ik ben een beetje in de war. ik lees hier vaak dat baby's al vrij snel de voeding van 23.00 uur niet meer krijgen. florian is een flinke knul van 64,5 cm en 6500 gram bij 3 maanden. toch adviseren ze bij het cb om door te gaan met de voeding van 23.00 uur totdat hij 5 maanden is, zou beter voor zijn groei zijn. hier lees ik vaak al dat kinderen voor 5 maanden die fles niet meer krijgen. is dat dan op basis van eigen gevoel gedaan of wordt er bij cb bureau's verschillend geadviseerd? wij moeten florian altijd wakker maken om 23.00 uur, hij ligt dan erg diep te slapen. wel drink hij zijn fles dan vrij goed op. hij krijgt 5 x 180 met 6 schepjes en laat 's avonds meestal 50 staan. overdag laat hij meestal 30 staan. ben benieuwd naar jullie reacties.
Pas vanaf 4 maanden is het verstandig om over te gaan op 4 flessen, liever nog wat later...Zolang je kindje de fles van 23.00 uur nog goed leegdrinkt, ookal is hij moeilijk wakker te krijgen, heeft hij die gewoon nog nodig. Zodra hij om die tijd begint te resten en aanzienlijk minder trek heeft in die fles, kun je proberen om hem te laten vervallen. Mocht hij hem leeg blijven drinken, dan zou ik pas rond de 4 1/2 a 5 maanden proberen te stoppen met die fles... Mocht het zo zijn dat je wat vroeger naar bed wilt, dan kun je ook eens proberen om je hele schema een halfuurtje te vervroegen en die laatste voeding dan een uur naar voren te halen, dus om 22.00 uur. Zo deed ik dat op een gegeven moment en dat beviel echt prima, omdat ik op die manier net wat meer slaap kreeg...
Bij ons gebeurde het gewoon. Mijn zoontje kreeg altijd 5 flessen. Ik gaf hem pas de eerste fles als hij zelf wakker werd, dus dat was altijd rond 08.30 uur. Overdag werd hij dan om de 3,5 uur wakker voor een nieuw flesje en om 23.00 uur maakten we hem wakker voor zijn laatste (5e) fles. De laatste 2 weken kwam het wel eens voor dat hij overdag wat langer wakker bleef en dus niet meer om 3,5 uur om fles vroeg. Hierdoor kwamen we de ene dag op 4 flessen uit en de andere dag weer op 5 flessen. Sinds een paar dagen komt hij meestal om 08.30-12.30-16.30-20.30 voor een fles. Om hem dan om 23.00 nog wakker te maken, vind ik er kort en als we hem laten liggen, slaapt hij gewoon tot 08.30 door. Zo zijn wij dus op 4 flessen uitgekomen.
cb hier zegt 7 kilo OF 5 maanden...effi marit zat met 4 maanden op 4 voedingen van 210+7 maar was dan ook al de 7 kilo gepasserd
Tja het is denk ik wat het kindje uiteindelijk zelf aangeeft. Jasmijn zat bij 3 maanden al op 4 flessen. Ze was niet de 7 kilo gepaseerd. Ik kreeg er gewoonweg geen voeding meer in om de 4 uur. Ze hield haar kaken stijf op elkaar. Het CB was het er ook niet mee eens, maar ja ik ga niet zitten "vechten" met zo'n kleintje omdat het volgens het CB moet. Sinds ik 4 flessen ben gaan geven was het ook meteen goed en dronk ze elke fles leeg. Ik volg nu ook mijn kleine meid en wat mijn gevoel me ingeeft. Succes ermee!
Even een vraagje tussendoor. Mijn zoontje is nu al goed 4,5 maanden en ik geeft hem nog flesjes van 180 ml+6 schepjes. Enkel het laatste flesje is 210 ml+ 7 schepjes. Mag hij al meer dan overdag? Groetjes Edelweisje
Elsa: Bij mij was het advies van het cb om de tijden van de flesjes wat te veranderen omdat ik Tim steeds wakker moest maken voor de voeding om 23 uur. (zoals jij Florian) Ik geef dus nog wel 5 flesjes maar de laatste om 21 uur.
edelweisje je mag per dag niet boven de 30 scheppen kv uitkomen...dus al je kind 4 flessen krijgt op dit moment van 180 dan mag je rustig naar 4 van 210..Maar als je 5 flessen geeft mag je helaas niet ophogen!
Hier ging het ook heel natuurlijk, we moesten haar wakker maken voor die fles, ze dronk dan maar hooguit 50 cc en was dan niet meer wakker te krijgen. De flesjes overdag gingen er ook maar moeilijk in en liet ze regelmatig wat staan. Toen hebben we haar een keer lekker laten slapen om te kijken wat er zou gebeuren en madam sliep mooi de hele nacht door, dus vanaf toen is de late fles komen te vervallen.
Hier ging het eigenlijk automatisch, maar pas met 6 maanden. Ze dronk steeds minder van de fles en overdag nam ze meer, dus zo is die fles vanzelf vervallen. Ik zou als ik jou was ook gewoon nog doorgaan met die fles zolang je baby hem goed leegdrinkt. Als het goed is geeft ie vanzelf aan wanneer het genoeg is geweest.....
Hier drinkt ze nog steeds haar fles helemaal leeg om 23.00 uur, soms maken we haar wakker, maar ze wordt ook vaak rond die tijd zelf al weer wakker. Ze gaat om 7 uur naar bed. Vraag me af of ze anders zomaar 12 uur achter elkaar door slaapt als ik die fles weg ga laten. Ze krijgt een fles om 16.30 uur en een beetje groente om 18.00 uur, dus dan zit er wel erg veel tijd tussen lijkt mij.
bedankt voor jullie reacties, het flesje gaat er voorlopig dus ook hier nog lekker in hij drinkt het nog aardig goed op, dus hij heeft het zeker nog nodig. misschien dat we het wel een half uurtje gaan proberen te vervroegen, naar 22.30 uur. even kijken hoe dat gaat. citroentje, wat zijn jouw voedingstijden dan als je om 21.00 uur het laatste flesje geeft en er toch 5 op een dag hebt? gr. ilse
@elsa: wij gaven vaak om de 3 a 3,5 uur een flesje (meer tijd redde hij ook niet) en kwamen daardoor ook rond 21.00 uur uit. Maakte voor de nacht voor jesper niet uit.
Je kan er eventueel voor kiezen om de fles van 16.30 naar 19.00 uur te verschuiven en om 16.30 ander drinkvocht aanbieden. En dan eens proberen om haar om 23.00 uur te laten liggen...
Ja, ze wil alleen nog niets anders dan melk, maar goed, ik blijf het proberen met thee, water etc., komt vast een dag dat ze het lekker gaat vinden en dan is dit wel een goed idee.
sophie krijgt nog steeds 5 flessen om 22 uur ipv 23 uur. denk dat ze tegen de 7 kilo aan zit. ze krijgt trouwens 5 x 200 cc, die ze volledig leeg drinkt. sinds een aantal slaapt ze 's avonds ook (eerst niet) en moet ik haar dus ook wakker maken.
ik zit op het volgende schema: tussen 6 en 7 tussen 10 en 11 uur tussen 14 en 15 uur tussen 17 en 18 uur tussen 21 en 22 uur Het kan per dag nog al eens wisselen maar dan wissel ik ook met hoeveelheid voeding, bv als Tim om 6 uur en 10 uur heeft gehad en hij wil om 13 uur weer dan krijgt hij minder voeding en de keer erna weer ietsjes meer zodat hij de volgende 4 uur weer vooruit kan.