Hoi dames, De titel zegt het al een beetje... Ik heb onlangs mijn tweede missed abortion gehad, beiden binnen 1 jaar. Nu hebben we al behoorlijk wat onderzoek laten uitvoeren in Dusseldorf (AMH, schildklier, antifosfolipiden, immunologie, een aantal stollingsonderzoeken) en er is tot nu toe niks uitgekomen. Ik merk dat ik toch op zoek ben naar enige geruststelling dat het na 2 missed abortions toch goed kan komen. Ik ben daarom heel benieuwd of er op deze forum dames zijn die ook meerdere missed abortions hebben gehad en toch later een gezond kindje op de wereld hebben gezet. Als er zulke dames zijn, dan ben ik ook benieuwd of er een reden voor missed abortions was gevonden en of je bij een succesvolle poging een medicatie ervoor kreeg. Of is het toch gewoon "vanzelf" goed is gegaan, zonder dat je iets anders deed? Natuurlijk zijn alle lotgenoten ook van harte welkom hier. Maar ik hoop ook positieve verhalen hier kunnen lezen, zodat ik de kracht kan terug vinden om te bliven geloven dat het uiteindelijk goed gaat komen...
Bij deze.. Wat verschrikkelijk voor je dat je al 2x een MA hebt gehad. ik denk dat je bij de "herhaalde miskramen" topic wel ook steun/herkenning kan vinden. Ik heb na mijn 2e kindje een bbz en 3x MA gehad, het vertrouwen in nog een gezonde zwangerschap was natuurlijk ver te zoeken. maar omdat ik eerder 2 kinderen had gekregen, heb ik geen buitenlands onderzoek laten doen. Wel is mijn bm uitgebreid onderzocht, omdat de MA ook veel complicaties gaven. Mijn derde kindje is vervolgens zonder medicatie oid geboren. Een waar wonder. Maar ik vermoed dat jij verdrietig genoeg nog kinderloos bent? Dat maakt jou situatie natuurlijk wel anders (en zwaarder) Sterkte meid, het kan zeker zomaar dat je straks goed zwanger bent, ik zou er na 2x MA nog niet vanuit gaan dat dit niet mogelijk is
Hoi Maja, Bedankt voor je antwoord en wat erg dat je 3 MAs en een bbz moest meemaken. Maar goed om te horen dat je daarna toch vervolgens een kindje hebt gekregen! Ik heb het topic over herhaalde miskramen gelezen, maar toch is een MA voor mijn gevoel net iets anders dan een miskraam... Al maken de artsen er geen verschil tussen. Maar ik heb bijvoorbeeld nooit last gehad van bloedingen. En we hebben twee keer een hartje zien kloppen en was de klap des te harder toen het bij de volgende echo gestopt bleek te zijn. En ik moest twee keer curettage ondergaan omdat mijn lichaam het vruchtje niet zelf had afgestoten. Daarom ben ik toch vooral op zoek naar meiden die dezelfde hebben meegemaakt, ook omdat ik de herkenning zoek van dezelfde scenario, zeg maar... We zijn inderdaad nog steeds kinderloos en ik word dit jaar al 34. We liepen al bij een kliniek in Dusseldorf, omdat we op het punt stonden om te beginnen met IVF. We kunnen dus ook niet makkelijk zwanger worden, omdat mijn man slechte zaad heeft. De eerste zwangerschap die in een MA eindigde, ontstond na een IUI behandeling, de volgende pogingen mochten niet baten en werden we doorverwezen naar een IVF kliniek. En net voordat we mochten beginnen, bleek ik op de natuurlijke manier toch zwanger te zijn. Maar helaas is het dus weer een MA geworden... Dusseldorf wilde dus wel meteen onderzoeken uitvoeren na de tweede MA, dus vandaar dat we ze hebben gehad.
