Erg groot hoofd

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Nuage, 20 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Vandaag te horen gekregen dat het hoofd van mijn kindje nog steeds buiten de p97 lijn valt. Hij heeft ook een groter buikje maar die zit nu onder de p95 dus daar maken ze zich geen zorgen om. De bovenbenen zitten juist iets onder gemiddeld.

Nu zei de echoscopiste dat zo'n groot hoofd op deze termijn een indicatie is voor een GUO2. Dus nog een keer een GUO in een academisch ziekenhuis. Mijn gynaecoloog wilde het eerst even overleggen. Ik heb namelijk al een GUO gehad met 20 weken en een combinatietest en heb ontzettend veel echo's gehad. Er is nooit iets afwijkends gevonden en het kindje was wel altijd al groot. En ik heb ook zwangerschapsdiabetes.

Maar ik ben er toch wel van geschrokken. Ik ben morgen 31 weken en het hoofdje is zeker de maat van 34 weken, bijna 35 weken. Kindje weeg vrijwel 2kg momenteel.

Oh en hij ligt ook nog eens in stuit. De arts zei ook dat dit nog een reden kan zijn dat het hoofd zo groot is omdat het dan meer ruimte heeft om te groeien?

Iemand hier ervaring mee? En hoe is dat afgelopen? Ik wil echt heel graag natuurlijk bevallen deze keer, maar ik zie het momenteel heel somber in. Hij zal sowieso moeten draaien, dat ten eerste, maar of ik het aandurf als hij echt zo groot is... :(

2. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn zoon had dit ook, hoofd lag 5 wkn voor op gemiddelde groei. Tijdens groei echo rond 32 wkn paste zijn hoofdje bij 37 wkn. Hij was ook 'gewoon' groot, geschat gewicht 2400 gram op dat moment.

Ik had geen diabetes en werd ook verder niets bijzonders gezien. Gyn heeft er nooit iets over gezegd, ondanks dat hij nooit ingedaald is (maar... we hebben het inmiddels wel over 10 jaar geleden, inzichten kunnen veranderd zijn ;)). Ik ben uiteindelijk om andere redenen bij gyn terecht gekomen bij 35 wkn en er is gewoon een spontane bevalling afgewacht.

Bij 41+3 wkn ben ik snel en soepel, 20 min geperst. Klein beetje gescheurd en paar hechtingen. Hij bleek 4355 gram (p95) en zijn hoofdomtrek was 39.5 cm. Ik geloof dat 32-37 cm normaal is. Dus ja, een groot hoofd. Heeft hij nu nog steeds. Merk het al heel zijn leven aan de nek van truien en zo, dat die soms krap zijn en moeilijk over zijn hoofd gaan, terwijl de trui verder goed is qua maat.

Vanwege zijn beperkingen is hij later beoordeeld door klinisch geneticus die o.a. ook gekeken heeft naar hoofdomtrek. Maar ook daar kwam geen 'bijzonderheid' uit. Ik blijk zelf ook een groot hoofd te hebben ;), aldus die dokter en is dus uitgeboekt als passend in de familie.

Hier had het dus allemaal geen consequenties, al helemaal niet voor de bevalling, het hoort gewoon ben hem (en mij ;)).

Veel succes.

(wat betreft stuit, 31 wkn is nog vrij vroeg, grote kans dat je kind toch zelf nog draait)

3. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Dankjewel voor je antwoord! Er is dus geen enkel verband aangetoond tussen het grotere hoofd en het hebben van beperkingen? Dat is toch wel iets waar ik echt bang voor ben. Hoop niet dat dat kwetsend is voor je, want zo bedoel ik dat niet!

Ik hoop echt dat hij nog draait, al begin ik daarover te twijfelen nu hij zo groot is. Want ik heb liever een geplande keizersnede dan een spoedkeizersnede. Hij heeft tot nu toe nog geen enkele keer andersom gelegen bij echo's. Ben benieuwd.

4. HP12

HP12 Actief lid

17 sep 2015
    388
    0
    0
    Bij mijn zoontje was dit ook. Hij heeft bijna de hele zwangerschap in stuit gelegen. Volgens de echoscopiste komt dat vrijwel altijd voor bij kindjes die in stuit liggen. De verhouding tussen de omtrek en de doorsnede raakt dan zoek, maar dat is na zijn geboorte helemaal goed gekomen. Hij had alleen een deukje in zijn hoofd omdat ie tegen mijn ribben aanhad gelegen. Inmiddels is het een gezonde en bijdehante peuter. Het hoeft dus niet direct iets te zijn.
    Edit; voor de volledigheid moet ik wel even vermelden dat hij wel binnen de lijnen bleef vallen, maar dat er wel een verschil was.

5. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    En ben je uiteindelijk natuurlijk bevallen HP12 of werd het een keizersnede?

6. Bertje123

Bertje123 Bekend lid

15 nov 2015
    860
    1
    16
    NULL
    NULL
    Ik weet niet of een groter hoofd en een stuit ligging met elkaar te maken hebben. Onze dochter heeft naar mijn weten de helevzwangerschap in een stuit gelegen.,uiteindelijk gedraaid met 37 weken. Ze heeft juist altijd een te klein hoofd gehad in de zwangerschap. Ze liep zelfs weken achter. Bij haar geboorte met 39+5 woog ze 2860 gram en was haar hoofdje inderdaad wat klein. Ze is nog steeds een heel fijn gebouwd meisje.

7. HP12

HP12 Actief lid

17 sep 2015
    388
    0
    0
    Ik ben uiteindelijk wel met een geplande keizersnede bevallen. Klein eigenwijsje bleef prinsheerlijk zitten en draaien was geen optie door de ligging van de placenta en een verhoogde bloeddruk.

8. Mamavanle

Mamavanle Actief lid

18 sep 2014
    459
    5
    18
    NULL
    NULL
    Heey meid wat naar dat je dit nieuws verteld is!! Hoop dat je snel voor een guo mag!! Wat betreft stuit ligging is heel normaal bij die termijn. Mijn dochter lag toen ook nog in stuit en is keurig gedraaid. Vriendintjw was zwanger van een tweeling en rond 38 weken zijn ze allebei nog even gedraaid naar hoofdligging dus het kan zeker nog!! Wat betreft hoofdomtrek kan ik je helaas niet zoveel vertellen het klinkt wel logisch dat met hoofdligging het hoofd kleiner is omdat dan de schedelnaden vaak over elkaar gaan om door het geboorte kanaal te kunnen maar weet niet of het zoveel mag afwijken bij stuitligging. Sterkte met deze onzekerheden! Duim voor je!

9. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ik heb tijdens de zwangerschap de vk wel horen zeggen dat dl een groot hoofdje had maar ze maakte zich verder geen zorgen.
    elk kindje groeit op zn eigen lijn.
    de eerste keer bij het cb wilde de arts dat het in de gaten werd gehouden of het hoofdje te groot bleef.
    nu blijkt het achteraf hier in de familie te zitten de grote hoofden dus in de gaten houden hoeft niet meer.
    misschien dat je dat ook bij familie na kan vragen of hun hoofden groot zijn?
    het hoeft namelijk niet meteen op te vallen dat iemand een groot hoofd heeft.

10. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Mijn zoontje lag ook in stuit en zijn hoofdje was ook groter dan gemiddeld. Omdat hij groot geschat werd (tegen de 8 pond) en dus een groter hoofdje had, werd mij natuurlijk bevallen (stuitbevalling) afgeraden en heb ik een geplande keizersnede gekregen. Niet dat ik uberhaupt overwogen heb een stuitbevalling te willen.;) Ik wist overigens ook niet dat er een verband was tussen stuitligging en groter hoofdje. Het gekke was wel dat toen hij eenmaal geboren was, hij later bij de controles op het cb juist steeds een kleiner hoofdje dan gemiddeld had.

11. jongemama1993

jongemama1993 Fanatiek lid

5 mrt 2014
    1.187
    3
    38
    Uit eigen ervaring weet ik dat de groeicurves op een echo niet 100% betrouwbaar zijn.
    Eerste zou veel te klein zijn, bleek na de een normale meid te zijn!
    Tweede zou qua groei en gewicht "het gemiddelde kind" zijn, bleek na de geboorte een klein mannetje te zijn van 42 centimeter!
    De derde zou, net als jouw kindje, ook erg groot zijn. Hoofdje zou groot zijn, buik omtrek was volgens de echo ook aan de grote kant. Moest rekening houden met een kindje dat minstens 53 centimeter zou zijn (met 39 weken) en zeker een 8ponder. Bij de geboorte was ze 48 centimeter en woog ze maar 3080 gram, de lichtste van alle 3. Haar hoofdje was helemaal niet groot, juist erg klein!

Ze hebben mij, ondanks dat ze hadden verwacht dat de derde erg groot zou zijn, op een natuurlijke manier laten bevallen.

