Hoi, Ik ben nu 34 weken zwanger, bij de 30 weken echo (groeiecho) hebben ze vast gesteld dat ons kindje kleiner is dan gemiddeld. het zit niet netjes op de groeilijn maar een stukje daar onder, nog wel binnen de waardes. het ligt ongeveer een week achter op schema. nu hoor ik bij elke controle van de vk, ja het is wel klein he. nu zijn mijn man en ik beide niet erg groot, ik 1.53 man 1.72 dus we hadden het enigzinds wel verwacht dat we niet een heel groot kind zouden krijgen. nu vraag ik me af zijn er meedere meiden met een kleiner kindje dan gemiddeld? en maak je je daar zorgen over? volgende week hebben we een extra groeiecho om te kijken hoe het is gegroeid in de afgelopen 4 weken. vind het wel spannend aan de ene kant denk ik zal wel loslopen, voel het kindje goed bewegen. als het niet zo goed zou groeien en het kindje het moeilijk heeft zou het zijn energie niet steken in veel bewegen lijkt me. aan de andere kant blijft steeds wel in mijn hoofd spoken wat nou als het niet goed groeit?? en is een echo niet meer dan een geschatte indicatie qua gewicht e.d? ik ben benieuwd naar de reacties, gr mbtc
Mijn dochter werd met een echo op 36,5 weken geschat op een geboortegewicht van 2800 gram als ze met 38 weken zou komen. Ze was bij haar geboorte 2200 gram en 45 cm. (38 weken geboren) en dus ook lekker klein (zat ver onder de onderste groeilijn). Maar ze doet het perfect hoor! Ze heeft de couveuse niet gezien (mocht heerlijk op mijn kamer in het z-huis liggen) en mocht samen met mij na 2 dagen naar huis (na de keizersnede). Ze is nu net 1 jaar en al over de 10 kilo, loopt stapjes los, en heeft al 8 tanden en 2 kiezen en babbelt een end weg
Hey mbtc, Bij mij was het ook bij de vk steeds van ohhh, je moet geen groot kindje verwachten hoor en dit dat. Ik werd er echt bloednerveus van en gestrest. Soms had mijn vk een stagaire (bah) die riep dan ook altijd gelijk van 'goh het word geen groot kindje hoor!'. Nou uiteindelijk moest ik met 32 weken op een groei echo en daar was dan wel alles ok, niet te groot niet te klein. Maar ze bleven wel volhouden bij de vk dat ze klein zou zijn. Maar ze zei er wel bij dat een grote baby ook helemaal niet bij mijn bouw zou passen etc.. Nou ik vond het echt grote lariekoek en ik had er zelf net als jou ook helemaal geen slecht gevoel bij, ik had zoiets van het zit echt wel goed en ik ben zelf ook geen reus. Uiteindelijk woog ze bij haar geboorte 3450 en was 54cm lang, dus tjah... Gewoon lekker naar je eigen gevoel luisteren en naar de bouw kijken van jou en je vriend, niet iedereen valt nou eenmaal onder het gemiddelde!
Hoi hoi, mijn vk vond vandaag ook dat mijn jochie klein aanvoelt. Ik heb met 34w1d een vierde echo gehad en hij zat iets onder het gemiddelde, 2 dagen ofzo. Ik maakte me er niet druk over. Het kindje is al ver ingedaald en ligt goed ´vast´zei de vk. Toch heeft ze me doorgewezen voor een extra echo, as maandag. Ze is niet ongerust (en ik ook niet) maar ze wil gewoon zekerheid. Hij beweegt lekker en ik ben gezond bezig. Druk maken om een 'kleine' baby is ook weer niet goed hè. succes met de volgende echo