Het duurt nog hartstikke lang voor ik ga bevallen, maar mijn huisarts vroeg nu al of ik thuis of in het ziekenhuis wil bevallen. En eigenlijk weet ik het niet. Thuis lijkt me voor mezelf prettiger, maar ik vroeg me af hoe je dat nu als verloskundige ziet. Lopen thuisbevallingen moeizamer dan in het ziekenhuis, waar alles aanwezig is, of maakt het niet veel uit. Ik woon 25 minuten van het ziekenhuis vandaan.
Hoi Lin, Nee, thuisbevallingen hoeven niet moeizamer te verlopen dan in het ziekenhuis. Veel zwangeren voelen zich alleen maar prettiger in hun eigen huis en dus vertrouwde omgeving. Je mag in principe gewoon thuis bevallen tenzij er iets is wat afwijkt van het normale. Het is ook niet onveiliger thuis want anders zouden de thuisbevallingen in nederland niet meer bestaan. Als er iets afwijkt, dan ga je over naar de gynaecoloog of verloskundige van het ziekenhuis en volgt extra controle of ingrijpen. Ook de afstand is relatief nog te overbruggen, elke verloskundige houdt daar rekening mee. Als je bijvoorbeeld verder weg woont, wordt er soms eerder besloten om voor de zekerheid naar het ziekenhuis te gaan. Ook als het druk op de weg is, of bijna spitstijd, houden we daar rekening mee. Desnoods bellen we daarvoor een ambulance. Vind je thuis niet prettig, dan zou je ook in het ziekenhuis kunnen bevallen onder leiding van je eigen verloskundige. Bedenk dan wel dat je pas naar het ziekenhuis gaat als de bevalling goed gevorderd is en je dus met weeën in de auto gaat. Ook zijn er hiervoor kosten, welk afhankelijk zijn hoe je verzekerd bent. Ben je zeer goed aanvullend verzekerd dan kost het waarschijnlijk niks, behalve de premies dan. Het is nog zeer vroeg om te bedenken waar je wil bevallen of waar het tezijnertijd mogelijk is. Straks komt er iets tussendoor waardoor je bijvoorbeeld niet thuis mag bevallen. Ik zou het dus tezijnertijd nog eens keer met je partner bespreken bij je verloskundige. En de meeste verloskundigen zullen waarschijnlijk ook zeggen dat je het tot op het allerlaatste moment mag kiezen. Tenzij er natuurlijk iets anders bij komt. Groetjes en succes, Japke