Ik zit soms met verbazing te lezen hoe sommige hier precies de adviezen van bijv eten, drinken enz die door het bureautje worden gezegd opvolgen. Ik kom misschien uit een ouderwetse familie, en ben toen bij mijn 1e kind werd geboren (nu 15 jr geleden) gewoon afgegaan op wat mijn tante's zeidde, en hoe hun vroeger de kinderen opvoedden. Al mijn 3 kids zaten gelijk op molenaars kindermeel en nutrix de eerst week dat ze waren geboren, 2 maanden aan het fruit en warm eten, en mijn oudste was 4 maanden en kreeg gewone volle melk, en als je hem nou ziet......hij steekt boven me uit, is zelden ziek geweest, (de gewone kinderziektes dan) ook de 2e die nu bijna 11jr is, is helemaal gezond, en heeft er nooit wat van gehad dat er eerder met eten werd begonnen dan dat die bureautjes zeggen. Ik heb nooit hun advies opgevolgd, gedaan wat m'n gevoel zei, en hoe het vroeger er aan toe ging. Laten we eerlijk zijn, wij zijn er toch ook gekomen, en vroeger had je al die onzin niet. Heb vorig jaar er nog een kleintje bij gekregen, die ook al vroeg aan gaf dat hij warm eten en fruit errug lekker vond. Dus waarom niet? Er zullen er wel zijn die het niet met mij eens zijn, maar zie dit niet als een aanval, maar meer dat ik me soms zo zit te verbazen dat ik het toch even kwijt moest. groetjes lot
Ik denk dat dit komt omdat onderzoeken hebben uitgewezen dat het vroeg beginnen met bijvoeding de kans op allergieen vergroot. Ik moet er ook niet aan denken om bij mijn kleintje (2 maand en een week) al met bijvoeding te moeten beginnen, aangezien zijn darmpjes nog niet eens goed tegen de normale voeding kunnen! Maar goed, als jou kids hier wel tegen kunnen/konden, prima toch? Ik denk dat dit per kind heel verschillend is en dat je bij sommige kindjes beter het zekere voor het onzekere moet nemen....
Vroeger reden ze ook op kolen...doen we nu ook niet meer omdat we meer weten dan een aantal decenia geleden! Ik vind het prima dat je hiervoor kiest maar ik kies voor mijn dochter liever voor de ontwikkelingen van deze tijd.
Ik snap wel wat je bedoelt. Het is soms zo overdreven de regeltjes et cetera. Maar, we weten nu meer dan vroeger en veel dingen kunnen nu gewoon beter. Sommige dingen zijn gewoon uit de tijd. Mijn zusje kreeg ook best snel koemelk, maar die is dus wel vaak ziek en heeft astma. Maar ik ben het wel met je eens dat je ook je eigen gevoel en verstand kunt gebruiken. Ik volg ook mijn eigen pad met mijn dochter, en dat gaat erg goed.
Ik kan me heel goed voorstellen wat je bedoelt. Kijk, sommige dingen zijn gewoon uit onderzoek gebleken dat het beter is om dingen anders te doen (bv pas na een tijdje met bijvoeding beginnen). Van andere dingen kun je je afvragen wat nou beter is, vroeger of nu. Zo vertelde mijn moeder bv dat zij ons vroeger geen nachtvoedingen mocht geven en dat wij allen (5 kids) binnen een week doorsliepen. Dus als we 's nachts wakker werden, moest ze ons laten liggen en laten huilen. Het is natuurlijk van de ene kant heel zielig, maar van de andere kant geeft dit denk ik wel aan dat nachtvoeding toch al redelijk snel een bepaalde gewenning kan zijn! Geeft denk ik gelijk aan dat ik het niet helemaal eens ben met mensen die zeggen dat jouw kindje wel gaat doorslapen als het daar aan toe is en dat een kindje 's nachts wakker wordt van honger en dat je dan gewoon voeding moet geven. Maar terugkomend op het onderwerp. De mens wordt natuurlijk wel slimmer en dat is maar goed ook!
Vroeger mocht je van je huisarts nog roken tijdens de zwangerschap... Vroeger moesten kinderen op hun buik slapen... Vroeger bestonden er geen autostoeltjes en stonden de kinderen los met de bak van de kinderwagen op de achterbank.... Enz... Ik bedoel maar te zeggen dat ik wel vertrouw op de kennis die we nu hebben. Dit in combinatie met mijn eigen gezonde verstand zorgt er voor dat ik de keuzes voor mijn kind maak die ik nu maak. En dat is hier wachten met bijvoeden.
ik ben nooit via het boekje gegaan. ik had zo van ik kijk wel naar me kind hoe die op iets reageerd. 3 maanden zat ze al aan de frui, 4 maanden aan de warme prak eten (groenten + aardappel) en met 7 maanden at ze volledig met de pot mee en kreeg ze ook geen opvolg melk meer (vond ze erg smerig) maar ik merk wel als je het dan verteld op een forum of iemand in de omgeving dat je vaak de wind van voren krijgt. Lotte mij doet het ook vaak verbazen dat men zo lang wacht met bij voeden , maar ja ieder moet doen wat die zelf wil , ik was blij dat ik van die (ellendige) flessen af was.
