33 weken echo standaard?

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by chipje, May 8, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. chipje

chipje Bekend lid

Mar 11, 2013
    655
    10
    18
    hoi meiden

vandaag 33 weken controle mij is verteld dat je altijd een 33 weken echo krijg nu vertelde mijn verloskundige dat dat alleen om medische redenen gebeurt uhhh???
    ik had begrepen dat iedereen dit gewoon krijg of ben ik nou gek?

2. Celika

Celika Fanatiek lid

Jul 15, 2013
    1,893
    381
    83
    Female
    Dicht bij de zee
    Wij hebben geen echo gehad met 33 weken is alleen als er medisch iets is.
    Een groei echo hebben wij wel gehad met 30 en 32 weken maar daar waren wij voor doorverwezen.

3. dribster

dribster Lid

Jan 7, 2014
    14
    0
    1
    voor zo ver ik weet is het bij mijn verloskundige gewoon standaard om met 32 weken een echo te maken. de verloskundige heeft mij uit gelegd dat dit een groei echo is en ze kijken naar of de baby goed groeit en of er voldoende vruchtwater aanwezig is in de baarmoeder en rond de 36 weken kijken ze meestal nog eens naar de ligging van de baby. ik zit trouwens bij een verloskundige centrum die bij het ziekenhuis hoort.

4. Emlilo

Emlilo Bekend lid

Apr 27, 2014
    694
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hangt dat ook niet af van bij wie je gaat? In Belgie krijg je om de 4 weken een echo, de laatste maanden om de 2 weken en soms zelfs de laatste weken wekelijks.

5. chipje

chipje Bekend lid

Mar 11, 2013
    655
    10
    18
    ja klopt de groei echo
    ik heb hem nu wel aankomende zaterdag dus ik denk dat ze het eigenlijk gewoon vergeten is.

6. Sterre82

Sterre82 VIP lid

Sep 23, 2008
    8,211
    3
    0
    In de wolken
    Bij m'n eerste niet gehad, bij m'n tweede wel omdat het toen net standaard werd geloof ik maar nu zei m'n vk dat ik wel mocht voor een groeiecho maar dat er geen echte reden voor was. Kindje doet het goed e.d. dus het was natuurlijk wel leuk geweest maar wij krijgen het deze keer niet.

7. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Ik heb sowieso ivm medische redenen meerdere echo's gehad, maar hier was volgens mij een liggingsecho wel standaard rondom de 36/37 weken.

8. Vlinder93

Vlinder93 Lid

Feb 16, 2014
    51
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn vk geeft hem standaard rond 30 weken aan iedere vrouw om zo toch te kunnen kijken naar de baby en werking van de placenta. Ben hier erg blij mee ik heb hem pas gehad en de baby is te klein krijg nu allemaal testen kijken naar navelstreng en placenta. Als ik niet zo echo had gekregen waren de gevolgen niet te overzien misschien geweest. Wel heel grappig vk voelt altijd aan de buik en vind hem vrij groot en ze zei eens dat word een groot kindje. Mijn kindje heeft een groeiachterstand van 4 weken en een laag gewicht. Dus aan een buik kan jr niet zien hoe het met de kleine is

9. TmrZra

TmrZra Niet meer actief

Het is niet standaard.. Standaard zijn de termijnecho en de 20 weken echo.
    De richtlijn is dat er alleen een groeiecho en liggingsecho worden gemaakt als hier een indicatie voor is.

Het is wel zo dat er veel praktijken zijn die ze toch aan iedereen aanbieden.

10. Niekske78

Niekske78 Actief lid

Nov 18, 2013
    484
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het ook nagevraagd aan mijn vk, en dit is niet standaard, ik krijg alleen een groeiecho als hier een indicatie voor is. Jammer maar helaas. Als rede wordt er gegeven dat ze nirmaal gesprokentoch geen extra waardevolle informatie kunnen halen uit deze echo (nogmaals, tenzij hier een indicatie voor is).

11. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

Jul 29, 2013
    2,180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Hier geen groeiecho gekregen, omdat alles in orde is, dan wordt het niet vergoed door de verzekring. Met 36 wkn krijg je wel een echo, de zogenaamde liggingsecho

12. Peachy

Peachy Bekend lid

Nov 26, 2013
    654
    0
    0
    Hier is het niet standaard, alleen i.v.m. medische redenen. Zo krijg ik bijvoorbeeld bij 32 weken nog een echo door een laagliggende placenta.

13. Romyvs

Romyvs Actief lid

Oct 31, 2013
    105
    0
    16
    Female
    Student
    Het is inderdaad niet standaard. Alleen risicogroepen krijgen een echo rond de 32 weken.

Ik vind het maar vreemd. Ik kreeg een echo met 32 weken omdat ik 20 jaar ben en t/m de 20 jaar ben je een risicogroep :(

Share This Page