Hallo, Ik ben momenteel 17 wkn zwanger en het buikje begint te komen. Is het normaal dat ik nu al af en toe een harde buik heb? Ik voel het zelf eigenlijk niet tenzij ik met mn handen op mn buik voel: de baarmoeder voelt dan ineens rond en hard aan, trekt vrij snel weer weg en is niet pijnlijk. Het valt mij soms op, andere keren merk ik het waarschijnlijk niet eens. Ik had vanochtend ineens een paar keer een harde buik achter elkaar (terwijl ik net wakker was) en maak me daar wat zorgen over. Op het moment merk ik het niet maar dat komt natuurlijk ook omdat ik nu niet steeds aan mn buik kan zitten. Hoe weet je nou eigenlijk of je te vaak een harde buik hebt, als je het alleen van de buitenkant kunt voelen? En wanneer moet je de vk bellen? Nog een vraag: Af en toe heb ik een beetje een drukkend gevoel van de baarmoeder, van binnenuit voelt het een beetje als een ballon aan. Het is niet pijnlijk. Soms voel ik het tegelijk met een harde buik, maar ook als de buik gewoon zacht is, voel ik het wel eens. Is dat normaal? Vast bedankt voor je reactie
Hallo Een harde buik voel je ook als je niet de handen op je buik legt, dus ik denk niet dat het een harde buik is die je voelt maar gewoon de baarmoeder die voelt. Harde buiken zijn te veel als ze regelmatig en pijnlijk zijn. Dan moet je contact opnemen met je verloskundige. Jou baarmoeder is aan het groeien dus dan kan het drukkende gevoel veroorzaken. Groetjes Ineke