hoi, ik ben 32 weken zwanger en zal mijn verhaal zo goed mogelijk proberen te omschrijven want ik snap er zelf niks meer van. Mijn placenta ligt tegen de buikwand aan en waarschijnlijk voel ik de baby daarom niet of minder goed bewegen als ze willen. Dat begon rond de 24 weken en toen voor het eerst aan de ctg gelegen, niks aan de hand en zelf was ik er ook niet ongerust over tot ik 3 dagen later dus weer terug kwam bij de VK en zei dat ik de baby wel voelde maar anders en minder krachtig en aanwezig als eerder. Ik werd gelijk door terug gestuurd naar het ziekenhuis met de boodschap dat ik daar dan ook onder behandeling bleef, nou prima dacht ik want ik wil toch in het ziekenhuis bevallen. Nou elke 2 weken controle bij de gyn, alles gaat goed en elke afspraak werd er me op het hart gedrukt dat bij elke twijfel ik gelijk moest bellen, want je wil natuurlijk niet achteraf het gevoel hebben van "had ik maar" Nou heb ik deze week op maandag avond voor het laatst de baby gevoeld, dus ik bel dinsdag middag op naar het ziekenhuis met dat verhaal, nou ik mocht gelijk komen en hop weer aan de ctg. Nou die was prima en uit voorzorg werd er woensdag nog eentje gemaakt. Nou is het zo dat als je daar binnen komt de verpleegkundige je er aan het ctg legt, de vk van het ziekenhuis komt het afsluiten en zegt dan: het ziet er prima uit, ik ga dit met de gyn bespreken, vervolgens word de verpleegkundige terug gestuurd met een nieuw afspraken briefje voor aankomende zaterdag en dinsdag. Dus ik vraag aan haar, maar het zag er toch goed uit? Dit is uit voorzorg werd er toen gezegd, en de verpleegkundige is natuurlijk op dat moment ook maar het doorgeef luik en die weet er ook niks van. Nou zou je denken, nou fijn dat de controle zo streng is en zolang ze niks zeggen is er niks aan de hand. alleen bij de controle bij 29 weken werd het kindje op 25 weken gemeten en daar werd toen heel makkelijk overgedaan met de opmerking, jullie zijn ook geen 2 meter, toen ik twee weken later terug kwam had de kleine een flinke sprong gemaakt en toen werd er door dezelfde gyn gezegd, hij is gelukkig flink gegroeid ik had dit al als aandachtspunt gemarkeerd. Dus nu weer al die ctg's enz ik weet niet meer wat ik er allemaal van moet denken. heeft iemand hier ervaring mee?
Ja ik.. Niet de placenta aan de voorwand maar wel met de groeiachterstand. Ik heb bij de tweede ook extra controlles gehad. Ik en mijn man zijn beide ook niet groot. Ik kreeg om de twee weken(na 28 weken) groeiecho en navelstreng flow meting.. Ben ff de naam vergeten. En ctg. Waarschijnlijk is jullie kindje aan de kleine kant maar wel volgens de goede verhouding. Dus bijvoorbeeld niet alleen klein buikje ofzo. En waarschijnlijk groeit de kleine wel volgens de curve. Maar willen ze het voor de zekerheid wel in de gaten houden. Ik heb me tijdens de omderzoeken nooit ongerust gemaakt gelukkig. Fijn dat ze het goed in de gaten houden. Het is ff een gedoe maar goed. Ik loop nu ook in het ziekenhuis en ben daar ook blij mee. Ik ga uit van een klein kindje omdat ditt in onze gene zit maar ben blij dat ze het toch in de gaten houden. Mijn beide kindjes zaten met de geboorte op/onder de p 2,3 lijn maar deden het prima. Qua temp, suiker en borstvoeding
Ik heb wel 2x per week ctg's gehad bij de eerste vanaf ongeveer 32 weken omdat ik haar minder voelde(ze had vanaf week 30 gewoon minder bewegingsruimte bleek). Was altijd goed, bij jou ook steeds gelukkig maar je zit wel elke keer in de zenuwen omdat het steeds weer moet....