Ik denk ook dat het per kind verschillend is... Eerder bijvoeden vergroot de kans op allergieën. Het kan dus ook prima zijn dat jouw kind geen allergieën heeft... Maar ik geloof heilig in het moederinstinct, dus als jij het gevoel hebt dat jouw kind eraan toe is, moet je dta gewoon doen. De richtlijnen van het CB gebruik ik om een beetje te staven of het kan kloppen wat ik voel en niet als handboek voor mijn baby. Want die ken ik toch mooi als beste. Zo slaapt hij bij ons ook nog wel eens bij ons in bed (op onze buik). Ook uit den boze volgens de foldertjes. Maar ik geloof niet dat ik zomaar omdraai en op hem ga liggen hoor, instinctief gewoon niet.
@Suya: over dat doorslapen en 's nachts voeden: een kind dat niet in nzijn behoeften wordt voorzien, gaat daar niet meer om vragen... Baby's die overdag ook geen voeding krijgen, vragen er al vrij snel ook niet meer om. Nog geen reden om te zeggen dat het kind het dus niet nodig heeft... Wil niet zeggen dat je dus maar tot in het oneindige moet blijven voeden 's nachts als je kindje erom komt, maar uik vind het nogal een verschil over welke leeftijd je het hebt, heeft zo'n kindje een achterstand in te halen gehad, enz...
vind het altijd zo onzinnig dit soort dingen te roepen. Het is toch logisch dat er meer onderzoek naar gedaan is en er dus meer over bekend is. Ik kreeg vroeger ook met 6 of 8 weken sinaasappelsap met liga en heb er niks aan overgehouden. Maar er zijn genoeg kindjes die dat niet kunnen verdragen. Ze kunnen nu beter zien wanneer de darmen er klaar voor zijn. Het betekend niet dat je je er op moet vastpinnen iets eerder of later kan vaak prima. Als je maar goed naar je kindje kijkt. Net als de voorbeelden die hierboven genoemd worden, vroeger was niet alles beter!
Ik sluit mij ook bij Anakin aan. Vooral de kennisontwikkeling over het geven van borstvoeding is er één die ik niet had willen missen. Had ik in de jaren 70 borstvoeding willen geven dan had ik het waarschijnlijk niet langer vol gehouden dan 6 weken, omdat mijn dochtertje iedere 2,5 - 3 uur om een voeding vroeg. Nee, ik ben juist dankbaar voor nieuwe kennis en voorlichting. Vooral op het gebied van voeding en gezondheid, want dat is een belangrijke basis voor ieders bestaan.
Mijn zoontje is nu ruim 2 maanden en ik zie het echt niet voor me dat hij warm eten zou krijgen Is dat ook wel natuurlijk? Als het normaal is dat kinderen op die leeftijd al zulk "volwassen" eten krijgt en met 4 maanden zelfs al volle melk, dan zou evolutionair gezien borstvoeding toch al lang niet meer bestaan?
Het enige waarover ik het niet met je eens ben is inderdaad het vroege bijvoeden. Wij wilden er ook al aan beginnen maar het CB wees ons op eventuele allergien bij je kindje als je zo vroeg begint met bijvoeden. Voor ons een reden om nog even te wachten. Voor de rest: BEN IK HET HELEMAAL MET JE EENS! Al dat gezeur en richtlijnen en je baby mag op die leeftijd zo lang slapen met dat gewicht [-X . Met die en die maand mag er een voeding minder :thumbdown: ...Kijk en luister gewoon naar je kind en je ziet vanzelf wat het nodig heeft \/ .