Moeilijk hoor. Een MA en een MK is natuurlijk in principe wel hetzelfde, alleen stoot in geval van een MA je lichaam het kindje niet zelf af. Maar in beide gevallen kun je een kloppend hartje gezien hebben op de echo. Zoals je in mijn onderschrift kunt zien heb ik 2x een MA gehad. De eerste keer dacht ik 15 weken zwanger te zijn, maar bleek dus het hartje kort na de termijnecho ermee gestopt te zijn. Bij de 2e dacht ik al ruim 17 weken zwanger te zijn en ook toen was het hartje er dus kort na de termijnecho ermee gestopt. Kindjes bleven dus wel bij mij en ook mijn klachten (misselijk en vermoeidheid) bleven. Ik ben gelukkig niet gecurreteerd, maar heb 2x mogen 'bevallen' dmv medicatie. Maar goed, verder is mijn verhaal heel anders. Wij worden gemakkelijk zwanger, hadden voor de MA's al 3 gezonde meiden en zijn nu dus weer zwanger. Wat de oorzaak geweest is van de MA's is niet duidelijk. Ze hadden al te lang levenloos in mijn buik gezeten om dna te testen. Vk suggereede dat de MAs jongentjes waren, maar zeker weten zullen we het nooit. Wel is ons verteld dat het redelijk uitzonderlijk is om na 3 gezonde kids 2MA te krijgen zo 'laat' in de zwangerschap.
Hoi, mijn verhaal is net andersom. Ik heb al een zoontje en zit nu middenin een MA (dinsdag achter gekomen). Ik heb nooit een miskraam gehad maar snap wel wat je bedoeld met dat het anders is. Ik heb ook een goede echo had, geen bloedverlies krampen oid. Nu blijk ik al 2 weken een dood kindje in me te hebben. Die klap is zo heftig! Volop zwangerschapssymptomen en nu dit.... Wat een heftig verhaal zeg. Al die onderzoeken, IUI en dan 2x een MA. Heftig hoor meid. Sterkte!
Hi, ik heb ook 2x een ma gehad (beide keren hartje bij 8 weken gestopt). Ik zit nog midden in mijn onderzoeken en heb helaas ook nog geen succesverhaal voor je. Wel lijkt het er op dat het in mijn schildklier ligt. In NL 2x gecontroleerd en 2x binnen de NL waardes, maar na onderzoek uit België kwamen abnormale waardes naar voren die nu verder worden onderzocht. Dus hoewel dit eerder was uitgesloten wordt het nu toch weer onderzocht.
Hoi dames, Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Ik ga proberen in het kort iedereen te beantwoorden... @ Gespannen, gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat vreselijk moest het zijn, als je zo laat in je zwangerschap ontdekt dat het kindje niet meer leeft. Juist wanneer je denkt dat je uit de gevarenzone van 3 maanden bent. En dan nog te moeten bevallen... jeetje. Ik heb beide keren bewust voor een curettage gekozen, zodat ik dat niet hoefde mee te maken. Maar wat maakt het uit, of het jongetjes, of meisjes waren? Ik heb nog nooit gehoord dat de ene miskramen kan veroorzaken, maar niet de andere... @ Mamsie, ook voor jou heel veel sterkte. Ik weet maar al te goed wat je meemaakt. Eigenlijk zijn alle woorden hier gewoon nutteloos... Leef met je mee. We kunnen inderdaad helaas niet makkelijk zwanger worden, dus het maakt het inderdaad nog extra moeilijker... Maar ja, wat moet je anders, behalve doorgaan... @McKenzie, ook wat erg voor je, maar goed dat er iets schijnt uit te zijn gekomen uit de onderzoeken. Mijn schildklierwaarden zijn 2 keer getest, zowel in België als in Duitsland, en beide keren vonden de artsen het "perfect". Dus ik ga er vanuit dat het in mijn geval toch niet eraan zal liggen... Maar wat frustrerend dat je toch dacht dat het goed zat naar aanleiding van het onderzoek in NL en nu blijkt het toch fout te zijn!
Kishka, Ik heb ik sept 2009 een ma gehad. dat werd gezien met de eerste echo die ik met 10 weken kreeg. Het hartje was waarschijnlijk met 7 weken gestopt met kloppen. vervolgens heb ik met 12 weken een curretage moeten ondergaan, en een maand later nog 1 omdat er nog een placenta rest zat. We moesten 2 menstruatie wachten (per curretage 1 zegmaar) voordat we er weer voor mochten gaan. Vervolgens heeft het 11 maanden geduurt voordat ik weer zwanger was, en nu kruipt er hier kleine man rond. Ik kan jou gevoel zo goed begrijpen en zeker omdat je het 2x mee hebt moeten maken. kan me voorstellen dat je hoop dan een beetje vervliegd. Het vergt veel geduld maar geef de moed niet op, blijf hopen. Kan heel goed zijn dat het puur domme pech is geweest dat je het 2x heb gehad.
