En een kindje van 4 a 5 maanden moet 800 tot 100 ml per dag krijgen. Als je dus 4 flessen van 180+6 geeft zit je daar net aan, is prima dus. Mijn zoontje is ook 4,5 maand en krijgt sinds een paar dagen 4 flessen van 200 ml zonder bijvoeding en heeft hier ook voldoende aan. Zijn tijden zijn: 08.30 - 12.30 - 16.30 - 20.30 a 21.30 Groetjes Saskia
Momenteel krijgt hij 100 gram groentenpap en 120 ml melk als middagmaal en tegen 16 uur. krijgt hij 200 gram fruitpap. Moet er daar dan ook nog een flesje na? Ik denk niet dat dit met leeftijd te maken heeft maar wel met de hoeveelheid groentenpap of fruitpap ze al eten eer je iets mag laten wegvallen. Groetjes
Ik ben het op dit punt helemaal niet met je eens. Een kind hoort niet vroeg op bed teliggen, het hoort op een tijd op bed te liggen dat het moe is en efficient zal slapen. Een rustige omgeving is echt niet voor elk kind nodig, er zijn er ook zat die juist overdag veel beter slapen met voldoende geluiden op de achtergrond. Overdag kan een kind net zo goed in de draagdoek, op een speelkleed of in de box slapen. TE diep slapen is trouwens niet goed voor een baby.
Nou Jesper is absoluut een ander kindje geworden sinds hij in zijn eigen bedje slaapt overdag hoor. Veel rustiger, minder huilen en hij weet heel goed wat nacht is en wanneer het dag is.
Hey, De meningen over waar een baby moet slapen overdag zijn precies wel erg verdeeld. Ik blijf bij mijn systeem van enkel middagdutje en nachtrust in zijn bedje boven en overdag in zijn park. Ook mede omdat ie bij de dagmoeder overdag ook niet in absolute stilte zal kunnen liggen. Ik heb wel een heel rustig kind dat enkel huilt als ie pijn heeft of reuzehonger. Hij ligt heel graag in zijn parkje want dan volgt ie met wat ik aan het doen ben. Hij valt meestal spontaan in slaap ook al ben ik bijvoorbeeld aan het kuisen ofzo, zelfs de stofzuiger is geen probleem. Meestal poets ik maar als ie boven ligt. Maar toch is het belangrijk vind ik dat ie ook huishoudelijke geluiden kent en verdraagt. maar daar ging de topic eigenlijk niet meer over é dames Groetjes Edelweisje
Dirksmama, met een diepe slaap bedoel ik een gewone normale slaap. Als je je kindje in de kamer houdt, waar ook nog de tv aanstaat kan kan het nooit genoeg ontspannen om echt uit te rusten, omdat het constant gestoord wordt door omgevingsgeluid en blijft het hangen in een oppervlakkige slaap. Nee TE diep is natuurlijk niet goed, maar dat komt ook helemaal niet in mijn verhaal voor... Maar zoals ik al zei, het is mìjn mening. Ieder doet het op zijn eigen manier. Voor jou manier zou ik dus echt nooit kiezen, net zomin jij voor het mijne zou kiezen. Maar door allebie onze ervaringen op te schrijven, kan iemand er toch iets uithalen waar degene wat aan heeft...
Je hebt gelijk Edelweisje. Jij het eigenlijk je oplossing al, en wij zanikken maar door over hoe en waar te slapen...Hopelijk gaat je nieuwe schema werken en pakt je kindje het makkelijk op, succes....
Hey, Ja ik ga gewoon zijn ritme wa volgen. Vandaag was het dus 9.00 uur: eten mss dan om 13.00 uur terug eten om 17.00 uur eten en om 21 uur eten en bed in. Hopelijk lukt het vandaag. Da's een beetje het doel. Wat ik wel al eerder vroeg maar nog geen antwoord op had: Momenteel krijgt hij 100 gram groentenpap en 120 ml melk als middagmaal en tegen 16 uur krijgt hij 200 gram fruitpap. Moet er daar dan ook nog een flesje na die 200gram? Zodat hij het zeker mooi 4 uur volhoudt? En is het niet zo als ze de fles beginnen weigeren die je na de bijvoeding nog aanbiedt, ze dan voldoende binnen hebben? Groetjes
Mijn ventje was toen nog volop aan het clusteren, dus die bleef wel op tot een uurtje of 22:00-23:00. Daardoor sliep hij snachts wel door. Heeft ie vanzelf teruggebracht naar 18:30 nu.
