"Vroegah"

Discussion in 'Zwangerschap' started by spotlight, Jul 5, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    1,652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Poeh Poeh hier ook hoor....
    Maar dikke vinger....ik eet niks waar ik mij niet prettig bij voel.....ben ook gestopt met roken niet voor mezelf maar voor de kleine...
    Er word straks echt echt echt niet gerookt bij de kleine...zelfs niet als de kleine in bed ligt te slapen en wij in de huiskamer zitten.
    Laat ik het zo zeggen....ik vermijd rokerige ruimtes...zodat ik het ook niet teveel inadem en de kleine het nog binnen krijgt.

Ik ben echt een heilige wat dat betreft....neem nog geen asprientje ;)

Ieder zijn ding hoor....en wat kan mij het schelen wat vroeger wel allemaal mocht...moet je ook kijken naar het sterfte getal in al die jaren!

2. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    1,652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen

3. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Als mensen geen rekening willen houden met jou of je kind, dan kan je ze nergens toe dwingen helaas. In dat geval zou ik persoonlijk opstappen. Heel jammer, maar ook ik wil mijn kind niet aan rokerige ruimtes blootstellen. En wat betreft ontaarde ouders over opvang, daar zou ik ook heel verdrietig van worden als iemand dat zou zeggen. Heel onaardig. Vroeger was alles beter, dan zou ik vragen: hadden jullie dan geen vervelende ouders of schoonouders die een ander veroordelen? Dat klinkt idd beter ja. Kijken wat ze dan te zeggen hebben :)

4. wendyp

wendyp Niet meer actief

@TS... maak je borst maar nat dan! Want als je baby geboren is, gaat dit gewoon verder! M'n vader laatst aan de telefoon, die zegt dat ik die kleine wat suikerwater moet geven, voor de warmte. Vroeg of ie niet helemaal lekker bij zn wekker was!

@pinjo... Geef al bij voorbaat aan, dat ik alleen kom als er niet gerookt wordt. Steekt iemand een sigaret op, dan zeg ik hallo, er is een kleine bij hoor. En willen ze hem niet uitdoen, dan weet ik genoeg, dan vinden ze het roken belangrijker dan mij en mn kind, dan ga ik. Gelukkig houd iedereen er rekening mee. Dit gaat over familie.

En verjaardagen van vrienden, spreek ik vaak een andere keer af.

5. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

Sep 30, 2007
    1,677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    ik ga de eerste tijd niet bij mensen op bezoek waar gerookt wordt doe dat bewust gewoon en en de helft van me famillie rookt niet dus dat is prettig

bij me ouders/schoonouders wordt er ook niet gerookt

6. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Pff wat n gezanik over vroeger.
    Als je vroeger kanker had ging je ook haast zeker gewoon dood...was ook dat beter dan?
    Of telt t alleen als dr iets is wat gemakkelijker is zoals het toch door paffen ondanks dat er zwangeren of babys bij zijn?
    Vroeger zat je ook niet in je auto vast gesnoert met een veiligheids gordel...zeker niet achterin. Tegenwoordig gaan er minder mensen dood in t verkeer.
    Vroeger wisten we wel van wiegendood maar wat de vele dingen waren die daar aan bijdroegen wisten we niet. (oa dus roken en het kindje op de buik laten slapen!) Tegenwoordig komt wiegendood gelukkig niet meer zo heel vaak voor.
    Vroeger WISTEN we die dingen allemaal nog niet...nu wel.
    Als je weet dat je van bepaalde stoffen ziek wordt...dan ga je ze toch ook niet als nog inademen/opeten? Zoals bvb asbest.

Vroegah...wist mijn moeder toen ze zwanger was van mij...totaal NIKS. Er werd haar niks verteld op wat dingen die ze niet mocht en daar zaten idd geen dingen tussen zoals niet roken etc.
    Maar ze wist tot op t moment van dat ze moest bevallen bvb ook niet eens hoe dat dan zou gaan etc.
    Na de bevalling heeft ze een week plat moeten liggen van de kraamzorg. Ze heeft de hele week moeten toekijken hoe de kz mij verzorgde, de laatste dag mocht ze t zelf doen...en toen stond ze er ineens alleen voor met haar eerste kindje.
    Borstvoeding is mislukt door dat er weinig tot geen voorlichting was wat ze heel erg vond toen. Vroeger beter? Liever zoals t nu gaat hoor!
    En alles wat ik niet mag of niet goed is...dat heb ik er GRAAG voor over!