Jeetje Ukoldaatje, wat een geschiedenis... En wat een geluk om uiteindelijk toch gezend te zijn met twee prachtige zoons. Mag ik vragen wat in jouw geval een reden tot miskramen was, en hoe is het uiteindelijk toch goed gekomen? Debbie, gefeliciteerd met je zoontje. Hopelijk zal ik een dag hetzelfde kunnen schrijven... Maar na twee miskramen vind ik het toch moeilijk om in domme pech te geloven, ik denk dat er toch iets mis is met mij, alleen de vraag is, wat... Mijn man is sowieso verminderd vruchtbaar, dat weten we, dus de kans dat het opnieuw spontaan gaat lukken bij ons is minimaal... Het zal waarschijnlijk een IVF worden.
Hallo, Hier een lotgenoot. Mijn verhaal is iets anders omdat ik al een gezonde dochter heb en heel makkelijk zwanger raak. Ik ben in afwachting van mijn 3e miskraam. In maart afgelopen jaar een spontane miskraam gehad, 4 maanden daarna een MA (9 weken) deze d.m.v. een curretage weggehaald. Na deze ingreep heel vlug weer zwanger geraakt en zou nu 9 weken moeten zijn. Helaas weer een MA. Ik kon zelf het vruchtje niet eens zien, is heel vroeg misgegaan. Mede daarom wacht ik nu af op wat er komen gaat en kies ik niet gelijk voor een curretage. Na mijn 2e miskraam is er stollingsonderzoek gedaan, dit bleek allemaal in orde. Zodra dit achter de rug is, wil ik alle overige onderzoeken laten uitvoeren omdat ik voor mijn gevoel dit anders niet kan afsluiten. Ik geloof na 3 keer niet meer in pech. Wellicht komt hier niks uit, de zwangerschap van mijn dochter verliep zonder problemen. Ik heb zoveel vragen en frustraties. Herkenbaar? Waarom stoot mijn lichaam niet eerder iets af wat niet goed is? En zijn miskramen gerelateerd aan geslacht? (heb heel erg sterk het idee dat mijn zwangerschappen jongetjes zouden zijn geweest), wat zijn mijn kansen voor een volgende keer? (als we het nog aandurven, op een gegeven moment heb je je punt en kunnen wel bereikt), ben ik te oud? (35 jaar) Ik zal op heel veel vragen geen antwoord krijgen en dat is ook best lastig om te accepteren. Ik wens iedereen die in hetzelfde schuitje zit, heel veel sterkte.
Ik wil mij graag aansluiten hier...ik heb zeer recent mijn vierde missed abortion ondergaan, en ook helaas nog geen kindje. In Nederland alles laten onderzoeken, ook chromosonen ( ondanks mijn leeftijd, 39 jaar jong) en zelfs prenataal chromosonen op het vruchtje bij de derde MA...en niets uit gekomen. Wij gaan in ieder geval verder in Gent...
OMG Bengeltje... Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen. Wat ongelovelijk kl*te voor je. Ik hoop van harte dat ze in Gent een reden vinden en dat je gewoon goed zwanger kunt blijven. Een zeer schale troost is dat je waarschijnlijk wel makkelijk zwanger wordt. Ik snap dat je op dit moment daar helemaal niks aan hebt, maar als ze een oplossing vinden, kun je hopelijk snel zwanger worden en zwanger blijven!
Nou ik ben echt met elke zwangerschap heel blij, omdat het zooo een bijzonder gegeven is. En ik ga door!!
Ik blijf ook volgen. Ik heb al een zoontje van 15 maand. Werd toen zwanger in tweede ronde en alles ging uitstekend. Werd in september opnieuw zwanger maar werd een MA (9w), daarna één ronde opnieuw aan de pil geweest, daarna onmiddellijk opnieuw zwanger maar werd vmk. Nu bezig met ronde twee na vmk. Slopend vind ik dit...