Je bent 31 weken, je kindje heeft nog wat tijd om uit zichzelf te draaien. Zou gewoon afwachten wat ze bij de GUO2 zeggen, dan heb je een soort second opinion. Van daar uit kun je voor jezelf bepalen wat je wilt. Je zou, als het kindje toch niet zo groot is en hij is nog niet gedraait een draaipoging kunnen overwegen, zodat je wat meer kans hebt om natuurlijk te bevallen. Als het kindje bij de tweede echo ook een groot hoofdje heeft moet je je gewoon afvragen of je het wel aandurft! Als je twijfelt zou je misschien, op medische indicatie, beter een keizersnede kunnen doen.

12. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!

Ik hoor al vanaf de 20 weken echo dat het hoofd boven de p97 groeilijn ligt helaas. En ik heb sindsdien iedere 4 weken een echo gekregen. Mijn dochter was ook aan de grote kant maar niet zo groot, en die was 52 cm en 3840 met 39+5. Maar dat was dus een keizersnede vanwege onverwachte stuit.

Ik hoor straks of ik de GUO 2 nog ga krijgen, zit te wachten op het telefoontje van de arts.

13. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Nou, het is niet zo dat er geen enkel verband is ;), er zijn wel syndromen bekend waar een groot hoofd een 'symptoom' is, maar het ligt er natuurlijk aan wanneer is groot te groot? Dat hangt af van wat normaal is bij familieleden, e.d. En ik denk dat je dit pas echt na de geboorte kunt zien, waarbij ook de groei van hoofd bekeken wordt. En voor iedere syndroom geldt dat het echt een combinatie van afwijkingen moet zijn.

Ik kan me voorstellen dat ze met GUO nu zeker willen weten of er echt geen afwijkingen te zien zijn, zoals waterhoofd of zo. Zeker bij diabetes zullen ze extra alert zijn. Maar grootste kans dat er niets bijzonders is.

14. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Waterhoofd is al eerder uitgesloten, maar dat was met 26 weken voor het laatst. Heb eigenlijk geen idee of dit later alsnog kan ontwikkelen want er is mij wel uitgelegd hoe dit ontstaat. Laten we hopen van niet. Pppfff wat een ellende dit zeg, en dan is er nog niet eens iets aan de hand eigenlijk voor zover ik weet. Kan me niet eens voorstellen hoe erg het moet zijn als er echt dingen worden gezien op de echo die niet goed zijn.

15. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik moet toch voor een GUO 2. Ik word nog gebeld, ze hopen dat ik morgen al terecht kan. Ben er nogal door overdonderd.

16. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Er is een wetenschappelijk onderzoek dat een kleine, maar positieve correlatie vond tussen de relatieve grootte van het hoofd ten opzichte van de rest van het lijfje bij de geboorte en gedurende het eerste levensjaar en de schoolprestaties op latere leeftijd. Misschien is er wel helemaal niets aan de hand en krijg je gewoon een heel slim kindje ;).

Mocht je je zorgen maken over de bevalling dan zou je een epino kunnen overwegen (google maar eens). Werkt echt en vooral bij een groter hoofd geeft het je misschien net even wat meer ruimte en zelfvertrouwen.

Hoe dan ook- ik hoop dat de uitslag van de GUO straks helemaal oke is!

17. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Dank je voor je antwoord! Laten we het maar hopen dat hij inderdaad alleen heel slim is :) Ik mag 2 feb voor de GUO dus moet nog even wachten.

18. reusje

reusje Actief lid

28 jul 2008
    176
    0
    0
    He lieverd zie ineens jou hier stan met je zorgen gewoon even een dike knuff

19. turkssnoepje

turkssnoepje Actief lid

19 apr 2014
    380
    6
    18
    Ik loop met precies hetzelfde als jij op het moment. Bij 32 weken woog ze gemiddeld (2kilo) en alle afmetingen ook prima behalve het hoofdje : al 35/36 weken! Omdat er op de guo niks afwijkends gezien is hoefde ik me nergens zorgen over te maken. Bloed en urine test waren ook in orde en heb alleen een wat hogere bloeddruk maar niet extreem.

Nou vanochtend weer voor controle (ik heb ook elke maand echo) en waar ik hoopte dat het hoofdje de afgelopen weken minder zou groeien tov derest blijkt ze mooi meegegroeid te zijn. Nu dus 35 weken (2800 gram) en hoofdje geschat op 38/39 weken... Moet straks weer terug, ben benieuwd wat ze er van gaan zeggen! Zal vanavond nog even laten weten wat ik verder te horen krijg.

20. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    Mijn kindje had ook een groot hoodje op de echo. En buikje. Met 35 weken al 3500 gram geschat. 2 weken later gehaald omdat hij zo snel groeide. En hij was 4080 en zn hoofdje was normaal en buikje wel enorm! Maar nu is alles normaal!

Deel Deze Pagina