Vroege IUGR (groeiachterstand op 20 weken)

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door MW10, 10 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MIss X

    MIss X Fanatiek lid

    13 dec 2006
    2.876
    714
    113
    onderneemster
    Amsterdam
    Mijn jongste zat rond de P3
     
  2. Popje2015

    Popje2015 Actief lid

    22 sep 2016
    201
    135
    43
    NULL
    NULL
    @MW10 Hoe gaat het nu? Nog controle gehad?
     
  3. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Hai @Popje2015 wij zijn vandaag in het ziekenhuis geweest. Daar hebben we wederom een echo gehad om de groei te monitoren en een gesprek met de gynaecoloog.

    Ons kindje is gegroeid, maar zit nog steeds onder de curve. Hij lijkt zijn eigen lijntje te groeien. Wel is er een vroege ernstige groeiachterstand geconstateerd. Waarschijnlijk komt dit door verkeerde aanleg van de placenta. Ons kindje krijgt dus niet voldoende nutrienten binnen.

    We worden vanaf nu nauw gemonitord. We moeten over twee weken terug komen, omdat we dan de grens van 24 weken gepasseerd zijn (tot die termijn is er eigenlijk geen 'behandeling' mogelijk). Dan zal er wekelijks of meerdere malen per week of zelfs per dag gekeken worden naar de placenta, groei en navelstreng. Eventueel met opname in het ziekenhuis. Zodra de groei afbuigt, of de navelstreng niet meer goed genoeg werkt, zal ons kindje gehaald moeten worden. De gynaecoloog gaf aan in een goed scenario we de 32 a 34 weken halen.

    Voor nu is het afwachten dus. Per dag of week bekijken. En we hopen ontzetten dat ons kindje nog zo lang mogelijk kan blijven zitten om zo goed mogelijk door te groeien.

    Het is erg spannend allemaal.
     
  4. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Wordt een spannende tijd!
    Werk je nog? Zo ja dan zou ik mezelf ziek melden en zoveel mogelijk rust pakken.
     
    MW10 vindt dit leuk.
  5. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    Ik heb ook een placenta probleem gehad (ander probleem) met als gevolg ernstige groeiachterstand. Zelfde verhaal met 20 weken al ernstige achterstand onder de curve en het verhaal dat ik de 28 weken niet zou halen. Elke twee weken of vaker idd groeiecho, flometing ctg enz enz. Paar keer opgenomen geweest voor een aantal dagen en weken lang in de thuismonitoring. Uiteindelijk pas geboren met 36 weken! Wel maar 1,5 kg maar na een paar weken ziekenhuis met 1,9 kg al naar huis. Inmiddels een kerngezonde dame van bijna 6!
     
    YellowEyes, margarethd, MW10 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Popje2015

    Popje2015 Actief lid

    22 sep 2016
    201
    135
    43
    NULL
    NULL
    Phoe heavy!! Zal geen makkelijke tijd zijn. Spannend zal het blijven. Hoop enorm met jullie mee dat de kleine nog even veilig bij jou aan boord zal blijven en zal doorgroeien. 24wkn is gelukkig al snel maar 32/34wkn is al zoveel beter.
    Sterkte en zorg goed voor jezelf!
     
    MW10 vindt dit leuk.
  7. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Ohh Miepiemoos wat een hoopvol bericht! Dit klinkt inderdaad zoals het bij ons ook zal gaan lopen. Over twee weken hebben we weer een echo en vanaf dan elke week terug. Wat ontzettend fijn om te lezen dat jullie kindje pas met 36 weken is geboren! Geeft mij hoop :)

    Dank voor het delen!
     
  8. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Ik werk nog een paar uurtjes per dag (heb een eigen bedrijf), maar lekker vanuit huis. Arts gaf aan dat dat prima was. Doe het wel heel rustig aan, wil zoveel mogelijk energie naar mijn kindje sturen.

    Dank voor je bericht!
     
    aicirtap vindt dit leuk.
  9. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Dankjewel voor je lieve berichtje :)
     
    Popje2015 vindt dit leuk.
  10. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw

    Ah dat is fijn! Eigen tijd indelen en kunnen slapen wanneer je wilt ;)
    Sterkte voor de komende tijd!
     
  11. Baukje1985

    Baukje1985 Fanatiek lid

    26 jul 2010
    2.731
    44
    48
    Hier bij twintig weken nog wel in de curve maar wel onderin. Bij verloskundige en echoscopiste nog geen zorgen maar bij mij wel. Bij controle 27 weken werd er gezien dat hij wel erg klein was, P2/3. We zijn in de thuismonitoring terecht gekomen nadat er via een vruchtwaterpunctie was gebleken dat er geen ernstige infectieziekte das en dat er chromosomaal ook niets was. Vanaf 32 weken opname ziekenhuis ivm stijgende bloeddruk, eiwit in de urine . Longrijpers gehad. Met 32+6 geboren, onder de 1200 gram en 36 cm. Placenta probleem, pre eclampsie en HELLP. Baby extreem dysmatuur en natuurlijk prematuur. Nu een jongetje van 6 jaar die het hartstikke goed doet en alles heeft ingehaald.

    Hoe gaat het nu? Wanneer ben je 24 weken?
     