Ik heb bijna 10 weken non stop in hey zkh gelegen en daar kreeg ik dagelijks tot twee dagelijks een CTG. Maar dan ivm vroeg tijdige weeën, Niet variabel genoeg of dippen met hartslag tijdens harde buiken/ weeeen etc. Ik vond t fijn dat ze buiten de echo's om ook Een registratie konden maken van zijn hartje etc. CTG zegt veel over hoe t kindje het doet (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) en minder beweging is vaak een teken van minder welzijn van de kleine. Echter is jou placenta aan de voorkant en kunnen ze dus niet inschatten of je het minder bewegen voelen komt van je placenta of omdat je kleintje toch ook daadwerkelijk minder naar zijn/haar zin heeft.... Dus ik denk vanwege die reden dat ze je terug laten komen elke keer!
Zwangerschap van de jongste heb ik mijn zwangerschapscontroles in Duitsland gelopen. Hier is het gebruikelijk om vanaf de 28e week, wekelijks een CTG van een half uur te krijgen... en dan om de twee weken aansluitend controle bij de Frauenartzt.
Ik krijg ook 2-3 keer pw ctg ivm grote baby. Ze doen dit toch al snel in t zh omdat ze een beeld krijgen van de conditie van de baby. Zou me geen zorgen maken ook bij een kindje dat kleiner is is dat normaal (mijn eerste dochter was ook dysmatuur en kreeg ik die ctgs e.d.ook). Maar ook als je baby "normaal" gewicht wordt geschat en je voelt veranderd of geen leven naken ze met regelmaat ctgs. Succes!
Ook hier regelmatige controles (dopplers, groeiecho's, vruchtwater, ctg's) vanwege dreigende vroeggeboorte en noodcerclage en een heel klein kindje. Ben een week geleden (opnieuw) opgenomen omdat de kleine soms wel en soms niet wat dips had bij harde buiken. Dit is niet heel zorgelijk, maar gezien mijn voorgeschiedenis en vele harde buiken in combinatie met een ukkie, willen ze dat goed in de gaten houden. Kleintjes zijn nu eenmaal wat kwetsbaarder. Denk dat ze dit daarom ook bij jou doen. Zolang de controles goed zijn en de kleine z'n eigen groeicurve volgt is er niets aan de hand. Verder zijn bewegingen een goede indicatie hoe het met de baby gaat en aangezien jij het niet goed voelt kunnen ze het zo checken. Je kunt het zien als her hartje van de baby sneller gaat kloppen maar ook op de groene blokjes die je boven de lijn die jouw buik meet te zien zijn. Tenslotte; verpleegkundigen kunnen ctg's niet altijd even goed interpreteren (want moet ook in verhouding van kindje enz. gezien worden), maar zijn wel getraind in scannen als het níet goed is. Op dat moment halen ze jou niet van de ctg. Misschien stelt je dat gerust.
Bij ons zoontje had ik de placenta ook aan de voorzijde liggen, nu weer. Ik voelde de baby daardoor minder goed. Ik belde zelf altijd met het ziekenhuis als ik de baby een dag niet had gevoeld en moest dan langskomen voor een CTG. Ook al was die goed, dan nog kreeg ik twee vervolgafspraken mee voor een CTG. Was protocol. Vanaf 35 weken had ik driemaal per week een CTG, maar dit was ook omdat ik diabeet ben en ze de baby dan extra goed in de gaten houden. Ik woonde gelukkig dicht bij het ziekenhuis, want ik vond het best een gedoe op het laatst. Was blij dat ze zeiden dat ze mij in gingen leiden met 38 weken......
Vanaf 27 weken om de dag aan de CTG. En als de CTG niet goed was, moest ik dezelfde dag weer aan de CTG. Doen ze standaard bij kindjes met groeiachterstand. Uiteindelijk met 37 weken ingeleid en bevallen van een klein gezond kindje.
Ik had soms het idee in mijn vorige zwangerschap dat ik bij elk wissewasje aan het ctg apparaat werd gelegd om dat te kunnen declareren bij de zorgverzekering. Maar goed dat is misschien paranoïde...