Prenatale screening. Wel of niet?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door lolsmurf, 23 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lolsmurf

lolsmurf Actief lid

5 jun 2012
    404
    35
    28
    NULL
    NULL
    Hallo,

Wij hebben woensdag een echo met 9 weken en moeten dan doorgeven of we ook prenatale screening willen. Ik ben benieuwd of jullie dit ook laten doen of gedaan hebben en de achterliggende gedacht hiervan. Zelf twijfelen we nog steeds of dit willen laten doen.

2. anita205

anita205 Bekend lid

9 mei 2010
    514
    0
    0
    gastouder
    Hey ik zelf doe het niet... Ik had het er met mijn verloskundige over en ik zei tegen haar, dat als er iets niet goed is ze dit ook wel met de 20 weken echo zien... Dus ik heb zoiets van ik wacht de 20 weken echo af en als daar verder geen ernstige dingen te zien zijn vind ik het prima...

3. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.006
    15.624
    113
    Nabij Utrecht
    Ik heb het de laatste 2x wel gedaan maar bij mij werd het niet eens gevraagd maar gedaan (ivm geschiedenis).

De eerste 2x had je die testen nog niet dus ook niet gedaan.

4. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Hoi

Wij hadden het er samen voor de intake al over gehad we hebben nee gezegd alleen wel de 20 weken echo laten doen.
    Wij hebben deze keuze gemaakt omdat we niet in een risicogroep vallen.
    We zijn jong ik ben nu 28 en ml 24. We hebben geen geschiedenis van afwijkingen in onze fam.
    Ook kan de uitslag van punctie of vlokkentest geen 100% garantie geven alleen een indicatie en daar krijg je stress van voor niets vind ik.

Succes met jullie beslissing

Liefs paula

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Niet gedaan, omdat wij in geen geval een zwangerschap af zouden laten breken. De 20-wekenecho wel gedaan, om zodoende wel voorbereid te kunnen zijn op eventuele dingen die mis zouden kunnen zijn en ons verteld is dat de meeste dingen die bij de prenatale screening gecheckt worden, ook wel zichtbaar worden op de 20-wekenecho. Dat was voor ons dus vroeg genoeg om voorbereid te zijn dan.

6. Magda

Magda Bekend lid

29 mei 2012
    524
    28
    28
    Hoi, wij zijn wel gegaan,maar mijn verloskundige heeft ons te vroeg gestuurd, 2 dagen te vroeg. Toch een echo gehad en daar was de nekplooi te zien van 18mm goed dus. Wij zij ook nog redelijk jong 24 en 27 jaar. Wij zouden eigenlijk wel terug moeten komen maar hebben het niet gedaan. Wij hebben de kleine zien bewegen en druk doen en ik ben er al zo verliefd op. Eigenlijk dan allebei beseft dat wij de zwangerschaap toch niet zouden kunnen afbreken als kindje bjv. down syndroom zou hebben. Ik loop bij de internist en gynecoloog ze houden de kleine en mij goed in de gaten en wij hebben al besloten dat deze baby gewoon welcome is:)

7. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Ik heb wel de combinatie test gehad maar zonder dat ik hier van te voren vanaf wist, het werd meteen gedaan bij de 12 weken echo.
    Waarschijnlijk standaard procedure ivm met mijn leeftijd. (toen 37)

Achteraf blij dat het zo gegaan is omdat we zelf ook geen beslissing hoefde te nemen.
    Maar had toch wel besloten om het te laten doen, ook als ik jonger was geweest.

8. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Wij hebben het niet gedaan, wij zijn allebei nog vrij jong en geen risicogroep. En we willen de zwangerschap toch niet laten afbreken als het fout blijkt te zitten.

9. schmidt

schmidt Fanatiek lid

19 sep 2012
    2.165
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij hebben ervoor gekozen om dit niet te doen Je krijgt alleen een kans te horen. Bijv. 1 op 250. Val je onder een risicogroep dan krijg je een vlokkentest. Deze brengt risico's met zich mee. 1 op 300 loopt uit op een miskraam.
    Mijn gyn. zei dat ze het afraadt aan mensen die de kleine toch niet weg laten halen (ze kunnen misschien wel aangeven dat je kind hoogst waarschijnlijk down heeft, maar niet in wat voor mate). Onze gedachte is dat een kind met een handicap ook kan genieten van het leven. Mits het een kasplantje wordt. Wanneer de kleine geen afwijking heeft kan het tijdens de bevalling als nog fout gaan.

Nee, wij willen genieten van de zwangerschap. Ik ken mezelf, ik kan anders zo onzeker worden en ga dan stressen. Dat is ook niet goed voor de kleine. Ik hou van hem/haar en zal de kleine alle liefde geven die het nodig heeft.

Vanaf je 36 wordt dit automatisch gedaan. En wanneer ze tijdens een echo toch een afwijking zien hoor je het ook.

Succes met de keuze.

10. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Wij hebben er voor gekozen om het niet te doen. Wij zitten ten eerste niet in de risicogroep. Ten tweede vind ik het risico van een vlokkentest of vruchtwaterpunctie vrij groot, dus twijfel of ik daar voor zou kiezen. Ten derde komen deze afwijkingen ook naar boven bij een 20 weken echo. En als laatste denk ik dat ik deze zwangerschap alleen had willen afbreken als het kindje echt meerdere ernstige complicaties zou hebben, hiervoor ben je vaak toch weer aangewezen op de 20 weken echo. Misschien als ik ouder was geweest en in een risicogroep viel ik het wel gedaan had. Wij zijn er op dit moment niet voor verzekerd en vind het toch veel kosten voor een kansberekening.

11. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Wij hebben het wel laten doen.
    Onze reden was dat we er wel optijd bij wilde zijn mocht er iets niet goed zijn.
    Ml heeft wel een zwaar gehandicapt kind in de familie gehad.

12. lolsmurf

lolsmurf Actief lid

5 jun 2012
    404
    35
    28
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties. Ik denk toch dat wij er van afzien. Wij vallen ook niet in een risicogroep en volgens mij zou ik door zo'n kansberekening ontzettend onzeker worden en niet meer van mijn zwangerschap kunnen genieten.

13. roompje25

roompje25 Actief lid

3 apr 2011
    437
    1
    16
    Hier ben ik voor een prenatale screening, dit in verband met onze ervaring met een kindje die bij de geboorte met 40 weken zou overlijden.

Toevalkig is mijn schoonzusje ook pas zwanger en heb met haar erover gepraat hoe wij er tegenover staan, maar het blijft je eigen beslissing.

Onze mening is dat als er iets mis is met je kindje het beter vroeg kan weten dan pas met 20 weken. Als je.namelijk met 20 weken een punctie moet doen krijg je na een week de uitslag van de eerste resultaten en na drie weken pas de volledige uitslag. Aangezien je de zwangerschap voor de 24 weken moet beeindigen heb je dus maar heel weinig tijd om na te denken over je beslissing.

20 + 3 weken wachten = 23 weken. Dan zul je direct een beslissing moeten nemen omdat er in NL een wachttijd van 5 dagen is tussen je beslissing is en je.inleiding.

Daarnaast als er iets mis is, hoe later in de zwangerschap hoe erger.

Verder ben ik het niet eens met mensen die zeggen ik zou de zwangerschap nooit afbreken. Dat weet je niet tot dat je voor de keuze staat. Wij zeiden ook bij 20 weken ik kan het nu.niet meer afbreken ivm de onmenselijke weg voor de baby. Toen we te horen kregen dat ze na 40 weken nooit zou kunnen leven, hoogstens een paar uur, was voor ons de beslissing heel.snel.gemaakt. Dat wilden.we haar niet aandoen en ben met 23 weken bevallen van een mooie dochter.

Dus.nooit afbreken.kan.er bij mij niet.in... Dat weeet je.pas als je zoiets hebt meegemaakt.

Hoop dat je iets aan onze beredenering hebt maar uiteindelijk is het jullie eigen beslissing. Mijn schoonzusje heeft ook.gekozen om de test niet te laten doen maar dat was omdat haar man het absoluut niet wilde.

Dus iedereen zijn eigen keuze.

Xxxx

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

@Roompje: wij zouden daadwerkelijk nooit zelf afbreken. Hebben van heel dichtbij tot 2 keer toe meegemaakt dat het kindje van vrienden een zeer ernstige afwijking had, waarvan artsen aangaven dat deze niet met het leven verenigbaar was. Dat is beide keren idd zo geweest: beide keren is het kindje uiteindelijk overleden en is daarna de bevalling ingeleid.
    Zo zouden wij dat dus ook willen doen. Gewoon omdat we de andere kant ook hebben gezien van redelijk dichtbij: kindjes die ernstige afwijkingen zouden hebben, die geen enkele levenskans zouden hebben. Die toch echt nu op de middelbare school zitten in goede gezondheid.... ;)
    Ik zou nooit, maar dan ook echt nooit ook maar enig risico willen lopen dat ik toch onterecht een leven zou beeindigen. Die kans is klein, dat snap ik.
    Maar vanuit die kant en vanuit de overtuiging dat alle leven heilig is en op geen enkel moment door welk mens dan ook beeindigd zou mogen worden, is dat dus ten allen tijde onze keuze.
    Hoe onvoorstelbaar ook voor als mensen, zoals helaas jij hebt moeten doormaken, een andere keuze daarin hebben gemaakt.
    Het feit dat jullie de keuze hebben gemaakt om wel in te grijpen, maakt natuurlijk ook direct dat je je haast niet voor kunt stellen dat je daarin ook de keuze kunt maken om het te laten gebeuren en de natuur z'n beloop te laten.

