Mijn zoontje word 2,5 jaar straks en hij ''hakkelt'' al een tijdje, ik heb dit toen aangegeven bij het cb , die zeiden hij is nog te jong, is een periode. Hij praat goed voor zijn leeftijd, wil vaak te snel wat zeggen daarom doet hij dat, doen ze niks aan verder. Nu zeiden ze op het kdv tegen me dat ik er TOCH achteraan moet omdat hij het blijft doen. Ik heb naar de logopedist gebeld en kan nu volgende week woensdag terecht. Iemand ervaring met zulke jonge kindjes bij een logopedist. Is het een voorteken van stotteren of groeien ze er vaak, met de juiste begeleiding, overheen? bedankt!
Zoals ik bij aug. mama's al zei, het kan allebei Kindjes die stotteren (dus ECHT stotteren) beginnen ongeveer met deze leeftijd, alleen blijven erin hangen. Alle kinderen hebben wel een periode van wat hakkelender spreken, alleen dat moet binnen een bepaalde periode overgaan. Gebeuert dit niet, dan kunnen ze erin blijven hangen, en wordt het echt stotteren waar je meer problemen mee krijgt. Je hebt kans dat hij er met een paar keer oefenen weer vanaf is Het kan ook iets langer duren, maar hoe eerder je eraan gaat werken (dus voordat het geautomatiseerd gedrag is), hoe makkelijker je er iets aan kunt doen.
Ik lees even mee. Bedoel jij dit soort situaties als hieronder? Soms is het: ma-ma-ma-mamasé dansen mama? Doe jij mu-mu-muziekje aan?
ja zo inderdaad bijvoorbeeld p p p p p apa maar hij blijft dan meer een beetje hangen zoals mmmmama of oooooooma Geen mensen met kindjes die al bij een logopedist zijn geweest zo jong?
Nee, niet met zo jong...... 2 weken geleden geweest..... maar zoontje is bijna 3,5..... niet ivm stotteren... al hapert hij ook soms.... maar meer omdat hij sommige klanken verkeerd uitspreekt... iig hier ligt het eraan dat hij een tijd niet goed gehoord heeft... en hoeft hij geen therapie te hebben omdat logopediste verwacht dat het zelf bijtrekt.... Ze zei wel dat echte therapie nu sowieso moeilijk zou zijn... (beter als hij een paar maanden op bassisschool zou zitten) en het enige wat ze nu zou doen, zou zijn.... met hem spelen, en hem verbeteren.... (ofja het goede herhalen... net zoals wij thuis al doen) moet zeggen dat ik jullie kindjes dan helemaal jong vind, voor logopedie... maarja mn huisarts zei al: als tegenwoordig iemand een minder sterke kant heeft, moeten ze maar gelijk doorgestuurd worden... als voorbeeld dan hij.... was je vroeger slecht in gym, was je een kluns.... nu moet je maar naar fysio....
Ja ik heb er zelf ook een beetje mijn twijfels bij, hij praat verder heel goed, kan hele gesprekken met hem voeren, maar hij blijft gewoon vaak hangen omdat hij snel wil zijn, misschien heeft het ook met ademhaling te maken. Ik ben benieuwd wat ze woendag gaat zeggen....
Ja hier een kindje die met 2 jaar en 5 maanden voor het eerst bij de logopedie zat Hier omdat hij zich niet liet verbeteren. Woordenschat ging wel vooruit en was meer dan voldoende, maar hij liet zich niet verbeteren en ging dus niet vooruit. In het begin ging het moeizaam, ze moeten toch een half uur meewerken. Maar toen waren de 'lesjes' aangepast in spelenderwijs en toen ging het steeds beter.
Hier een zoontje van 2 jaar en 3 maanden. Volgens mij wil hij te snel dingen zeggen en blijft hij daardoor hangen in de zin. Hij praat nog maar een paar maandjes moet ik zeggen hoor. Het gaat vaak zo; mama mama mama mama ikke mee. Als of hij na moet denken over hoe hij de volgende woorden moett uitspreken. Ik heb geen ervaring met de logo maar ik lees even mee