Vroege IUGR (groeiachterstand op 20 weken)

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door MW10, 10 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Hallo,

    Ik ben vandaag 21+4 weken zwanger en weet sinds kort dat ons kindje een groeiachterstand heeft. Ik ben eigenlijk op zoek naar verhalen van mensen die hetzelfde, of vergelijkbaar hebben meegemaakt en hun ervaring met mij willen delen.

    Op 18+3 heb ik in verband met corona een vroege 20 weken echo gehad. Alles erop en eraan, alle organen goed en zoals het hoorde. Kindje was wel erg klein, zat gemiddeld op P3.7. Vooral de buikomvang was te klein. Het hoofdje en de benen ook, maar niet zorgwekkend klein (hoewel wel onder de P10).
    Op 21 weken precies heb ik daarom nog een 20 weken echo gehad, om de groei te monitoren. Deze echo is door een andere echoscopiste gedaan. Haar meting kwam neer op een gemiddelde van P2.3. Buikomvang, hoofdomvang en benen lagen nu meer gelijk.
    Wij zijn daarom doorgestuurd naar het ziekenhuis, en hebben daar een GUO gehad. Daaruit bleek wederom dat ons kindje te klein is voor de zwangerschap. De organen en hersentjes zijn verder helemaal goed. Het gemiddelde percentiel heb ik hier niet mee gekregen, maar het zal ongeveer op de eerdere metingen uitgekomen zijn. Conclusie: vroege IUGR (groeiachterstand). Er is gezien dat de navelstreng vast zit aan de zijkant van de placenta, in het membraan, waardoor het kindje waarschijnlijk niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Ook is de bloedtoevoer naar de placenta (vanuit de bloedvaten in mijn liezen) niet optimaal.

    Over een dikke week moeten we weer naar het ziekenhuis voor een nieuwe GUO en gesprek met de gyaecoloog. Dan zal er gekeken worden naar de progressie en groei van ons kindje. Er is al wel aangegeven dat in dit geval het nog alle kanten op kan gaan: als het kindje zo door blijft groeien, dan krijgen we gewoon een heel klein kindje. Maar als de groei af gaat nemen, kan het zijn dat het kindje in mijn buik overlijdt. Ook is er een groter risico op neurologische gevolgen, mocht alles wel goed gaan. Ik maak me heel erg veel zorgen.

    Ik kan online eigenlijk alleen informatie vinden over een groeiachterstand op een wat latere termijn. Zijn er mensen die ervaring hebben met een groeiachterstand die werd opgemerkt tijdens de 20 weken echo (of in dit stadium)? Ik zou graag horen hoe het bij jullie is gelopen. Ik vraag me af of het mogelijk is dat de groei nog verbetert, gezien het probleem met de aanleg van de navelstreng en placenta. Het lijkt me geen realistische verwachting.

    Liefs
     
  2. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Bij 2 handen op 1 buik was er pas een dame die beviel van een tweeling. Haar meisje had ook de navelstreng door het vlies. Ze was klein. Ook waren er wat afwijkingen nagekeken die gezien worden in combinatie met de streng in het vlies. En ze moest om deze reden ook een keizersnede. Misschien kun je die aflevering terug zoeken.
     
  3. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Hai Paula, dankjewel voor je bericht. Ik ga de aflevering opzoeken :)
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  4. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Ik zeg het verkeerd sorry!! Was bevallen met Bobbi!
     
  5. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.612
    15.073
    113
    Nabij Utrecht
    Placenta insuffiecientie. Helaas is dit in onze 2e zwangerschap gebeurd.
    Op 18 weken liep ze 1 week achter. Met 20 weken liep ze 2,5 weken achter.
    Met 25 weken liep ze 5 weken achter in de groei en met dik 26 weken is ze helaas overleden in mijn buik.

    Achteraf bleek ze kenmerken te hebben van het Edward syndroom en had ze ook een hazenlip en uiteraard veel te klein.
    Voor een chromosomenonderzoek was ze al te lang overleden, dus dat konden ze niet meer doen helaas.
     
  6. Starfire

    Starfire Bekend lid

    13 apr 2020
    581
    746
    93
    Vrouw
    Ik heb hier geen ervaring mee maar ik wil je even heel veel sterkte wensen, want ik kan me je zorgen heel goed voorstellen. Hopelijk trekt het nog bij en krijgen jullie over een tijdje gewoon een gezond kindje!
     
  7. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Gevonden! Dankjewel :)
     
  8. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Och jeetje wat afschuwelijk. Wat een ongelofelijk moeilijke tijd moeten jullie hebben gehad. Sterkte, en bedankt voor het delen.
     
  9. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Dankjewel voor je lieve woorden :)
     
  10. Popje2015

    Popje2015 Actief lid

    22 sep 2016
    201
    135
    43
    NULL
    NULL
    Dat is schrikken.. Geen ervaring tenminste niet in die mate. Onze oudste dochter was ook een klein popje maar dat werd duidelijk met de groeiecho (28wkn). Ze volgde p5 lijn daarna netjes en werd uiteindelijk gehaald met 38wkn en een gewicht van 2510gr.

