant
    Al mijn kinderen kropen ook naar de wc als ik ging en geen van allen is ooit bang geweest voor de wc. Ook niet het doorspoelen. Zodra ze dat konden mochten hun dat doen. Vinden ze nu nog geweldig leuk om te doen.

Share This Page