vroeger toen de straten nog schoon waren

Discussie in 'De lounge' gestart door mamamadelon, 30 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Mijn oma waste nog in de tobbe. Die werd op maandag buiten gezet, heet water erin en stampen maar. Ze hadden natuurlijk lang niet zoveel kleren in de was, als wij nu hebben.
    De kids speelde veel meer buiten met andere kinderen en ik weet nog van mezelf, dat er altijd wel een oma of een tante bij ons was, die mijn moeder hielp. Wij hebben het materialistisch nu heel goed, maar sociaal verarmen we denk ik wel.

2. littledreamer

littledreamer Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.329
    11
    38
    hier
    Ik belde net mijn oma.. om te vragen hoe dat ging de kinderen speelde gewoon in huis of in de box met elkaar. En dan deed zij haar ding.

Wij zijn verpest door de moderne spullen zij ze .. vroeger was het veel gezelliger dan tegenwoordig...

vroeger had je het veel drukker en wist je niet beter. De oudste dochter hielp mee.

3. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    mijn oma komt uit een gezin van 14 kinderen uit voor de oorlog en zij zei dat de oudsten de jongsten moesten opvoeden en vermaken zodat moeders het huishouden kon runnen.... vroeger deden ze niet zo moeilijk als nu hoor...

4. fafje

fafje Niet meer actief

mn oma heeft 5 dochters...allemaal 1,5/2 jaar verschil...idd pasgeborene voeden en in de wieg ( zij deed niet aan laten huilen)...maar mss had ze heel makkelijke babies...dan huishoudelijke taken en op den duur konden de ouste opletten en elkaar vermaken..

zij deed zelfs boodschappen met 5(!!!!) kinderen LOPEND elke dag!....niks geen draagdoeken/kinderwagens .....

wondervrouwen :p

5. Sensea

Sensea Niet meer actief

#25 Sensea, 1 dec 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2010
    vroeger waren de oudere kinderen verantwoordelijk voor de jongeren kinderen. er was vroeger nog niet zoveel ellende op straat en niet zoveel verkeer en kinderen konden toen gemakkelijker buiten spelen, ze moesten dat zelfs. vroeger waren ze minder flauw met de kinderen dan nu en dus waren ze sneller zelfstandig en onder de hoede van de oudere kinderen. vroeger had elke kind zelf een aantal klusjes die na schooltijd gedaan moesten worden en na een paar klassen basischool( als je geluk had) stond je in een fabriek te werken. de dochters hielpen moeder thuis mee met de kleine kinderen en de was enzo. mijn moeder bijv was de jongste thuis van 9 kinderen en moest elke dag lopend naar school ( 5.5 km heen en 5.5km terug) met 4 jaar samen met 2 oudere zussen.moeder ging niet mee, die had het thuis druk met andere dingen. als ze verdriet had ging ze naar haar zus als haar zus naar haar vriendje ging op woensdag moest ze mee. ik heb er nog een foto van. een heel klein meisje aan het been hangend bij een groot kind van een jaar of 16 omdat ze zo schuw en verlegen was.

6. Sensea

Sensea Niet meer actief

ikzelf moest me als baby en peuter ook zelf vermaken. mijn moeder was thuisnnaaister en had het ook druk om eten op de plank te krijgen. en vaders deden toen nog niet veel die werken meestal ook hard en hoefden dan niks meer te doen in hun ogen. ik speelde heel vaak in de kelderkast tussen de dozen en onder het naaimachine met een stapel kranten. op mijn 4 moest ik ookal buiten spelen en mijn broertje van 2 op sleeptouw nemen. ze legde gewoon de verantwoordelijkheid bij mij. als het droog was moesten we altijd verplicht buiten spelen.

