Vroege IUGR (groeiachterstand op 20 weken)

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door MW10, 10 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Wat fijn dat je weer verder in je zwangerschap bent! Echt een vechter! Jullie als gezin zijn vechters;) Ik hoop en wens dat de groei zicht blijft voortzetten en je over de 30 weken komt!
     
    MW10 vindt dit leuk.
  2. Baukje1985

    Baukje1985 Fanatiek lid

    26 jul 2010
    2.731
    44
    48
    We zijn ruim een week verder.. Zit je kleintje nog in je buik?
     
    MW10 vindt dit leuk.
  3. mum2be2

    mum2be2 Fanatiek lid

    4 jan 2010
    3.896
    3.378
    113
    Vrouw
    Ja ben ook wel benieuwd hoe het gaat @MW10 ?
     
    MW10 vindt dit leuk.
  4. Popje2015

    Popje2015 Actief lid

    22 sep 2016
    201
    135
    43
    NULL
    NULL
    Ik spiek hier ook regelmatig om te kijken hoe het met jullie gaat..? Hopelijk is de kleine nog veilig aan boord.
     
    MW10 vindt dit leuk.
  5. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Ik hoop ook dat alles nog goed gaat!
     
    MW10 vindt dit leuk.
  6. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Dag allemaal, wat ontzettend lief dat jullie zo begaan zijn en af en toe hier komen kijken of er updates zijn. Ik ben niet de beste forummer, dus sorry dat het soms even duurt voor ik reageer!

    Hier gaat alles nog goed. Hij zit nog!! We hebben inmiddels de 30 weken aangetikt, wat voelde als een enorme mijlpaal. Nu heb ik mijn doel heel voorzichtig naar 32 weken verlegd, en stiekem misschien ook al een beetje tot 34. Maar vind het erg eng om dat uit te spreken.

    De flowmetingen zijn eigenlijk steeds goed (genoeg) geweest. Elke keer dat we vermindering zagen, is dit op wonderbaarlijke wijze toch weer hersteld. Dus we zijn tot nu toe elke keer weer naar huis gestuurd. Wel krijg ik inmiddels elke controle ook een CTG, die er over het algemeen goed uitzien. Het is ongelofelijk om te zien dat we eigenlijk nog steeds vrij goed/oke gaan, dat had ik een paar weken geleden echt niet durven dromen.
    Overmorgen krijg ik weer een groeiecho, en dan hoop ik dat hij toch een stukje gegroeid is. De kilo zal geen realistisch doel zijn, maar hopelijk gaan we toch een eind in die richting.

    Heel erg bedankt voor jullie medeleven en check-ins, vind het hartverwarmend.
     
    YellowEyes, Ysabella, Lizra en 18 anderen vinden dit leuk.
  7. Mama to B

    Mama to B Fanatiek lid

    22 sep 2015
    1.408
    1.175
    113
    wat fijn om te lezen! Echt oprecht! 30weken klinkt al zoveel beter! Op naar de 32! Hopelijk ziet de groei er ook positief uit!
    Ik steek een kaarsje op!
     
  8. Baukje1985

    Baukje1985 Fanatiek lid

    26 jul 2010
    2.731
    44
    48
    Wauw wat goed zeg! Nog geen opname of thuismonitoring? Dit had ik toen ik zwanger was van een kleintje. Doplers waren ook nog goed maar drie keer per week kwam er een verpleegkundige bij mij thuis voor ctg en bloeddrukmeting. Geef je ons overmorgen een update?
     
  9. Gl0ria

    Gl0ria Niet meer actief

    Wat een goed nieuws! Ik hoop dat jullie het nog even volhouden, iedere dag en week is er één!
     
  10. Popje2015

    Popje2015 Actief lid

    22 sep 2016
    201
    135
    43
    NULL
    NULL
    Wauw wat een vechter!! Echt super om te lezen dat hij nog lekker in je buik zit. 32wkn zou al prachtig zijn!
    Spannende tijd zo zeg, ben heel erg benieuwd naar de groeiecho morgen.

    Good luck!!❤
     
  11. Desse

    Desse Bekend lid

    11 okt 2017
    840
    920
    93
    Wat een verhaal, maar wat een hoopvolle updates! Fijn dat ze jullie zo goed monitoren en dat je de 30 weken inmiddels al voorbij bent! Veel sterkte want ondanks dat hij het goed doet, is het natuurlijk hartstikke spannend en onzeker voor jullie!

    Ik heb geen soortgelijk verhaal, wel een hoofdje in percentiel 1 gehad. Vreselijke week met veel onderzoeken en verdenking microcephalie. GUO was goed, nog steeds de omtrek p1 maar de hersentjes zagen er goed uit. De gyn zei toen ook: als je 100 hoofdjes hebt, moet er eentje de kleinste zijn. Dat betekent niet perse dat er iets mis mee is. Toen wij met 30 weken weer een GUO kregen, zat haar hoofdje op p44!
     
