Keuze school

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Hellen1971, 28 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ja..ik weet: ik ben er vroeg mee. Maar dta komt, omdat ik moet gaan verhuizen en me bij mijn keuze toch ook wel wil baseren op het onderstaande:

Ik wil dat mijn dochter openbaar onderwijs gaat volgen. In mijn regio heb je vooral een heel groot aanbod van scholen op diverse Christelijke basis. Ik wil haar daar niet onderbrengen omdat ik niet wil, dat zij wordt onderwezen over zaken die binnen ons gezin niet van toepassing zijn. Ik wil haar zelf over alle diverse geloofsovertuigingen vertellen, zodat ze later zelf een keuze kan maken.

Anyway: in één van de plaatsen waar ik een woning zoek,, blijken nu alle openbare scholen door de onderwijsinspectie als "zwak" te zijn aangemerkt. Nu vraag ik me af, of jullie ervaringen hebben met dergelijke scholen en wat jullie hebben gedaan toen jevoor de keuze kwam te staan.

Mijn dochter is nu nog geen 16 maanden, dus ik héb nog even. En het kan zijn dat die scholen zich in die tijd verbeteren (of juist niet).

Kortom: wat zouden jullie doen of hebben jullie gedaan, gesteld voor de keuze?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou eens rondvragen of een van de christelijke scholen niet een heel mild geloofs-beleid heeft. Sommigen doen niet eens zoveel aan het geloof, en zijn er veel andere on-Christelijk kinderen.

Die zwakke scholen kunnen nog wel veranderen. Dat heeft hier de buurtschool ook gedaan. Maar nu de school niet zwak meer is, is nog niet alles goed. Er zijn nog veel problemen als ik het hoor van moeders met kids op die school. oa 30 kindjes in 2 groepen 3, waarvan een paar met rugzak (leer ze maar eens lezen dan) en een gebroken belofte van 3 klassen met 20-22 leerlingen. Dat breken van beloftes hoor ik ook bij andere situaties, en de kleuterklassen zitten ook stampvol..

Voor ons een reden om ons zoontje iets verderop op een (openbare)montessori school in te schrijven.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Qua christelijke scholen maakt het nogal uit welke signatuur ze binnen dat christelijke hebben: gewone christelijke/protestante scholen, zijn vaak niet heel veel anders dan openbare scholen, met enkel dat verschil dat er wat meer aandacht kan zijn voor onderwijs over levensbeschouwing. Dat dan vaak vanuit vrij algemene invalshoek: onderwijs over alle verschillende religies en niet dagelijks bijbelverhaaltjes enzo.
    Als je dat echte christelijke onderwijs niet wilt, moet je iig niet zijn op evangelische, gereformeerde en reformatorische scholen.
    Bij overige christelijke scholen zou ik gewoon eens navraag doen, want er zijn daarvan dus zoals gezegd heel veel die vrij algemeen zijn ;)

Ik zou dan zelf denk ik liever iets meer levensbeschouwing op school hebben, dan een school die qua onderwijs zwak scoort...

En ik vraag me idd ook af of er niet iets van dalton of montessori in je buurt zit? :)

4. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    scholen die zwak zijn bevonden moeten keihard werken de boel op orde te brengen, anders moeten ze sluiten. Je mag dus verwachten dat tegen de tijd dat jouw dochter 4 is, er weer scholen zijn met een voldoende.

Ik heb het op gevoel gedaan. Ik werk in het onderwijs dus weet goed wat er is en wat bij ons past (en bij ons meisje). Ik heb geen inspectierapport bekeken. Overigens ook openbaar, hier ook liever geen bijzonder onderwijs.