En over dat er tegenwoordig meer mensen zijn met astma.
    Astma is erfelijk!
    Waar denk je dat t allemaal vandaan komt dan?! ;)

7. croky

croky Actief lid

Aug 9, 2007
    428
    0
    0
    Ik begrijp aan 1 kant de oudere generatie ook wel, omdat alles nu anders gaat, lijkt het net of zij alles verkeerd hebben gedaan. Maar men wist gewoon niet beter, toen hebben zij net zo goed het beste voor hun kindje gewild.

Vroeger was het ANDERS, dat is denk ik beter uitgedrukt. Zo voelt niemand zich gekwetst, en kunnen wij de dingen op onze manier blijven doen.

De hele rookdiscussie: het is gewoon bewezen dat roken slecht is, als jij je kindje daar niet aan wil blootstellen is dat je goed recht.
    Vertel erbij dat je het vervelend vind de rokers erop te wijzen, en dat je hoopt dat ze de volgende keer er uit zichzelf rekening mee houden.

De consequentie is anders dat je je kindje uit die rokerige omgeving weghaalt, ze kunnen zelf wel nagaan wat dat betekent...

8. Elly1979

Elly1979 Actief lid

Jan 14, 2007
    493
    0
    0
    Account Manager
    Ergens in het mooie Fryslan!
    Hallo,

Ja, allemaal heel herkenbaar die verhaaltjes van vroeger...

Toen ik zwanger van Tamara was, hield ik me natuurlijk ook aan alle voorschriften.
    Niet roken, niet drinken, geen rood vlees, geen produkten van rauwmelkse kaas, niet teveel leverprodukten, niet teveel koffie...etc.

Mijn moeder en schoonmoeder reageerden ook van...zo he, mag je dat echt niet eten?
    Dat aten wij vroeger tijdens de zwangerschap wel.
    Maar...ze zeiden er wel meteen bij dat ik me maar goed aan de voorschriften moest houden omdat tegenwoordig veel meer bekend is over de risico's van bepaalde dingen.
    Over veel de dingen die nu heel normaal zijn om te laten staan, was vroeger niks bekend.

Dus ja, zo kunnen mensen ook reageren...
    Het hoeft dus niet altijd vervelend te zijn.

Toen ik net was bevallen van Tamara, heeft m'n man meteen biefstukjes en Filet Americain voor me gekocht en wat was dat toen lekker zeg!

Liefs Elly.

9. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

Mar 8, 2007
    1,662
    1
    0
    Men gebruikt vroeger vooral wanneer het zelf het best uitkomt. Hier was men in het begin gepikeerd omdat men niet kon komen binnenvallen om mijn zoontje te zien wanneer ze zelf wilden. Hij lag dan bijv. in bed en er was geen begrip voor het feit dat ik dan niet wilde dan men de kamer opging of dat ik hem niet uit bed haalde.
    Aan de andere kant wordt dan wel gezegd "vroeger hadden we geen hoge stand op de box, de kinderen werden na de fles gewoon weer in bed gelegd...."

10. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Ja dat "vroeger"komt vaak voorbij en eerlijk gezegd ben ik zelf ook wel heel nuchter en bekijk alles vanuit mijn eigen oogpunt en als ik iets wil eten of drinken wat je misschien met mate moet doen (cola of drop bv) dan ben ik daar nog altijd zelf bij en als ik daar trek in heb dan neem ik dat gewoon! Tis mijn lijf en mijn kindje dus ik doe wat ik wil en niet wat nou zo slecht of zo goed is! (echte uitzonderingen daar gelaten, rauw vlees en dat soort dingen)

Ik wil niet bij alles nadenken dat het slecht voor mijn kindje kan zijn, dan kan ik me net zo goed thuis opsluiten tot ik ga bevallen!

en over het roken, wij roken allebei niet en mijn ouders enzo ook niet maar mijn schoonvader rookt wel (lees heel veel) maar als wij daar op visite gaandan kan ik moeilijk tegen hem zeggen dat hij naar buiten moet (omdat ik toevallig zwanger ben) in zijn eigen huis! haha en als hij bij ons op visite is mag hij best binnen roken want die paar uurtjes en dat een paar keer per jaar vind ik niet zo erg! Alleen gaat hij uit zichzelf altijd al naar buiten en dat doen vrienden ook uit zichzelf!
    De zaak verandert wel zodra die kleine er is want dan mag er niemand meer binnen roken maar ik kan niet verwachten dat als ik bij iemand anders op visite ga waar word gerookt dat ze buiten gaan staan omdat ik er met mijn kindje ben!