7. mamamuts

mamamuts Niet meer actief

Mijn moeder moest altijd haar jongste broertje meenemen als ze bijv naar de winkel werd gestuurd oid. Overal sleepte ze hem of een ander broertje mee, want dan had mijn oma haar handen vrij. (gezin van 9 kinderen)

Mijn collega (ook wat ouder) zette altijd haar tweeling vast in de kinderstoel, de andere 2 in de box en ging dan zelf 2 uur aan de poets.
    Ze gebruikten de box dan ook tot hun 2e verjaardag of langer...

Bij mijn vader trouwens, moesten zijn zussen allemaal net zo hard meewerken in het huishouden als moeders zelf.
    En dan niet een afwasje doen, maar gewoon de hele bovenverdieping soppen.

8. hardloper

hardloper Niet meer actief

De was ging idd met de hand. Ook de luiers en het maandverband. Maar ze verschoonden vroeger minder vaak hun kleding hoor. Niet dat dat scheelt met veel meer kinderen;)
    En dan elke dag de matrassen draaien en elke kamer dweilen. De jongens schilden aardappels, en de meisjes deden de afwas, en idd paste de oudste op de jongste.
    En geen tv maar wel een radio waar af en toe een leuk programma op was. En een keer in de week bridgen met een ander koppel:)
    En verder was mijn oma dan bezig met kleding maken. Ook uit oude kleding die niet meer paste.
    Maar ze hadden veel minder spullen, dus dan ben je ook sneller klaar met ruimen en soppen. Ach, ergens hadden ze het ook zo gek nog niet hoor, ik denk dat het leven veel simpeler was, minder stress.
    En lopend naar school. zoveel kilometer verder. Wat nou auto of fiets;) (niet voor de kinderen in elk geval)
    Maar ze hebben wel allemaal gestudeerd bij mijn oma. dat vond ze dan wel heel belangrijk. Ja, groot respect voor mijn oma hoor, die hebben het toch maar wel allemaal gekund zo.

Geweldigste uitvinding: verbetering van de gezondheidszorg. vroeger gingen er nog veel kinderen dood die nu gered zouden worden.
    (en ik ben ook wel erg blij met mijn wasmachine hoor)

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou inderdaad een wasmachine, je zou er toch niet aan moeten denken om alles op de hand te moeten doen, en dan ook nog eens al die luiers uitwassen.. respect hoor!

10. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    snap ook niet hoe ze dat vroeger deden. vaak hadden ze dan ook nog een kind of 9 :) ipv 2 stuks waar ik me handen al vol aan heb.

mijn jeugd is nog niet zo heel vroeger na mijn idee :) maar toch heb ik zwaar respect voor mijn moeder. 25 jaar en fultime voor 5 kids zorgen. in het weekend nog 2 kids van mijn vader zijn 1e huwelijk en dus 7 kids. toch werden er altijd boodschappen gedaan met het hele gezin, werd er elke dag uitgebreid gekookt, werd het huis, tuin etc schoongemaakt en ga maar door. vaatwasser hadden we niet etc.
    wij als kinderen speelde veel buiten en hadden bijv thuis nog geen computer die kwam pas toen ik 12 was. dit scheeld ook veel denk ik. ook was er veel minder criminaliteit dan nu en kon je veel jonger al veilig buiten spelen.

tegenwoordig zitten de kids veel binnen ipv buiten door de computers etc. lopen dus veel meer in de weg met een wasje opvouwen. ook worden de kids tegenwoordig denk ik te veel verwent. ik kon al erg jong omwassen, tafel dekken etc. omdat we ook deden helpen. kinderen van nu hoeven dat allemaal niet meer te doen

11. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    nou ik ben enigskinds en ik moest mezelf ook altijd vermaken,mijn moeder had het ook druk met van alles.
    en dan was ik alleen. pfff!

mijn buren hebben 7 kinderen en de oudste gaan naar school en de jongste 3 worden als ze vrij zijn gewoon de straat op geschopt. het jongste meisje is 3 en speelt dan met haar broertjes (5 en 7 jaar) de hele dag op straat. vind ik persoonlijk een beetje vreemd.

neem dan geen 7 kinderen denk ik dan maar vroeger was dat dus ook heel normaal!