    Ik hoop dat jullie kleine deze lijn minimaal blijft volgen en nog even veilig zit in je buik. Spannende tijd!

    Volgende verhaal kwam ik toevallig vandaag tegen:

    https://www.24baby.nl/baby/gezondheid/ervaringsverhaal-prematuur-dysmatuur/
     
  11. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Een kennis van mij heeft het ook gehad. Exact weet ik niet meer maar ook problemen met navelstreng/placenta. Ze heeft weken thuis verplichte rust moeten houden, 3x in de week thuismonitoring met ctg, 1 tot 2x in de week naar ziekenhuis rn echo’s. Hij is geboren rond de 30 weken met een keizersnede, bevalling zou hij niet overleven, en woog de helft van wat hij moest wegen. Na 6 weken kwam hij thuis. Eerste jaar een zorgenkindje. Inmiddels een gezonde knul van 8 jaar. Maar nog steeds klein en smal.
     
  12. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Oh wat een spannende tijd hebben jullie dan ook gehad met je oudste dochter. Fijn dat dat allemaal goed is gekomen. Was er een reden voor de groeiachterstand of weet je dat niet?
    Dank voor het delen van de link, het klint echt exact als ons verhaal (tenminste, het begin). Dankjewel!
     
    Popje2015 vindt dit leuk.
  13. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Jeetje wat een heftig verhaal. Maar wat ontzettend goed dat hij het zo goed doet nu! Dat doet je al die stress weer vergeten. Dank voor het delen :)
     
  14. Popje2015

    Popje2015 Actief lid

    22 sep 2016
    201
    135
    43
    NULL
    NULL
    Ja dat was wel even spannend.. Geen directe reden gevonden. Zij is ontstaan middels ICSI en ik was destijds erg gestresst. Denk dat dat meegespeeld heeft.
    Verhaal klinkt inderdaad als dat van jullie. Succes en sterkte deze tijd! Houdt ons op de hoogte.
     
    MW10 vindt dit leuk.
  15. Elletje

    Elletje Fanatiek lid

    Ik wil je mijn verhaal we vertellen maar denk niet dat je er blij van wordt. Hier met 18+9 20 weken echo en ons meisje was te klein. Daarna meerdere echo’s gehad. Doorgestuurd naar radboud. Vruchtwaterpunctie gedaan om vermoeden te bevestigen. Ons dochtertje bleek tripoïdie te hebben en niet levensvatbaar. Op 1 juni is ze geboren op een termijn van 21+3 weken zwangerschap.
     
  16. MIss X

    MIss X Fanatiek lid

    13 dec 2006
    2.876
    714
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Hoi MW10

    Mijn jongste dochter was ook te klein. Laatste weken elke dag aan de CTG scan.
    Alles was ook verder oké maar ze was gewoon erg klein.

    Uiteindelijk ingeleid met 39 weken en woog 2640 gram en was 45 cm.
    Maar kerngezond en alweer 6 jaar met heel veel energie :)

    Ben je zelf ook klein?
     
    MW10 vindt dit leuk.
  17. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.322
    1.054
    113
    Hier bij 20 weken echo 2 weken groei achterstand. Liep op naar 4/5 weken achterstand, op of onder p5. Ingeleid met 38 weken en geboren met 45 cm, 2500 gram. Gelijk een goede start en nu 2,5 jaar later nog een klein, fijn meisje die er jonger uitziet dan dat ze is. Veel zorgen gehad die psychisch veel met me gedaan hebben en nu nog als ze een keertje ziek is en niks bij te zetten heeft maar verder doet ze het super goed.

    Veel sterkte met wat komen gaat en hopelijk blijft je kindje doorgroeien!
     
    MW10 vindt dit leuk.
  18. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Oh lieve Elletje, wat ontzetend erg. Heel erg veel sterkte toegewenst. Wat een groot verlies. X
     
  19. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Dank voor je reactie! Wat fijn om te horen! Gewoon erg klein dus :) Weet je toevallig op welk percentiel ze werd geschat? Wij zitten echt rond de P2...
    Ikzelf ben 172 en mijn vriend rond de 180 dus beide niet per se klein. Daarom maak ik me zo'n zorgen. Ik kan het niet verklaren.

    Dankjewel!
     
  20. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Hai Sabagirl, wat goed om te horen! Wij zitten rond de P2, wel erg laag op zo'n vroege termijn, maar het kan nog alle kanten op gaan. Ik hoop dat wij uiteindelijk ook een verhaal zoals dat van jou en je dochter kunnen vertellen.
    En ik kan me zo goed voorstellen dat je hier een enorme klap van krijgt - zelfs dat dat nu nog impact heeft. Het gaat zo diep die angst. Veel sterkte, en geluk met elkaar. Dankjewel voor je reactie :)
     

Deel Deze Pagina