11. kwebbels

kwebbels Niet meer actief

Ik snap dat je moe word van die opmerking. Toch gebruik ik hem zelf ook wel eens. Soms heb ik het idee dat zwanger zijn gewoon een ziekte is ipv een leuk iets. Je mag geloof ik meer niet als wel heb ik het idee. Dat betekent niet dat ik rauw vlees eet en overal maling aan heb natuurlijk. Ik geloof ook best dat de mensen nu meer weten als vroeger. Maar ik ben wel benieuwd hoe dat over een paar honderd jaar gaat. Wat er in godsnaam allemaal bij komt wat je niet mag!

12. conny75

conny75 Fanatiek lid

Jan 18, 2007
    1,881
    0
    0
    tilburg
    vroeger was alles inderdaad anders als nu, mijn moeder zegt bijvoorbeeld ook dat zij gewoon alles mocht eten en zelfs biefstuk medium moest eten ivm haar ijzer. Mijn schoonmoeder daar in tegen die (mocht tijdens haar zwangerschap net als mijn moeder bij wijs van spreken ook nog uit de as bak eten) die begrijpt wel wat wel en niet mag. Het is gewoon de generatie en je moet doen waar je jezelf het prettigste bij voelt.

Over het roken, sorry maar ik begin die discussies een beetje moe te worden. Overal lees je wel weer over roken, we weten allemaal dat het slecht is en dat we het niet moeten doen bij de baby. Klaar, ik ben er zelf ook op tegen maar wil het niet elke keer weer aanhalen.

13. Female24

Female24 Fanatiek lid

Mar 15, 2008
    2,595
    0
    0
    nou aan de ene kant vind ik wel dat een zwangerschap tegenwoordig zwaar overdreven wordt kwa dingen laten staan en extra dingen eten zoals foliumzuur e.d. tja ik vind wel dat ze in sommige dingen gelijk hebben met dat het vroeger niet zo gebeurde en wij zijn toch ook "gezond" ter wereld gekomen? mijn moeder rookte ook door met haar zwangerschap van mij en ik was hartstikke gezond en bij mijn broer was ze gestopt en hij had/heeft zware astma en was te klein toen die geboren was....
    dus ja ik denk wel dat het allemaal een beetje overdreven wordt... zwangerschap is geen ziekte en veel mensen zien het wel zo! maar aan de andere kant vind ik ook dat als jij ervoor kiest om toch alle regeltjes op te volgen dat mensen in je omgeving je daarmee in je waarde moeten laten zonder meteen op de kast te vliegen en te staan kwaken dat het vroeger anders ging! voor iedereen is een zwangerschap anders en iedereen wil die op zijn eigen manier doorkomen.. dus respect voor de mensen die de "nieuwe" regeltjes opvolgen en respect voor de mensen die de "vroeger" regeltjes opvolgen!

14. Female24

Female24 Fanatiek lid

Mar 15, 2008
    2,595
    0
    0
    over 100 jaar wordt je tijdens je zwangerschap opgesloten in een hermetisch afgesloten luchtbel met genoeg foliumzuur voor 9 maanden...

15. kwebbels

kwebbels Niet meer actief

Dat zal me niks verbazen :)

16. Natas1

Natas1 VIP lid

Aug 4, 2007
    7,903
    0
    0
    Almere
    Ik denk dat je je wat meer moet verdiepen in waarom er nu foliumzuur voorgeschreven wordt voordat je zo'n uitspraak doet, en wat de verschillen zijn in het aantal kindjes geboren met open ruggetjes/schedeltjes ten opzichte van 'vroegah'.......