  12. MW10

    MW10 Lid

    10 jun 2020
    29
    153
    28
    Vrouw
    Lieve allemaal, vandaag groeiecho gehad, doppler meting en CTG. CTG zag er goed uit, kindje was ontzettend actief. Helaas waren de dopplers vandaag weer wat minder, er waren af en toe dips te zien. We hebben dit twee keer eerder gehad, en toen heeft zich dat wonderbaarlijk genoeg weer hersteld, en op volgende metingen waren vervolgens geen dips meer te zien.
    De groei was natuurlijk erg spannend, de vorige meting zaten we op 750 gram, dit was twee weken geleden. Ik hoopte de 900 te halen vandaag, maar helaas is hij slechts 830 gram geschat. De groei lijkt daarmee af te gaan buigen.
    Daarom is vandaag besloten dat ik vanaf nu dagelijks CTG's en dopplers ga krijgen, om het kindje goed in de gaten te houden. Als dan gezien wordt dat de doppler consequent negatief is, zal ik longrijpers krijgen (en dus worden opgenomen), omdat het kindje dan binnen vrij korte tijd gehaald zal moeten worden. Vanaf het moment van opname, is ons verteld, dat het dagen, maar ook zelfs nog weken kan zijn voordat een kindje het echt niet meer goed heeft in de buik. Dus we gaan alsnog voor die 32 weken!

    Ik merk dat ik erg had gehoopt op die 900 gram, dat was ons 'doel' voor vandaag. De dagelijkse checks zijn fijn, we zijn in goede handen en proberen het echt nog steeds dag per dag te bekijken. Hoop heel hard dat we die kilo nog mogen halen!

    Bedankt voor jullie lieve berichtjes wederom :)
     
    sabagirl en Eikeboompje vinden dit leuk.
  13. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.165
    6.692
    113
    Vrouw
    Ach jeetje wat spannend. Je hoopt natuurlijk enorm dat je kindje met zoveel mogelijk grammen ter wereld komt. Succes met alle dagelijkse checks. Ze houden je in ieder geval goed in de gaten, dat lijkt me fijn.
     
  14. mum2be2

    mum2be2 Fanatiek lid

    4 jan 2010
    3.896
    3.378
    113
    Vrouw
    @MW10 , jammer dat ie iets minder gegroeid is dan gehoopt, wel fijn dat je nu dagelijks controle krijgt. We hopen met zijn allen dat ie zo sterk mogelijk wordt en toch nog wat doorgroeit en nog blijft zitten. Veel sterkte!
     
  15. Popje2015

    Popje2015 Actief lid

    22 sep 2016
    201
    135
    43
    NULL
    NULL
    Oef wat slopend dit zeg.. Spannend hoor! Hoop dat de dips dit keer weer zullen afnemen. Wel fijn idee dat ze de kleine zo nauwlettend in de gaten houden.
    Ik duim heel hard voor jullie. Sterkte!
     
  16. Baukje1985

    Baukje1985 Fanatiek lid

    26 jul 2010
    2.731
    44
    48
    Wat een spanning en onzekerheid.. Wel fijn dat jullie nu onder strikte controle staan. Je bent nu opgenomen in het ziekenhuis? Sterkte! Hier draaien de duimen voor minimaal 32 weken of minimaal een kg als geboortegewicht
     
  17. Julias

    Julias Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Wat een ontzettende achtbaan van emoties en hoop en vrees zitten jullie in. Ik heb deze achtbaan ook in mindere mate meegemaakt. Een groeiachterstand bij alle 3 mijn meiden meegemaakt tot de P10 of daar onder. Ook heel wisselende echo's en dopplers. Verder was alles goed in aanleg. Bij de 2e dame had ik wel meer onderzoeken en 2x per week echo's en ctg, vruchtwater was wisselend net als bij jou, en daar bleek bij de ingeleidde geboorte bij 38 weken dat de placenta te klein was. Ze heeft zich goed hersteld en is een flinke meid nu. Net als de andere 2! Je is natuurlijk een ander verhaal, maar kleintjes kunnen ook echt heel sterk zijn en flinkerds worden! Hoop dat jullie kleine vechter ook zo'n mooi positief verhaal mag worden! Sterkte!
     
    Baukje1985, mum2be2 en Mama to B vinden dit leuk.
  18. suuz09

    suuz09 Bekend lid

    14 jan 2009
    712
    272
    63
    Hier ook bij alle drie de zwangerschappen met de 20 weken echo al een groeiachterstand. Bij de eerste en tweede vaak echo's gehad en controles.
    Bij de derde zat ik in de thuismonitoring en 1 keer per week controle met doppler en per 2 weken groeiecho.
    Bij de eerste was geen oorzaak gevonden en was bij geboorte p7 (40+4). Bij de tweede zat de navelstreng verstrengeld in de vliezen en had ik een bijplacenta waarvan de aders door de vliezen heen liepen. Hij was bij geboorte p20, dus stuk groter dan verwacht. Hij kwam spontaan met 37+2.
    Bij de derde was de oorzaak een te kleine placenta en ben ik wegens de groei ingeleid met 38+0. Zij was dysmatuur en zat niet op een p-lijn.

    Ik hoop dat jullie zoon nog even in de buik kan blijven zitten en toch nog wat groeit. Mijn tweede zoon was met 25 weken bijna geboren (weeën werden gelukkig geremd) en toen was de schatting 470 gram en kreeg ik hetzelfde dilemma als jullie destijds voorgelegd. Hij is blijven zitten en was bij geboorte dus een stuk groter. Hij is bijgetrokken in de tweede helft van de zwangerschap, ik hoop bij jullie ook!
     
    mum2be2 vindt dit leuk.
  19. Baukje1985

    Baukje1985 Fanatiek lid

    26 jul 2010
    2.731
    44
    48
    Hoe gaat het met je? Zit je kleintje nog in je buik?
     
  20. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Succes met de dagelijkse checks. Hopelijk kan hij/zij nog even doorgroeien in je buik!
     

Deel Deze Pagina