Vroege echo gepland (6w3d) verstandig of beter wachten?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Pien15, 20 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Hallo allemaal,

Na 5 jaren en en heel wat moeite (6x iui en 3 x ivf) ben ik eindelijk zwanger :). Na mijn eerste ivf heb ik een MA gehad. (zonder het in de gaten te hebben gehad, want ik verloor veel bloed rond de menstruatiedatum en vroege test gaf aan niet zwanger). Met 7 weken had ik toevallig een controle en toen zagen ze een lege vruchtzak. 3 weken later is het er alsnog uitgekomen.

Nu ben ik heel onzeker en bang dat het weer niet goed zal gaan, nu ben ik me dus wel volledig bewust dat ik zwanger ben ;). Ik had deze week met 5w2d een digitale clearblue gedaan en die gaf aan 2-3, dus vanaf dat moment zat ik zwaar in de stress, want eigenlijk zou ie al 3+ moeten aangeven. Inmiddels ben ik daar door diverse meiden op het forum alweer wat gerust over gesteld. Dus dat laat ik maar even voor wat het is. Maar ik heb die dag toen wel met het ziekenhuis gebeld en ze hebben mijn echo een week vervroegd. I.p.v. 7w3d nu dus met 6w3d.

Ik ben hoe dan ook heel onzeker en bang dat het niet goed zal zijn. Maar met 7w3d en dan geen kloppend hartje zien, weet je zeker dat het niet goed is. Maar zit je met 6w3d niet net wat op het randje? Stel dat we geen hartje zien dan, dan raak ik vast in paniek, terwijl het misschien niet eens helemaal nodig is. Aan de ene kant wil ik graag zo snel mogelijk een echo om te zien of het echt zo is dat ik zwanger ben, en aan de andere kant, wil ik ook graag wat meer zekerheid....

Wat denken jullie: hoe groot is de kans dat je met 6w3d een hartje ziet? De termijn is natuurlijk al behoorlijk precies omdat ik IVF heb gehad.

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

2. Boris10

Boris10 Niet meer actief

Ik had bij de eerste met 6.0 een kloppend hartje en bij de 2e was de eerste echo met 6.5, ook een kloppend hartje. Ik zou het gelijk doen. Deze keer weer met 6.5 een eerste echo

3. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik had met 6w6d een uitstekebd zichtbaar kloppend hartje. En als ze me met 6w3d hadden ingepland was ik absoluut gegaan ;)

4. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Ik zou de afspraak ook laten staan. De kans is groot dat je een mooi hartje ziet kloppen.

Bij mij was de keuze tussen 6w1d en 7w1d; ik heb toch maar voor die laatste optie gekozen (om dezelfde reden waardoor jij nu 'twijfelt').

5. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Dankjullie wel meiden, ik ben ook zo'n enorme angsthaas (op dit gebied dan he, voor de rest valt het wel mee ;)), ik vond het testen ook al zo vreselijk eng. Maar die echo is nog veeeeeel enger ;). Hoewel ik er op een zekere manier ook wel zin in heb natuurlijk, het is gewoon zo spannend :).

6. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik zou de afspraak laten staan. Gezien het feit dat het om ivf gaat zouden ze de termijn redelijk zeker moeten weten. Dit maakt de kans heel klein dat je geen hartactie ziet, terwijl deze er later wel zou komen. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat jouw ZH, net zoals veel ZHs niet over allerbeste echo-apparatuur beschikken en dat ze het daarom over het hoofd zien. Jij weet wellicht zelf wel hoe goed de echo-apparaten in jullie Zh zijn? Zijn deze echt zwaar verouderd dan zou je altijd nog kunnen overwegen om bij gebrek aan hartactie een pretecho te laten maken. De kwaliteit hiervan is bijna altijd stukken beter. Maar in principe zou een goede echoscopist met redelijke apparatuur op deze termijn wel een hartje moeten zien. Ik zal voor je duimen!!

7. GSSDJ

GSSDJ Fanatiek lid

19 okt 2011
    1.085
    137
    63
    Expediteur - Import
    Alblasserdam
    Hoi,

Mijn echo was ook met 6.3 en daar was een mooi boontje te zien met een kloppend hartje.

Succes!

8. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Geen idee hoe het met de kwaliteit van de echoapparatuur is Humptydumpy. In mijn beleving ziet het er wel aardig modern uit, maar ja ik heb er geen verstand van ;). Maar als ze een inwendige echo doen, kunnen ze altijd wel meer zien toch? Doe mij maar een inwendige hoor, dat ben ik wel gewend ;).

9. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Ik had op 6+4 de eerste echo en een mooi kloppend hartje. Denk dat je met 6+3 grote kans hebt dat je het hartje dan al wel kan zien.

Bij ons was het echoaparatuur ook niet van de beste kwaliteit, maar toch een duidelijk knipperlichtje te zien:)

En met dat termij wordt er idd sowieso een inwendige echo gemaakt. Zorg voor een lege blaas, een volle blaas kan voor een waas zorgen op het beeld.

10. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    #10 Champetter, 20 sep 2014
    Laatst bewerkt: 20 sep 2014
    Dubbelpost;)

11. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Pien, zo'n vroege echo is altijd inwendig. En in een ziekenhuis is de apparatuur echt goed genoeg, bij de vk kan dit wel eens minder zijn. Dat is per praktijk verschillend.

Heb vertrouwen, ondanks al het verdriet uit het verleden. Je test zegt hartstikke zwanger he?

Overigens is het buiten nl heel normaal om echo's te maken vanaf 6 weken. Zeker in het geval van hormoon behandelingen.

Ik had mijn echo op 6 weken en 1 dag, alletwee de hartjes deden meer.

12. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Bedankt voor jullie reacties weer meiden! Dus toch inwendig, nou dat is mij wel prima ;). @Klaasje: ik probeer weer wat vertrouwen te hebben. Gaat alweer ietsje beter dan paar dagen terug. Het zou ook zomaar goed kunnen gaan he :).

13. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik herken je gevoel erg goed pien, heb dit jaar 1v.mk en 1ma gehad, en ben nu opnieuw pril zwanger. Heb op 2-10 de eerste echo bij de gyn dan ben ik 6w2d en ben zo bezorgd of er dan wel iets te zien zal zijn! Echt niet leuk om er zo over te stressen! Ik probeer vertrouwen te hebben maar blijft gewoon erg spannend! Hoop dat je een prachtige echo zult hebben!

14. Storm1

Storm1 Actief lid

19 mei 2014
    208
    0
    0
    Ik had met 6 weken en 5 dagen een echo,prachtige hartactiviteit! (Zelfs al hoorbaar via apparaat) Eerst uitwendig, maar toen ging ze twijfelen kf het er echt maar 1 was, dus voor alsnog inwendig gekregen en toen bleek het er toch echt eentje te zijn...
    Inwendig veel duidelijker beeld vond ik :)

15. GSSDJ

GSSDJ Fanatiek lid

19 okt 2011
    1.085
    137
    63
    Expediteur - Import
    Alblasserdam
    Bij mij werd er geen inwendige echo gemaakt hoor met 6.3 wkn. Gewoon op de buik ;)

16. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Bij de zkh waar ik liep werd tot een week of 8 minstens alles inwendig gedaan. En meestal zelfs tot 10.

17. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Bij ivf kun je gerust met dat termijn een echo doen. Bij spontaan zwangeren kunnen ze wel eens een verkeerde berekening hebben gemaakt en dan kun je wel eens minder ver zijn dan gedacht, dus dan is het soms zo dat met 6.3 geen hartje te zien is omdat het dan te vroeg is omdat de zwangere een week minder ver is dan gedacht. Ik geloof dat hartjes ergens met 5.nogwat beginnen met kloppen en dat het vanaf 6 weken zichtbaar zal zijn op echo.

Met mijn dochter heb ik de eerste echo met 6.3 gehad en nu met deze zwangerschap met 6.2 en zagen we hartjes kloppen.

18. Fee89

Fee89 Fanatiek lid

23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Hier inwendige echo met 6.1w en kloppend hartje gezien, het is dus zeker mogelijk :) Succes!

19. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.159
    23.239
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier een inwendige echo met 6+1, geen hartactie, wel mooi een dooierzak. Met 7+4 terug en toen wel. Termijn was bij mij geen twijfel over, gewoon toen nog geen hartactie gezien.

20. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Bedankt meiden! Bij deze een update: de echo van vanochtend was helemaal goed :D! Een klein ukje met kloppend hartje. Paste perfect bij de termijn van 6w3d. Ben heel erg opgelucht en blij!

Deel Deze Pagina