Hoi Dames, Het is al weer even geleden dat ik op het forum actief ben geweest. Ik heb de afgelopen tijd drie terugplaatsingen gehad. Hiervan ben ik twee keer kort zwanger geweest (1x cryo en 1x verse terugplaatsing). Alleen is het beide keren na een paar dagen fout gegaan. Zijn er dames die dit ook hebben meegemaakt en uit eindelijk toch nog zwanger geworden? En hebben jullie nog adviezen, tips etc...? Bij de laatste verse terugplaatsing heb ik al scratching gehad in het kader van een onderzoek waar het ziekenhuis aan deelneemt.
Hi Mieneke, ik heb het zelf niet meegemaakt, een vroege miskraam. Ik heb een miskraam gehad na 12 weken. Een vriendin van mij heeft wel meerdere, vroege miskramen gehad. De oorzaak was dat haar eigen lichaam niet of niet goed het gele lichaam aanmaakte. Heeft iets te maken met de progesteron huishouding geloof ik. Ze hebben het verholpen, want ze heeft nu een zoontje van 8 maanden.
Zie mijn onderschrift 2x vmk tijdens het kid teaject, een keer met utrogestan, een keer zonder. En bij 1 ivf to van 2 embryo’s, ook utrogestan gebruikt. Bij deze tp een kunstmatige cyclus met een hoge dosis progynova 2x daags 2 mg en 3x daags 2 utrogestan. Of dat voor een plakbeeb heeft gezorgd geen idee.
Bedankt voor jullie reacties. Bij de laatste verse terugplaatsing al utrogestan gebruikt, maar heeft helaas ook niet mogen helpen. Jouw verhaal aicirtap geeft wel hoop.
Hi mieneke, hier ook ervaring met vroege miskramen (rond 5/6 weken) Moet wel eerlijk zeggen dat er twee natuurlijk verwekt waren en 1 keer via icsi, waarna nog veel niet succesvolle icsi pogingen volgden zonder zwangerschap, dus wellicht is ons verhaal niet vergelijkbaar. Maar wellicht wel en heb je er wat aan. Wij hebben de laatste keer in Dusseldorf PKD onderzoek op de embryo’s laten doen. Daaruit bleek dat 5 vd 8 embryo’s chromosomaal niet in orde waren. Dat schijnt een vrij normaal cijfer te zijn, andere dames die ik heb gesproken die PKD hebben gedaan hadden een zelfde afvalpercentage. Het is leeftijdsgebonden zei mijn arts; ondanks dat mijn eicelreserve goed is wordt de chromosomale kwaliteit naarmate je ouder bent slechter, en dat zien ze niet aan de buitenkant. Onze embryo’s groeien dus allemaal netjes door tot blasto’s, zien er top uit aan de buitenkant, maar zullen nooit tot een gezond kindje leiden. De afwijkingen die gevonden werden waren allen niet met het leven verenigbaar. Maar: er waren ook 3 goeie emmies, en 2 daarvan groeiden er door tot blasto. Allebei teruggeplaatst en nu ruim 17 weken zwanger en alles groeit helemaal naar behoren! Voor ons was PKD echt iets wat we pas in onze vierde poging gingen doen (verzekering betaalt dit niet, en het is duur- ongeveer 3000€ bovenop de icsi kosten die je verzekering niet dekt als je in het buitenland in behandeling gaat) maar achteraf gezien is het de beste investering ooit geweest. We hebben onszelf bij voorbaat kansloze terugplaatsingen en dus hoop (5x) bespaard. En zullen dus ook zeker als we ooit voor een tweede gaan weer het geld gaan sparen en investeren. Ik hoop voor je dat het niet zover hoeft te komen en dat je volgende tp gewoon wel plakt!! Veel succes!
Sorry Elocina voor mijn late reactie. Als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik dacht dat ik inmiddels al veel had gevonden op internet, maar PKD had ik nog niet gevonden. Ik ga het zeker ook in het ziekenhuis voorleggen. Wie weet willen ze er nog in meedenken.