    Popje2015 vindt dit leuk.
  12. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.079
    113
    Hulpverlener
    Hier ook een dochter die bij 20 weken op de p3 lijn zat. Liep ongeveer Drie weken wachter op groei. Met 26 weken een GUO gehad. Alles was goed behalve dat dochter achter liep in groei. Vanaf dat moment medisch geworden en iedere week naar het ziekenhuis gegaan voor controle. Uiteindelijk ingeleid met 39 weken en woog bij de geboorte 2200 gram. Is nu een gezonde meid van 8 kg.

    achteraf gezien was de oorzaak dat ik en mijn man klein zijn en dat de placenta steeds minder ging werken.
     
    MW10 vindt dit leuk.
  13. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Wat een goed verhaal! Zijn vast ontzettend zware en moeilijke tijden geweest, maar de goede afloop geeft mij hoop. Ik ben vandaag 24+4 en we hebben gisteren weer een echo gehad. Hoewel onder de curve, volgt hij zijn eigen lijn dus voor nu ziet het er goed uit. Vanaf nu krijgen we wekelijks onderzoeken en worden we goed in de gaten gehouden. Kindje word op bijna 500 gram geschat, wat een vereiste is voor eventuele behandeling.

    Hoewel het goed nieuws was gister, lijkt de weg van nu naar die 34 weken zo lang.

    Bedankt voor het delen van je verhaal, geeft me hoop!
     
    YellowEyes, Baukje1985 en Popje2015 vinden dit leuk.
  14. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Hoi Chrissie, jij ook bedankt voor het delen van je verhaal. Wat fijn dat alles goed is gekomen, al moet het een stressvolle tijd voor je zijn geweest.
    Ook heel goed om te horen dat je meisje het nu zo goed doet!

    Wij zijn beide niet klein, en bij ons komt het waarschijnlijk door een niet goed werkende placenta. Daardoor lijkt het niet realistisch de zwangerschap te voldragen. Ik hoop dat we in ieder geval de 34 weken mogen halen!
     
  15. Baukje1985

    Baukje1985 Fanatiek lid

    26 jul 2010
    2.731
    44
    48
    Die weg is ook lang maar elke dag is er een. Veel rusten, veel op je linkerzij liggen. Goed om te lezen dat je kindje z'n eigen curve blijft volgen tot dusver. Hoe is je bloeddruk? Ik weet niet of het nog zinvol is maar wellicht kun je navragen of het nog zin heeft om te starten met bloedverdunners. Wellicht zorgt dit voor een betere bloedtoevoer naar je kindje.
     
  16. Baukje1985

    Baukje1985 Fanatiek lid

    26 jul 2010
    2.731
    44
    48
    Hoe gaat het nu?
     
  17. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Het ziet er niet goed uit helaas. We hebben heftige dagen/weken achter de rug. Het lijkt erop dat het om placenta insufficientie gaat en dat de placenta het zeer binnenkort gaat opgeven (gyn gaf aan dat hij verwacht dat dat nog een a twee weken zal gaan duren). De bloedstroom door de navelstreng heeft af en toe dips, waarbij de weerstand te hoog is, wat een indicatie is dat het niet lang meer zal duren voor de placenta niet voldoende zuurstof en voedingsstoffen afgeeft.
    Ons kindje is net iets groter dan de 500 gram (ik ben 26 weken, dus nu al een grote achterstand) op dit moment en de neonatoloog heeft aangegeven dat de kans dat hij ongeschonden uit deze strijd zal komen heel klein is.
    Op het moment dat de placenta er mee gaat stoppen moeten wij beslissen of we willen 'behandelen', wat betekent dat het kindje dan gehaald zal worden middels KS, en er alles aan gedaan zal worden om hem in leven te houden, of 'niet behandelen', wat eigenlijk betekent dat hij zal komen te overlijden in mijn buik.
    Een onmogelijke keus dus waar we het beide erg moeilijk mee hebben. Maar, zoals de gyn ook steeds aangeeft, veranderen de kansen en risico's per week en hoeven we nu nog niet deze beslissing te maken. We nemen het nu dag per dag en hopen op een wonder, maar het wordt steeds moeilijker om aan die hoop vast te houden.
     
  18. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.584
    15.061
    113
    Nabij Utrecht
    :(:(:(

    Dikke knuffel! Ik ken de slagen van deze rit en die zijn heftig.
    500 gram is op zich nog een mooi gewicht en het minimale gewicht om hem buiten de baarmoeder te laten groeien dus dat is wel hoopvol.
     
    MW10 vindt dit leuk.
  19. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Heftig! Ik hoop dat hij/zij toch nog een beetje doorgroeit zodat er kans is op een eerlijke strijd! Heel veel sterkte in deze enorme zware tijd!
     
    MW10 vindt dit leuk.
  20. Popje2015

    Popje2015 Actief lid

    22 sep 2016
    201
    135
    43
    NULL
    NULL
    Wat heftig zeg! Niet het bericht waar ik op gehoopt had. Hele moeilijke situatie! Ik hoop ook dat hij nog wat mee kan pakken en zo een eerlijke kans krijgt.
    Heel veel kracht en sterkte gewenst!
     
    MW10 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina