Wat weten jullie nog over je eigen opvoeding wat betreft borst / flesvoeding, bijvoeding en met de pot mee-eten? Ik kom hierop omdat ik het oude foto-album van mijn man door zat te bladeren en ik daar toch wel erg opmerkelijke dingen tegenkwam, dingen die nu absoluut not done zijn... Verder bladerend in mijn eigen album zag ik mezelf met 11 weken al aan de 'pap' melk met liga, en bij navraag bij mijn moeder bleek dat allemaal heel normaal... Om te beginnen... Mijn man (47) is geboren als zoon van een zeeman, zijn moeder die dus eigenlijk altijd alleen was, was gestart met borstvoeding, maar omdat dat niet goed liep door alle spanning, ging ze over op flesvoeding met 5 weken... Tot mijn verbazing zag ik een foto met een klein ukkie die een heel vies gezicht trok en vervolgens een foto van een wel heel tevreden kindje, al is dat op zich niet zo raar... Maar het onderschrift luidde: 'flesmelk vond je niet lekker, maar nadat we er een flinke schep suiker doorheen deden dronk je je flesjes leeg als nooit tevoren'... (tsja, had ik waarschijnlijk ook gedaan, lekker mierzoet...) Met 8 weken kreeg hij bijvoeding, melk met gemalen koek, en sinaasappelsap... Ik heb een jaar lang borstvoeding gekregen, maar alles moest volgens de regeltjes van het consultatiebureau, aldus mijn moeder... Er staat ook netjes in mijn groeiboekje wanneer ik over moest op 5 of 4 voedingen per dag, met bijvoeding, en wanneer ik geen nachtborst meer mocht... Hebben jullie nog opmerkelijke weetjes of herinneringen?
Een week of 6 bv gehad, daarna over op kv. Wij kregen liga met sinaasappelsap en fruit er door geprakt. En witte boterhammen met smeerkaas in de melk gedoopt. Haha, brrrrr.....
Ik heb 6 maanden bv gehad, maar met 3 maanden kreeg ik al bijvoeding. Ook kreeg ik met 3 maanden soep, vond mijn moeder super gezond. Lekker met een boullonblokje mmmm, al die zout Daarnaast werd overal suiker overheen gemieterd, met 8 maanden kreeg ik aardbeien, met een dikke laag suiker. Hetzelfde met yoghurt, pap enz. Oh, en ik heb tot 3 jaar (!!!) gepureerd eten gehad. Mijn ouders zijn nog steeds overtuigd dat ik eerder echt niet wist hoe ik moest kauwen. laat staan dat ik voor die tijd een lepel of een vork in mijn handen kreeg om te eten. Mijn vader is ook enorm netjes wat eten betreft. Ik werd gevoerd met bijna vastgebonden handen, zodat ik niks zelf kon aanraken (en mijn handen vies zouden worden!), en na elke hap veegde hij mijn mond af. Arme ik.... Het is gelukkig wel allemaal goedgekomen met me
Haha! Gelukkig maar! Ik weet eigenlijk niet of ik potjes kreeg en wanneer ik met de pot mee at. Zal dat eens vragen.
Weet niet zoveel meer van mezelf maar weet wel dat mijn zusje met 2 maand 400 gram gepureerde tomaten per dag kreeg want dat zou zo goed zijn tegen verstopte darmpjes ..wilde ze me hier nog aansmeren toen Elise wat verstopt zat van haar refluxmedicatie. Maar wel idd al vroeg liga en sinassapelsap...wat dat is dat met dat spul, vroeger standaard eerste hapje ofzo
Vroeger was het idd heel gewoon om eerder bij te voeden. Op de Olvarit potjes stond vanaf 8 weken zodoende heb ik ook potjes gekregen met die leeftijd. Vond ik schijnbaar lekker. Ik heb in mijn pubertijd wel een fruitallergie ontwikkeld, net als de meeste van mijn zusjes... Liga met sinaasappelsap! Mmm, heb ik nog wel van gesnoept toen mijn broertje werd geboren (toen was ik 8)
Ik hoor mijn moeder vaak over de flesvoeding. Dat er destijds maar 2 soorten waren. Mijn zusje en ik hebben voor onze kids heel wat geprobeerd (qua merken voor de smaak, en type: standaard, voor hongerige kindjes, krampjes, spugen). En sinaasappel met liga met 4 maand, kan ik me herinneren uit mijn groeiboekje..
Dit is wel herkenbaar... En daarna nog tot zeker mn 10e werd alles geprakt, had niet zoveel te willen, zo deden mn ouders het gewoon... Daarnaast was het eten wat de pot schaft, al kotste ik van spruitjes (iedere keer weer...) ik moest er minimaal 10 opeten!!! Ook met mij is het goedgekomen...