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik denk dat je idd ook je gevoel moet volgen: langsgaan en praten met de docenten/leiding

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.103
    3.879
    113
    Ik heb hier gekozen voor een Christelijk school, maar daar merk je niet zoveel van hoor. En ze behandelen trouwens allerlei geloven, het is niet alleen christelijk. Er zit een enorm verschil tussen Christelijke scholen in welke mate ze aandacht aan het geloof besteden en op welke manier. Vaak lees je op de website van zo'n school al gelijk hoe Christelijk ze zijn.
    Hier in deze woonplaats hebben alternatieve onderwijsvormen als de Vrije basisschool en de Montessorischool zelfs een 'zeer zwak' bij de onderwijsinspectie. Als je die rapporten leest, weet je ook waardoor ze zo zwak presteren en op welke vlakken. Nee, voor mij was dat wel duidelijk dat mijn kinderen daar niet heen gaan. En dat ligt niet aan de onderwijsvorm hoor, want er zijn genoeg van zulke scholen die wel goed presteren. De openbare basisschool is hier een sfeerloze, ongezellige school, dus dat vond ik ook niets, al presteerden ze wel voldoende.
    Zou gewoon een paar scholen bezoeken, wie weet valt het je reuze mee met de Christelijkheid, of is misschien als eerder werd genoemd is Dalton of Montessori etc. wel wat voor jullie.

7. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

hmm nou wonen wij natuurlijk in wat typisch gebied voor een christelijke school
    de christelijke school tegenover ons huis.. (onze wijk is grotendeels allochtoon of van allochtone afkomst) heeft dus meer moslimkindjes dan christelijke kindjes..
    Toch blijven ze zichzelf christelijk noemen... ze bidden aan begin van de dag.
    Wie daar niet aan mee wil doen.. houd zn mond eventjes of prevelt een gebedje voor zijn/haar eigen geloof.

Hier is manlief ook anti christelijke school maar ik vind dat ze er hier erg goed mee om gaan.
    Buiten de christelijke feestdagen worden er ook hindoestaanse, islamitische feesten gevierd.
    En tijdens het suikerfeest hebben ze zelfs een feest enkel voor de ouders.
    Dit in het kader van het kweken van begrip voor mensen die een ander geloof aanhangen.

Vind ik persoonlijk dus allemaal prima. (en zelf ook nooit spontaan christelijk geworden van een christelijke school tenslotte)
    Toch gaat onze dochter naar een andere (en wel openbare) school
    die wat minder vrijblijvend is qua bepaalde dingen.

Zo neemt de christelijke school gewoon kleuters aan die geen nederlands spreken. De school waar Anne heen gaat doet dat niet.
    Die verwijzen kinderen dan door naar de schakelklas van 1 school verder. (en stiekem vind ik dat belangrijker dan de basis van waaruit ze opereren)
    Plus ze hebben veel meer aandacht voor rust, kunst, ruimte, dieren.. zegmaar de algemene basisvaardigheden buiten rekenen, lezen, geschiedenis etc.

Toch hebben we op beide scholen een bezoekje gedaan...

christelijke school: half uur later stonden we weer buiten.. anne zat continu aan mijn broek gekleefd en nam de directeur in de maling door te doen alsof ze niet wist hoe ze moest puzzelen. uitleg over hoe de schoolpleintijden waren ingedeeld omdat er anders niet genoeg tijd/ruimte was om elke klas buiten te laten spelen.

de openbare school: bijna 2 uur rondgekeken en gepraat, anne speelde bij de kleuters.. lekker buiten in een binnentuin-achtig schoolplein want het was mooi weer.
    Veel meer licht in de school.. grote ramen, ruimte voor creativiteit.. eigen schooltuin plus een extra tuin die ze mogen gebruiken. uitstapjes naar dierentuin, lunchen in de speeltuin
    terwijl wij zaten te praten mocht anne eerst een pakje drinken.. en 10 minuten later sneakte ze bij groep 5 naar binnen.. werd daar weer uitgevist door een administratiedametje
    die vervolgens spontaan kleurpotloden ging lenen bij groep 5 en anne aan haar bureau liet kleuren.
    toen we haar aan het einde op kwamen halen bij de kleuters.. was ze heerlijk aan het spelen met 2 kleuters die het maar wat leuk vonden zo'n uk..

tja.. onze keuze was eigenlijk al meteen gemaakt :)
    ik zou gewoon langs gaan en kijken waar je het beste gevoel bij hebt
    dat nog eens nalezen met onderwijsrapporten...
    en goed letten op de data van die rapporten
    nieuwste rapport wat ik van anne dr school kon vinden was 3 jaar oud. de verbeterpunten die daarin werden aangegeven was ook duidelijk iets mee gedaan zagen wij tijdens de rondleiding.

8. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Dank voor jullie reacties! Nieuwe zijn altijd welkom hoor..hoe meer ervaringen hoe fijner.

Het vervelende is, dat ik echt in een gebied woon, waar ze ergggggg zwaar op de hand zijn. Waar je bij die ( vrij groot aanwezige) bevolkingsgroep, als meisje geen broek mag dragen etc.

Zelf ben ik..nou ja..anders. Mijn avatar moge duidelijk zijn. Ik heb diep respect voor alle verschillende overtuigingen, maar heb helaas de ervaring, dat het respect niet altijd wederzijds is. En ik zou het vreselijk vinden als mijn meisje hiermee wordt gepest.

Ik ga uiteraard tóch wel t.z.t. navraag doen bij de cultuur binnen de verschillende scholen hoor. En ik blijf daarnaast maar gewoon hopen op verbetering van de openbare. Want de mankementen waren best fors.

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ja, dat zijn de reformatorische scholen, die jij bedoelt en daar kom je volgens mij niet eens op als je niet lid bent van een van die kerken of ee aanverwante kerk ;)
    Dus dat scheelt dan al weer :D

Maar een school op algemene christelijke grondslag is meestal heel anders, dus dat zou ik gewoon eens van binnen gaan bekijken ;)

10. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Hoi,

Ik werk zelf op een basisschool met het stempel zwak. En als er iets frustrerend is, dan is het dat wel. De inspectie komt langs, doet een momentopname en velt zijn oordeel. Geloof me, het slaat soms helemaal nergens op. Natuurlijk, op sommige punten hebben ze gelijk, maar andere dingen zijn ronduit belachelijk. Ga dus gewoon kijken. Proef de sfeer. En vraag waar hun zwakke punten zaten en wat ze er aan doen. Ze zijn verplicht een plan van aanpak te schrijven. Maar het duurt vaak een hele tijd voordat de inspectie weer komt kijken en je van het zwakke stempel af kunt komen. En dat terwijl er allang weer goed onderwijs wordt gegeven. (Voor zover ze dat nog niet deden)

11. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik snap jue frustratie hoor!

Bij deze school ging het er om, dat de opbrengst veel te laag was. De kinderen hebben een meer dan gemiddeld aantal hoog opgeleide ouders, maar de resultaten zijn juist ver beneden het gemiddelde, terwijl je, zo stelt de inspectie in het rapport, in een dergelijke wijk dus juist zelfs meer dan gemiddeld verwacht. Ik zag ook inderdaad veel uitstroom naar VMBO en MAVO.

12. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm mja.. toch heeft de school met de beste "cijfers" hier wel heel veel laag/niet-opgeleide ouders.
    Dus echt alles zegt het niet...

Maar het is wel inderdaad wat je zou verwachten omdat vaak hogeropgeleiden ook hogeropgeleide kinderen krijgen.

Maar wij zitten wat dat betreft zowieso niet enorm goed.. meeste scholen in Rotterdam zitten onder het landelijk gemiddelde.
    De eerder genoemde "zwarte school" is 1 van de weinigen die er bovenuit steekt.
    En om dr nou meteen een stad verder op school te doen lijkt me ook geen oplossing :)

Deel Deze Pagina