Clusteren is weer een heel ander verhaal... Edelweisje, als je kindje de fles begint te weigeren na het fruit (vandaag dus fruit om 16.00 uur en fles om 17.00 begrijp ik?) dan zou ik eerder het fruit minderen tot bijvoorbeeld 100 gram, dan dat ik de melkvoeding zou laten vervallen. Eerder zei ik al dat je bijvoeding nog echt als bìjvoeding moet zien, melk is de hoofdvoeding, tot 6 maanden mòeten ze daar voldoende van binnenkrijgen...
Euh was is Clusteren? Enne als ie wakker wordt om 16.00 uur ververs ik hem en krijgt ie z'n eten heb nog nooit een uurtje na het opstaan eten gegeven. Nee de fles komt direct na de fruitpap (ging ik vandaag es proberen) Of doen jullie dat anders? Ben wel benieuwd want dat zou het mss idd iets makkelijker maken omtrent het vroeger in bedje krijgen. Groetjes
Volgens mij kun je als je flesvoeding geeft het beste minstens een uur wachten met fles geven na fruit of groente hapjes.
Clusteren is dat baby's heel vaak achter elkaar om een voeding vragen. Meestal is dat 's avonds. Je kunt dan zo een hele avond op de bank zitten met de kleine. En met de fles kan het ook prima heb ik gemerkt. Aan de ene kant soms wel lastig, maar aan de andere kant sinds hij dat deed sliep hij door, dus dat vond ik ook wel prima!
Ik gaf met die leeftijd nog niet die hoeveelheden bijvoeding, alleen maar melk. Dus ik vind het moeilijk om je in die een wijze raad te geven...Misschien het volgende? 8.00 fles 12.00 uur warme hap 13.00 uur fles 16.00 uur fruit 17.00 uur fles 20.30 a 21.00 uur fles Dit is echt een schema aangepast op jou manier. Zelf geef ik 's avonds warm eten en 's ochtends fruit, daarom heb ik geen idee of het bovenstaande schema lekker loopt. Het leek me wel handige en rustige dagindeling zo...
Is idd een mooi schema. Maar hij gaat 3 kwartier na zijn middageten wel slapen dus dit zal waarschijnlijk verwarrend zijn. Da's eigenlijk een andere vraag: Waarom pas een uur na de groete -en fruitpap een fles? Zo zit je toch aan 6 voedingen? Vandaag ging het zo: 9.00 uur fles 13.00 uur 100 gram groentenpap en fles van 120 ml 17.00 uur 200 gram fruitpap 18.30 klein flesje 21.30 nachtfles (die fles van 18.30 uur verving het gene wat ie altijd om 19 uur krijgt) Ik ga es zien wat morgen geeft. Ik noteer het alvast iedere dag terug (deed ik de eerste weken na de geboorte ook) Groetjes edelweisje
Je moet een uur tussen melk en bijvoeding laten, omdat elk de opname van voedingsstoffen uit ander eten afemt. Verder is het goed om naar 7 eet/drinkmoenten per dag te streven. Dat geldt trouwens even goed voor volwassenen.
Ok dat is duidelijk, dank u! Maar 7 eet/drinkmomenten? Da's nu toch wel heel veel voor zijn leeftijd? groetjes
Dan leg je hem meteen na het flesje van 13.00 uur in bed, zo rond 13.30 uur? Dan kan hij lekker 2 tot 2 1/2 uur slapen of is dat te kort?
K zal nog zien. Vandaag heb ik het zo gedaan. 8.00 fles 12.00 groentenpap en flesje 13 uur bedje 16 uur fruitpap 18.00 uur flesje 21.00 uur laatste flesje 22.00 uur bedje Groetjes
Hey, Nikolaj doet het heel goed. Alleen wordt meneertje maar wakker rond 8.45 uur. Ook al zit ie er om 22.00 uur in. K zal deze week wat vroeger moeten proberen zeker? Alhoewel het ingewikkelder is dan ik dacht want als ik terug uit werken ga. Dan ben ik maar thuis om 19 uur. En als ik de boel nog veel ga vervroegen dat kan ik mijn eigen zoontje geen bad meer geven. Hij krijgt nu een badje om 20.30 uur en om 21.00 uur het laatste flesje. Groetjes van mij ps: zijn er nog mama's die lang moeten werken? Hoe doen jullie dit?