Daarmee overigens geen veroordeling van jullie keuze: dit is een keuze waar geen mens voor wil komen te staan en je doet op dat moment wat in jouw ogen het beste is. Maar het beste is voor iedereen weer anders... :(

15. Saga

Saga Fanatiek lid

10 jul 2012
    1.472
    0
    0
    N-Nederland
    Wij hebben bewust niet gedaan, je krijgt een kans berekening en dat zou mij als stresskip helemaal gek maken.

Ken mensen om me heen die het hebben laten doen, 1 had 1 op zoveel duizend en kreeg wel een downkindje

Ander had 1 op 50 oid en kreeg gezond kindje.

Dus voor mij is het echt niks. Wel 20weken echo gedaan.

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Je moet zelf weten wat je gaat doen met uitslag combi test.
    Als het kast vrij groot is moet je kizen of je zo laat if waterpunctir gast doen en eventueel abortus.
    We met mijn man hebben besloten om te doen ook al hebben we weinig risico maar iedereen kan daar inzitten het hoeft niet maken met je familie of leeftijd. We zouden zelf niet kunnen kindje groot brengen met afwijking daroom as donderdag onze combitest - mocht risico groot zijn doen we punctie.
    Een kennis van mij was zwanger 1e kindje 41 jaar- in familie zaten handen afwijkingen. Ze had uitslag 1:20 waterpunctie gedasn uitslag negatief- gezonde kindje! Dus het kan alle kant op

17. Tannetje

Tannetje Actief lid

12 jul 2012
    244
    0
    16
    NULL
    NULL
    wij hebben bewust gekozen om eerst de combinatie test te laten doen.
    Ben 38 en vorig jaar is een goede vriendin haar dochter verloren met 35 weken zwangerschap door een chromosoom afwijking.
    Helaas kregen wij geen goede uitslag 1/15 kans op down en ook andere twee chromosoomafwijkingen waren verhoogd 1/150 en 1/200.
    Omdat ik niet de hele zwangerschap hier over wil piekeren of ons kindje gezond is hebben wij gekozen om een vruchtwaterpunctie te laten doen. Die is mij meer dan 100 % meegevallen. Eerste uitslag was goed en dinsdag krijgen we de laatste uitslagen. Nog even spannend dus.
    Wij hadden al wel bepaald dat mocht er een chromosoom afwijking gevonden worden die ernstig is dat wij de zwangerschap zouden afbreken.

18. kimberly22

kimberly22 Fanatiek lid

24 jan 2007
    1.039
    0
    0
    wij hebben het bij onze dochters wel gedaan en nu zwanger van de 3e gaan wij het ook weer doen. wij zijn ook jong nu 27 en 29.
    toch willen wij weten waar wij aan toe zijn. ook jonge mensen kunnen kinderen met afwijkingen krijgen. ik denk dat je voor je zelf moet nadenken, wat ga je doen als de uitslag niet goed zou zijn? als je dan toch je kindje wil houden dan is het overbodig denk ik.

tannetje: spannend zeg voor jullie, ik duim dat de uitslagen goed zijn en je kunt genieten.

19. schmidt

schmidt Fanatiek lid

19 sep 2012
    2.165
    0
    36
    NULL
    NULL
    @Tannetje, spannend.

HEt is natuurlijk ieders eigen keus. Ik ken ook iemand die jusit het kindje heeft laten komen om deze nog kort de liefde te kunnen geven voordat het overleed. Zij hebben daarbij een fotoreportage laten maken en alles. Zo hebben hun afscheid genomen. Natuurlijk weet je niet hoe je zelf reageerd in die situatie.

Ik weet wel dat ik al ooit geopereerd ben aan een buitenbaarmoederlijke zwangerschap, ik nog maar 1 eileider heb en we er 2 jer gedaan hebben om uiteindelijk weer zwanger te worden. Ik wil alles behlave een verhoogd risico op een miskraam. Wanneer het kindje tijdens de 20 weken echo toch een flinke afwijking blijkt te hebben, dan zullen we inderdaad maar een korte periode hebben om daadwerkelijk een keuze te maken. Ik denk niet dat ik in staat zal zijn ervoor te kiezen om het kindje te laten weghalen. Ik denk dat ik in zo'n situatie de zwangerschap zou afdragen.

20. Amezen

Amezen Fanatiek lid

13 aug 2012
    1.421
    0
    0
    Haarlemmermeer
    Wij hebben besloten het wel te laten doen.
    Niet vanwege leeftijd of aanleg, maar omdat we, als we de keuze hebben, een (eerste) kindje met een ernstige aandoening, niet zouden laten komen. In ons belang, maar zeker in dat van het kind.

Als uit de eerste meting een verhoogde kans blijkt, neem ik het risico van 0,5 to 1% waarbij de vlokkentest tot een miskraam leidt. Maar goed laat ik maar gewoon hopen dat alles goed blijkt..

Deel Deze Pagina