12. adi

adi Niet meer actief

Tja, ik zou voor mijn kinderen juist wensen dat ze de jeugd krijgen die ik heb gehad. Onbezorgd op straat spelen, ook vanaf mijn 4de of zo.
    Tegenwoordig wordt dat als vreemd gezien, de kinderen worden tegenwoordig als een soort opgepimpte super schone showmodellen gebruikt waarmee je rondjes loopt door de straten en die vervolgens netjes weer naar binnen moeten om dan in een hoekje van de kamer te spelen of voor de tv te zitten.

Ik hoop echt dat mijn kinderen hun tijd kunnen doorbrengen in een zandbak of springend over een slootje oid. Lijkt me tig keer gezonder.

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Mijn opa woonde in een piepklein boerderijtje met nog 11 broers en zussen, hij was de een na jongste.
    Reken maar uit als je nog 11 boven je hebt, dan zijn er altijd genoeg grote zussen die voor je zorgen naast je moeder. En kinderen zelf hielpen ook genoeg in het huishouden en werk. Dat zie ik trouwens ook genoeg hier bij grote gezinnen in de omgeving, grote zussen die boodschappen doen met een klein broertje bij zich etc.
    Verder reden er weinig auto's enzo, dus kon je veel veiliger je kinderen lekker buiten laten spelen.
    En als de baby teveel huilde, dan doopte je toch even lekker een speentje ofzo in de jenever en suiker, sliep hij gelijk een stuk beter.
    Het zal vast veel zwaarder geweest zijn met het huishouden (luiers wassen etc.), maar ik denk dat ze onderling meer dan genoeg contact hadden.
    Oh ja, ik was vroeger ook zo'n straatkind, al vanaf een jaar of 2,5 a 3 jaar. We woonden aan een pleintje waar alleen auto's van bewoners kwamen, moeders hielden allemaal een oogje in het zeil en mijn zussen speelden ook mee. Geweldig, ik heb tot mijn 12e ofzo heel veel buiten gespeeld. Nu gaat dat gewoon een stuk minder waar wij wonen, mijn dochtertje gaat echt nog niet alleen buiten spelen. Tijden zijn veranderd en ook de omgeving waar ik woon is anders. Mijn moeder zegt hetzelfde, het is gewoon anders dan toen wij klein waren.

14. Chanel1984

25 nov 2010
    25
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn oma had ook 8 kinderen..
    Mijn moeder vertelde me dat zij vroeger ook altijd buiten moest spelen met haar broers en zussen zodat oma het hele huis kon poetsen...

Mijn moeder ging vroeger 1x in de week in bad en kreeg ook niet elke dag schone kleding aan...

Dochters hielpen altijd mee met het huishouden..

En je had ook een kliekjesdag ofzo..
    Eten wat over was werd nooit weggegooid, maar 1x in de week verzameld en opgegeten..
    Mijn moeder moest ook altijd eten wat de pot schafte, lust je het niet jammer dan..
    Soms zat mijn moeder tot laat in de avond aan tafel totdat haar bord helemaal leeg was... haha

En mijn oma had ook een ouderwetse mattenklopper..
    Als je niet luisterde kon je daar een pak slaag mee krijgen.. :D

15. lianda

lianda Fanatiek lid

6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    Ik dnek dat het vroeger allemaal anders ging.
    Mijn moeder heeft mij wel eens verteld dat als ze thuis was van school en haar ma moest werken zij voor dr broertjes en zusje zorgde.
    Ze deed wat huishoudelijke taken en verzorgde ze.
    Zelf moet ik er niet aan denken om de oudste van 9 voor zijn broertjes te laten zorgen hoor:$
    Ik kom nu zelf ook veel minder aan het huishouden toe en helemaal nu ik 2 dgn per week werk.
    Ik merk dat ik het huishouden iets verslons maar ik heb nu echt wel zoiets van pech morgen weer een dag. Ik laat dingen dus nu veel makkelijker staan als voor ik werkte.

Deel Deze Pagina