Bv tot 3 maanden, daarna Friso want dat leek er het meeste op. Ook hier in het boekje hoeveel voedingen ik mocht. Ik kreeg mij eerste Liga-met-sinaasappelhapje met 6 weken Ik heb mijn moeder wel eens gevraagd waarom ze zo snel gestopt was met voeden, omdat ze ook altijd thuis was en dus alle tijd had. Mijn zusje heeft maar 8 weken borstvoeding gehad en al snel een papfles. Ze zei dat dat 'gewoon' zo ging. Ze vindt mij ook stiekum best een beetje raar
Bizar, hier ging mijn piepjonge moedertje met mijn piepjonge vadertje 3 weken op vakantie met haar ouders toen ik 3 maanden was. Mij lieten ze logeren bij andere oma!! Waarom ze mij niet hebben meegenomen is me een raadsel, haar ook achteraf, ze heeft me vreselijk gemist en erge spijt gehad, maar op een of andere manier vond iedereen in het gezin dat toen toch normaal ofzo. Sorry, gaat niet over eten. Maar dat was ook wel de oorzaak dat ik rond die tijd dus van de borst af was.
hier met 3 mnd geraspte appel en ipv liga kreeg ik een beschuitje met sinasappelsap.. dat geef ik mijn zoon nu ook bv tot 11 mnd geloof ik, maar dat kwam mij moeder goed uit vanwege een geplande vakantie. na de vakantie kreeg ik normale melk.
Ik weet zeker, dat over 30 jaar er weer hele andere adviezen zijn en onze kinderen ons voor gek verklaren dat wij dat hun allemaal gegeven hebben Dat van die liga met sinaasappelsap ben ik ook opgegroeid en idd overal suiker door!
Hier valt het wel mee, wij hebben allemaal bv gehad en met 4-6 maanden begonnen met fruit en brood enzo. Maar dat heeft ook met leeftijd te maken denk ik, man van ts is bijna even oud als mijn vader dus een heel andere generatie.
Mijn man en ik schelen 19 jaar, dat is ook bijna een generatie... Ik ben nog lang niet zo oud! Wel leuk om al die verschillen te lezen, en inderdaad, wat is dat toch alles met sinaasappelsap als 1e hapje? Wat zou daar achter zitten?
Ik kan me nog herinneren van toen m'n broer geboren werd (hij is nu 24) dat hij suikerwater van een lepeltje kreeg de eerste dagen. Dat was toen omdat de borstvoeding nog niet op gang was bij m'n moeder. Dat zijn nog eens heel andere adviezen dan nu hahahah. En de liga met sinaasappelsap kwam hier ook op tafel.
Jep hier ook: bij een maand of 3 banaan met liga en sinaasappelsap.. Hoe vaak mijn schoonmoeder niet heeft gevraagd wanneer ze dat nou een keer mocht (was ze net 4 maanden en gaf nog volledig BV). Borstvoeding heb ik overigens nooit gehad, 'was niet zo in die tijd' zegt mijn moeder dan! Mijn vriend wel, maar is gestopt na 1 maand omdat hij toen nog altijd niet op geboortegewicht zat en dus erg mager was... (overigens ook goed gekomen!) Verder weet ik dat ik altijd alles lustte en dus ook at.. Ze staan er wel regelmatig van te kijken dat wij onze dochter al zo'n 'grote stukken' geven en dat ze zelf kan/mag eten..
Ik ben inderdaad vooral benieuwd hoe het over 25 jaar zal gaan! Als ik de verhalen mag geloven zat ik ook nog voor de 3 maanden aan de potjes. Er gingen extra schepjes voeding in de fles en net als bij Adi ging overal suiker door en over. In veel groente ging appelmoes omdat ik het anders niet wilde eten. M'n ouders vinden het nu ook een beetje zielig voor dochter dat ze yoghurt zonder suiker eet en vragen zich af waarom ze geen lange vinger mag. Ook vroegen ze of dochter wat Nibbit chipjes mocht. Ze was 5 maanden toen... Maar we boeken vooruitgang Ze verbazen zich steeds minder en lijken te accepteren dat we 25 jaar verder zijn en inzichten zijn veranderd. Hoewel ze het nog weleens proberen hoor, maar ach... ik ben nog altijd de baas
Mijn man kreeg met 3 maanden al gemalen sperziebonen en thee. Mijn eigen mooiste herinnering aan het cb komt van toen ik 4 was en te dik was. Een strenge mevrouw met een knotje vertelde me toen dat ik geen yogidrink meer mocht maar alleen karnemelk en geen frisdrank maar alleen spa-rood... en ik heb wekenlang daarna alleen knäckebröd met smeerkaas mogen eten als lunch... arme ik. Nou ja dat het desondanks nooit meer helemaal goed is gekomen met het overgewicht moge duidelijk zijn
Tsja, ik heb er geen verstand van, maar Jesse kreeg de eerste dagen in het zkh ook een infuus met glucose omdat hij zelf geen voeding kon binnenhouden. Misschien was dat suikerwater toch niet zo heel erg gek als dat het ons in de oren klinkt. Overigens kreeg Jesse in het zkh ook suikerwater (heel iets op de pink of speen) om hem af te leiden tijdens dat nare bloedprikken wat iedere dag moest gebeuren (en wat echt geen pretje was, tranen schieten me nog in de ogen als ik daaraan terugdenk, ze moesten iedere keer een aantal keer opnieuw prikken). Hier bij manlief ook met drie maanden hapje banaan en bij mijzelf ook. Geloof vanaf een maand of vier liga met sinaasappelsap en banaan. Mijn moeder heeft een maand of zes borstvoeding gegeven, mijn schoonmoeder was geloof ik al eerder overgeschakeld. Overigens is dit voor beiden bijna 30 jaar geleden.