Wij hebben afgelopen woensdag met de termijnecho te horen gekregen dat het hartje gestopt is rond 9.1 weken. Vandaag zou ik 11 weken zijn. Het is nu afwachten op de curettage die ik aankomende donderdag krijg. Ik voel me k.lote en verdrietig 😢 had het niet verwacht omdat we eerder 2 goede echo's hebben gehad (6 en 8 wk) en ik ook zo misselijk was en andere zw kwalen, en vraag me af of het nog eens echt gaat lukken. Van de gynaecoloog kregen we het advies om een chromosomenonderzoek te doen omdat ik 35 ben. Hij zei dat er meestal niks uitkomt maar dat het wel verstandig zou zijn om dit te doen. Wat ik me afvraag zijn hier meerdere vrouwen van 35+ die na meerdere miskramen toch nog een kindje hebben gekregen? Het kan natuurlijk domme pech zijn en dat zal het ook wel zijn, maar ik begin nu toch onzekerder te worden
@Newdawn: allereerst veel sterkte! Ik was 38 toen mijn zoontje geboren werd. De tweede zwangerschap ging mis met 12 wkn (ook MA met 8,5 week). Ik was toen 39. Daarna lange tijd niet meer zwanger geraakt, maar uiteindelijk vorig jaar op mijn 42ste alsnog bevallen van een zoontje. Het is waar dat de kansen op een miskraam toenemen als je ouder wordt, maar 35 is nog niet heel oud. Dus je hebt nog allerlei kansen. Meestal worden er pas aanvullende onderzoeken gedaan als je meerdere miskramen hebt gehad (maar dat gebeurd ook bij jongere vrouwen met meerdere miskramen).
Beste Newdawn. Natuurlijk moet het op jouw leeftijd nog kunnen lukken, maar ik begrijp je angst helemaal. Ik ben zelf 37 en heb ondertussen al drie miskramen op de teller staan. De gyn vertelde me dat mijn leeftijd waarschijnlijk de belangrijkste verklarende factor zal zijn voor de miskramen en een chromosomenonderzoek krijgen we niet eens omdat dat vaak alleen een verklarende factor is voor stellen beneden de 30. Wel gaan ze stolling en nog een aantal andere zaken onderzoeken. Hij vertelde overigens ook dat het bij de meeste stellen uiteindelijk wel lukt, als je maar volhoudt en dus een lange adem hebt. Veel sterkte in ieder geval want miskramen zijn gewoon stom.
Ahh nee Newdawn! Niet weer he! Wil je heel veel sterkte wensen! Eerst de BBZ en nu een MA. Zijn toch genoeg vrouwen die pas rond die leeftijd voor het eerst moeder worden? Een extra check kan geen kwaad. Nogmaals veel sterkte!
Wat ontzettend rot om te lezen Newdawn! ik heb geen antwoord op je vraag maar wilde je wel even veel sterkte wensen!
Och meis heel veel sterkte! Ik denk niet dat je leeftijd hier een rol in speelt, maar ik ben geen arts dus kan het niet natuurlijk niet zeggen... maar ik snap je onzekerheid erg goed! Ik was zelf 22 toen ik mijn eerste miskraam kreeg, vervolgens gezonde dochter, weer een miskraam tussendoor, weer gezonde dochter... Afgelopen zomer weer een miskraam en nu alweer 16 weken zwanger... Ben nu net 27... Bij mij is helemaal niks gevonden 'helaas', gewoon domme pech... Hier is het wel de laatste helemaal door alle onzekerheid elke keer... Heb je al een kindje of niet? Dat vond ik na de eerste miskraam het vervelendste dat ik nog niet wist of ik wel kinderen kon krijgen verhoogd je onzekerheid natuurlijk alleen maar... Net als de goede echo's helaas bij de laatste miskraam ook 2 goede echo's gehad waarna het fout ging... Sterkte deze periode meis!
Dank jullie wel voor de reacties Nee vogelhuisje we hebben nog geen kinderen. Het is gewoon nu even moeilijk. Ik hoop dat ik straks weer positiever kan denken. Vind het moeilijk om nu gelijk weer om te schakelen naar het beginpunt. Mijn vriend is in ieder geval wel positief, die ziet het helemaal goedkomen. Gelukkig maar dat helpt mij ook wel. Hé wat super Lianne, ik zie dat je zwanger bent! Gefeliciteerd hoor! Geniet ervan
Wat naar meis! Het kan wel hoor, ik ben nu 38 en onze eerste is in augustus geboren. Maar net als jij heb ik meerdere miskramen en een ma gehad. Wij hebben wel onderzoek laten doen. In NL kwam daar niets uit. Met deze resultaten zijn wij naar Gent gegaan. Daar hebben ze verder onderzoek gedaan. Ook interpreteren ze waardes anders, dus wat in NL acceptabel is is in BE niet goed. Of het toeval is of niet, ik heb medicijnen gekregen en de keer erop ging het bij ons goed. Ik duim voor jullie!
Hoi Newdawn, Houd moed, ik zou er nu nog niet vanuit gaan dat het helemaal mis is en niet kan! Ik had mijn eerst met 35, met met 40 in ronde 8 zwanger geworden en helaas miskraam (het was ook nog eens een tweeling, extra risico) en na de MK gewoon na de eerste menstruatie weer zwanger- met 41 dus- en nu bijna uitgerekend. Pas na meerdere miskramen ga ge volgens mij een extra traject in Ik kwam hier iemand tegen, Lolababy, die heel veel miskramen had ( wel zwanger raakte maar ze telkens weer verloor) en uiteindelijk utrogestan kreeg. En meteen de volgende zws was succesvol, volgens mij is ze nu ergens rond 20 weken. Dus, alles is nog mogelijk, geef niet op!
Bij mij waren de schildklierwaarden niet goed. Volgens Nederlandse normen wel (3,6 en alles onder de 4 is prima) maar in België zeiden ze dat onderzoek had uitgewezen dat je TSH stijgt als je zwanger bent en als dit >4 is dat miskramen KAN veroorzaken. Hij moest dus rond de 1 zijn. Ja, ik ben iedere dag nog blij dat we de stap naar België hebben gezet. Op dit forum heb ik destijds de info gevonden en gelukkig werkte mijn arts heel goed mee. Nadeel is wel dat het niet vergoed wordt. Maar de kosten die wij daar gemaakt hebben vielen mij uiteindelijk heel erg mee. Ik besef me ook heel goed dat ik geluk heb gehad. Het was relatief iets simpels bij mij. Dit is natuurlijk niet bij iedereen zo. Ik lees hier ook hele andere verhalen helaas.