gewichtstoename

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door pinguin72, 12 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    Hallo!

    Ik ben nu 16 weken zwanger en al dik 8 kilo aangekomen.
    Vorige week bij de verloskundige bleek dat mijn baarmoeder een stuk hoger lag dan het volgens hun berekeningen zou moeten.(2 vingers onder de navel geloof ik).
    Ze zei toen dat het kan omdat mijn baarmoeder wat langwerpig van vorm is of iets dergelijks. Ik hoefde me geen zorgen te maken, maar ze heeft er toch wel een notitie van gemaakt om bij het volgende consult te kijken.

    Ik kan niet echt veel verder zwanger zijn, ben eind november met de pil gestopt, 3 december mijn laatste pil menstruatie en op 20 december mijn eerste menstruatie na de pil. Daarna bleek ik zwanger te zijn.

    Moet ik me zorgen maken om de extreme gewichtstoename( als dit inderdaad extreem is?) Ik eet trouwens niet veel meer dan ik normaal doe. Zou het een tweeling kunnen zijn ( ik schijn een flink forse buik te hebben voor 16 weken) of hadden ze dit op de eerste echo moeten zien?
    Of is het gewoon zo dat ieder lijf anders reageert en ik me niet zo'n zorgen moet maken?

    Ik voel me overigens uitstekend!
    Hopelijk heb je enig advies.

    groetjes
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Pinguin,

    de ene baarmoeder is de andere niet. Als jouw baarmoeder lang en smal is, zal ie hoger staan dan bij iemand die een korte en brede baarmoeder heeft. We maken hier wel altijd notitie van, want we moeten de groei goed in de gaten houden. Als je een echo hebt gehad is daar ook gekeken naar de termijn. Dus je zult niet langer zwanger zijn dan je denkt. Op een echo zien ze ook of het een of twee kindjes zijn.
    Je hoeft je geen zorgen te maken. Als je baarmoeder zo hard blijft groeien krijg je misschien een keer een groei-echo.
    Over je gewicht, tja, de ene zwangere komt meer aan dan de andere. Het is wel aan de ruime kant. Probeer gezond te eten, veel water te drinken en in beweging te blijven. Kijk eens op de site van het voedingscentrum hoeveel je per dag mag hebben en voor gezonde recepten. Als je je daaraan houdt is het prima. www.voedingscentrum.nl

    Mirjam
     
  3. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    Dank je wel voor je antwoord Mirjam

    Ik eet al minder dan dat er op dat lijstje van het voedingscentrum staat.
    Ik weet dat ik wat dat betreft in ieder geval goed voor mijn lichaam zorg.
    Ik sport twee keer per week ( cardio fitness).

    Zolang ik dit allemaal doe, en me goed voel kan de gewichtstoename niet zo veel kwaad.

    In ieder geval bedankt. Ik voel me toch wel iets gerustgesteld. Ik was er namelijk wel wat van geschrokken.
     

Deel Deze Pagina