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

over dat roken: ik heb gelukkig geen vrienden die roken, dat scheelt en bij mijn familie rookt alleen mijn pa en die moet toch al buiten of (als het echt heel slecht weer is) onder de afzuigkap van m'n moeder, :-D (Way to go, mum!)
    Maar mijn schoonouders roken dus wel en heel erg fors. Helpt niet echt als ze op het moment dat wij er zijn niet binnen roken: het is net een bruin cafe daar binnen. Twee jaar geleden hebben ze het hele huis opnieuw geschilderd, twee maanden later zag je de bruine randen alweer aankoeken...
    Dus, ja, dan ga ik maar niet. Willen ze dat ik met hun kleindochter straks daar kom (of nu al) dan moeten ze gewoon stoppen en anders komen ze maar hier. Jassen gaan dan in de schuur, (anders ruikt m'n hele huis alsnog naar die stinkrook van ze) en als ze buiten hebben staan roken, mogen ze eerst nog een minuut 'luchten' voor ze binnen mogen komen van mij. Geldt voor mij pa trouwens ook en die vindt dat best. M'n schoonouders zijn er vrij moeilijk in, maar joh, succes ermee: 't is ons huis, dus als het je niet bevalt, ga je maar hoor...

Ik ben echt superblij dat cafe's en restaurants nu rookvrij zijn: eindelijk na een avondje uit thuis kunnen komen zonder te stinken!

En met al die andere dingen die je niet mag: ik hou me er keurig aan, (gelukkig mag ik wel drop. Is m'n lage bloeddruk tenminste nog ergens goed voor, ;)). Maar ook ik heb met manlief afgesproken dat zodra het kan we een avondje oppas regelen en toch heerlijk uit eten gaan met carpaccio vooraf, biefstuk als hoofdgerecht en erbij een paar goeie glazen wijn! Hmm, kan me er nu al op verheugen...

18. San79

San79 Fanatiek lid

Apr 10, 2008
    2,212
    0
    0
    Den Haag
    Hm, volgens mij zijn er nu ook helemaal niet zoveel regeltjes, alleen maken sommige vrouwen elkaar op forums helemaal gek.

Als ik kijk naar de richtlijnen van mijn VK en het voedingscentrum, dan staat daar bijna exact hetzelfde in als in het zwangerschapsboek van mijn moeder... en dat boek is 30 jaar oud.

De enige 2 verschillen die ik tot nu toe heb gevonden zijn alcohol (staat in dat boek dat af en toe een glaasje best mag) en gerookte zalm.
    Verder staat er exact hetzelfde in.

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi San,

klopt, mijn moeder heeft ook helemaal geen nieuwe dingen ontdekt in wat zij vroeger wel en niet mocht en wat nu wel en niet mocht.
    Misschien ligt het aan het feit dat zij verpleegkundige is, maar ze wist alles al hoor: foliumzuur, niet roken, geen alcohol, geen rauw vlees en geen rauwmelkse kazen. Nouja, dat is het wel zo'n beetje toch?

Mijn schoonmoeder daarentegen doet net alsof het niet zo was, (terwijl zij en mijn moeder toch echt in dezelfde periode kinderen hebben gekregen), maar volgens mij is dat gewoon verslaafdengedrag: zij zit zo vast aan het roken! Twee jaar geleden knapte zij maar niet op van een longontsteking en waren artsen bang dat ze longkanker had. Toen moest ze toch maar gaan stoppen, zei ze. Maar ze begon alleen met minderen en toen het toch geen kanker bleek, pafte ze er weer vrolijk op los... Hoe stom kun je zijn? Van mij hoeft ze geen medelijden te verwachten als ze op een dag toch longkanker heeft.... (mijn schoonpa zelfde verhaal: heeft astma, moet elke keer naar de longarts, maar stoppen? Waarom zou hij? Eh, nou, omdat je een lopende tijdbom bent?)
    Ze wilden dus een aantal jaren geleden ook niet zomaar even rekening houden met hun pasgeboren kleindochter bij wie door de artsen een lichte vorm van astma werd geconstateerd. Letterlijke woorden van mijn schoonmoeder: Dat komt pas na 4 jaar, voordat ze 4 zijn kunnen ze helemaal geen astma hebben! Nou, moet je me toch eens uitleggen waarom een ex-vriendje van mij dan al vanaf anderhalf aan de puffers zat.....

Dat maakt dus dat ik wel extreem word in mijn uitlatingen: zij doen zo extreem, dat ik er de omgekeerde kant op extreem van ga doen... En dan zijn ze boos op ons. Tja, nou, succes ermee hoor!

20. Female24

Female24 Fanatiek lid

Mar 15, 2008
    2,595
    0
    0
    hoppa daar hebben we weer zo een overserieuze opmerking :rolleyes: ik snap heus dat het belangrijk is maar ik zie er ook de humor wel van in! en open ruggetjes e.d. komt het meeste voor in de risicogroepen dus denk dat foliumzuur er weinig aan verandert...

Share This Page