Ik vind het erg voor je Mie, dat je dit hebt moeten meemaken. Gelukkig heb je al een zoontje; ik heb nog geen kinderen. Dus de angst of het uberhaupt ooit goed zal komen, zit wel erg diep bij mij. Wat zouden we dolgellukig zijn met zelfs 1 kindje. En natuurlijk zouden we het liefst twee willen... Maar ja, ben 33, dus wat is nog de kans erop... Hoe was jullie cyclus na een MA dames? Ik ben exact na 1 maand ongesteld geworden, dus mijn lichaam doet het gelukkig nog steeds... Wel lijkt mijn menstuatie nu iets korter dan normaal... Volgende week krijg ik hysteroscopie om te kijken hoe het van binnen eruit ziet. En dan... IVF?..
Hi kishka! Ik ben nog aan het wachten op mijn eerste menstruatie. Curretage is 4 weken geleden, en normaal is mijn cycles lang. En 33 is hartstikke jong nog hoor! Waarom denk je aan IVF?
Hoi Bengeltje, Voor jou was het dus ook in december... De feestdagen dit jaar mochten mij gestolen worden... We denken aan IVF omdat mijn man slechte zaad heeft en op normale manier zwanger raken is bijna onmogelijk voor ons. De eerste zwangerschap is na een IUI ontstaan; de tweede was een spontaan wonder, maar we waren inmiddels al 2 jaar bezig, hebben 5 IUIs gehad en stonden op het punt om met IVF te beginnen. We hadden al alle medicatie in huis, prikschema en ik moest de kliniek bellen als ik ongesteld werd... En toen bleek ik dus zwanger. Maar aangezien het twee jaar heeft gekost, is de kans denk ik niet heel hoog dat er weer een spontaan wonder binnenkort gaat gebeuren. Dus IVF lijkt dan een logische optie, aangezien we toch al zouden beginnen...
Hier nog iemand met ervaring, ik heb twee ma's gehad binnen een half jaar, en ben na de laatste in juni 2012, in september weer zwanger geraakt en tot nu toe gaat dat goed. Het blijft spannend natuurlijk maar de vorige keren is het bij resp. 6 en 7 weken al misgegaan dus ik ben al verder gekomen dan ooit. Wij hebben ervoor gekozen geen onderzoek te laten doen, omdat er maar een heel enkele keer iets duidelijks uit komt. En als er iets uitkomt, is er niet altijd een duidelijke remedie op. Ik ken genoeg meiden in mijn omgeving die meer dan 3 ma's hebben gekregen, geen onderzoeken hebben laten doen, en vervolgens meerdere gezonde kinderen hebben gekregen. Ik vrees dat het in de meeste gevallen echt domme pech is, hoe stom dat ook klinkt. Sterkte!
Hoi RoAn, Goed om te horen dat het bij jou nu gewoon goed gaat na twee MA's! Hopelijk blijft het zo gaan de komende 22 weken . Twee MA's kunnen inderdaad domme pech zijn, maar we zitten al in de mmm en zouden dus met IVF moeten beginnen. Daarom vind ik het toch geruststellend om nu al onderzoek te laten uitvoeren, gelukkig willen ze in Dusseldorf (waar we met IVF zouden starten) het allemaal doen. Elke miskraam is een te veel, maar aangezien zwanger worden voor ons helemaal niet vanzelfsprekend is, zou ik het echt vreselijk vinden om na IVF zwanger te raken en weer een miskraam krijgen. Daarmee wil ik niet zeggen natuurlijk dat als je makkelijk zwanger wordt, een miskraam minder erg is, helemaal niet... Het blijft vreselijk. Maar als zwanger worden ook zo moeilijk blijkt, wil je gewoon je kansen zo optimaal mogelijk te benutten zeg maar... Dus gewoon alles uitsluiten wat uitgesloten kan worden. Dat hebben gezegd, ik hoop met al mijn hart dat alle onderzoeken niks zullen opleveren en dat het inderdaad een geval van dikke pech was... Ik hoop ook dat als het mij daarna toch lukt om zwanger te worden, ik er iets minder zorgen zou maken, wetende dat er waarschijnlijk niks mis is met mijn lichaam...