Vroeger kregen kindertjes bier Vroeger kregen kindertjes een gesuikerde tut om ze stil te krijgen Ik kies toch voor nu. Maar goed, mss is het cb wel betuttelend (past toch bij Nederland). In Duitsland bestaat geen cb dus hier doen moeders veel op eigen gevoel. Of rennen naar de kinderarts. In het land waar mijn man vandaan komt kent men geen maxi cosi's. Baby's zitten daar tijdens het autorijden gewoon op schoot of in een draagdoek. Overal anders.
of je nu de regeltjes van nu of van vroeger aanhoudt, het blijft dan zo dat je je aan regeltjes houdt... wie zegt dat je regeltjes van de jaren 60 of 70 zo goed waren? (ik weet niet hoe oud die tantes van je zijn). ik denk dat ze nu wel veel meer weten dan vroeger, en dat je ook de regels met een korrel zout moet nemen. gezond verstand brengt je heel ver. mijn gezonde verstand zegt dat de eerste maanden een kindje echt alleen maar melk nodig heeft, dat is het natuurlijkst. wanneer je gaat bijvoeden ligt aan je kind, wanneer het aangeeft daar aan toe te zijn. ik denk dat er weinig kinderen zijn die dat na een paar weken doen! wel sommigen die dat al voor 6 maanden doen, bv met een maand of 4, 5. dan moet je je gewoon flexibel opstellen. dat geld ook voor wel of niet laten huilen, er zijn zoveel theorien over, moderne en ouderwetse. uiteindleik moet je gewoon kijken wat er voor jou en jouw kind werkt. en van sommige dingen weten we gewoon dat het slecht is. er zijn ook genoeg mensen die rookten en dronken en een gezond kind kregen, dan ga je toch ook niet zeggen dat het dus wel kan. De kans op problemen is groter, en dat geld ook voor vroeg bijvoeden (en dan bedoel ik voor 4 maanden). Over dat bijvoeden gesproken, er zijn trouwens recente onderzoeken dat het juist niet goed is tot 6 maanden te wachten. dit ging dan specifiek over gluten (ben zelf intolerant) en het bleek dat kinderen juist minder glutenintolerantie kregen als ze tussen de 4 en 6 maanden voor het eerst gluten kregen, ipv na 6 maanden zoals nu het advies is. en misschien is er over een maand weer een nieuw onderzoek? het is gewoon niet zeker!
Vroeger dachten ze zoveel dingen, inmiddels weten we wel beter. Maar bovenal vind ik dat je goed naar je kind moet kijken, en naar je moeder gevoel moet luisteren. Mijn moeder gevoel zegt mij dat bijvoeden onder de 4 maanden onverantwoord is, en dus heb ik het nooit gedaan en zal het ook nooit doen. Het gaat niet alleen om allergien, het gaat er ook om dat je organen, die nog volop in ontwikkeling zijn, niet onnodig gaat belasten,want ze moeten nog een heel leven mee.
Tja, als je dan echt zo graag het doet zoals het vroeger ging mag ik je dan op het volgende wijzen: 'Vroeger' kregen de kinderen helemaal niet zo vroeg bijvoeding, bijvoeding is iets van de jaren 70/80. 'Vroeger' gingen kinderen pas warm eten als ze daar groot genoeg voor waren en werd het niet geprakt of gepureerd. 'Vroeger' reden mensen niet in auto's/bussen en mensen woonden niet in huizen maar in grotten. Ook keken mensen geen tv en deden geen boodschappen bij de supermarkt maar gingen ze op jacht. Succes!
VROEGAAHHHH was brood nog een dubbeltje en paste je op elkaars kinderen ipv kinderdagverblijf. Je deed alles lekker op de fiets! ipv een auto (veeel te duur) en vrouwen bleven heerlijk de hele dag thuis en lieten manlief het geld verdienen. vroeger had je geen sex voor het huwelijk dus ook geen kinderen waar je alleen voor stond. en er was geen ziekenhuis waar je zomaar even kon bevallen, dat deed je thuis. Je kon wel naar het ziekenhuis natuurlijk maar je had geen telefoon! dus hobbel de hobbel op je paardje met je weeen, dacht het niet! Vroeger had je ook geen anticonceptie en vroeger had je ook geen pijnstilling zoals ruggenprik ofzo. gewoon de pijn verdragen en een echte vrouw worden! en vroeger had je ook geen internet met forums waar je op kunt zitten. ze hadden geen eens computers! er was geen optie tot abortus vroeger dus was je de fout in gegaan, had je lekker pech (of geluk, t is maar hoe je het ziet ) vroeger dachten ze dat de wereld plat was en dat de mens nooit zou vliegen. en niemand had ooooooit gedacht dat mensen een mobiele telefoon mee zouden hebben in de maat van je broekzak waar je ook nog mee op internet kon en berichten mee kon sturen of foto's maken... ze wisten nog niet eens DAT je foto's kon maken tsja... vroeger... ik vind de regeltjes ook TÉ en ik doe wat ik denk dat goed is voor mn kindje, maar hou de regels zeker wel als richtlijn. en vind het handig dat je het CB hebt nu die je kindjes in de gate houden en waar je vragen kunt stellen. hihi sorry hoor moest het even kwijt!