Ik plaats dit in de lounge omdat dit onderwerp niet echt met zwanger worden te maken heeft. Ik heb PCO en daarbij insuline resistentie. Nu kreeg ik dat ongeveer een half jaar geleden te horen en dat ik daarvoor ook medicijnen voor moest slikken. En toen schreef de gynaecoloog me metformine voor. Dit weigerde ik te slikken want ik was nogal bang voor de bijwerkingen. Dit zijn de bijwerkingen van Metformine: De volgende bijwerkingen kunnen onder meer voorkomen: Voedings en stofwisselingsstoornissen Zeer zelden: lactaatacidose is een ernstige stofwisselingsaandoening gekenmerkt door een verzuring van het bloed die ontstaat door een verhoogde melkzuurproductie als gevolg van zuurstoftekort in de lichaamsweefsels. Als u Metformine HCl PCH steeds goed heeft verdragen en u krijgt plotseling last van benauwdheid, buikpijn, een lage lichaamstemperatuur en vervolgens sufheid, waarschuw dan onmiddellijk uw arts. Deze verschijnselen kunnen wijzen op de bijwerking lactaatacidose. Bij patiënten die langdurig met Metformine HCl PCH worden behandeld, kan een vermindering van de opname van vitamine B12 in de darm optreden. Hiervan ondervindt u over het algemeen geen nadelige gevolgen. Zenuwstelsel Vaak: metaalachtige smaak. Maag- en darmstelsel Zeer vaak: misselijkheid, braken, diarree, buikpijn, verlies van eetlust. Deze klachten komen voornamelijk voor in het begin van de behandeling en ze verdwijnen in de meeste gevallen weer vanzelf. Om deze bijwerkingen te voorkomen, kunt u het beste de tabletten tijdens of na de maaltijd innemen. Nu ben ik dus altijd heel bang voor misselijkheid en overgeven. Ik weet wel dat dat helemaal niet persee hoeft voor te komen maar het staat wel bij 'zeer vaak'. En het kan ook onhandig zijn als je maag en darm klachten hebt en je bent ergens anders of je gaat bijv. uit eten. Wel val je waarschijnlijk af van dit medicijn omdat je minder eetlust krijgt. Dus toen ik zei tegen de gyn dat ik dit medicijn niet durfde te slikken ivm de bijwerkingen, toen had ie ook wel een vervangend medicijn. Actos. Die ben ik toen gaan slikken. Maar nu, na een half jaar, merk ik dat dit medicijn mij ook helemaal niet bevalt, omdat ik volgens mij kilo's ben aangekomen en dat is dan ook een mogelijke bijwerking van dit medicijn, zie bijsluiter: De volgende bijwerkingen zijn door sommige patiënten die Actos 30 mg tabletten hebben gebruikt ervaren: lokale zwelling (oedeem) gewichtstoename hoofdpijn duizeligheid vertigo afwijkingen in het gezichtsvermogen winderigheid pijn in de gewrichten impotentie transpireren vermoeidheid afgenomen bloedsuikerwaarden (hypoglykemie), suiker in de urine, eiwitten in de urine, bloed in de urine in zeldzame gevallen een verminderde werking van de lever een lichte afname van het aantal rode bloedcellen Ik heb volgens mij ook nog meer last van bijwerkingen van Actos, zoals pijn in gewrichten en dus die gewichtstoename. Hier baal ik van. Welk medicijn zouden jullie kiezen als jullie mij waren? Zijn er misschien mensen die ook ervaring hebben met één van beide medicijnen en wat vind je ervan? Oja het voordeel van Actos is wel dat je hem maar 1x per dag moet slikken, en metformine 3x per dag.
Ik denk dat je de bijwerkingen een beetje moet late voor wat ze zijn als je niet weet hoe je eigen lichaam op iets reageerd. Probeer het en kijk hoe je er op reageerd voordat je iets meteen opzij schuift. Je weet nooit of jij een van de mensen bent die er misselijk van zou worden.
Ik zeg Actos: minder bijwerkingen, en dat gewicht tja, dat is een beetje pech, maar de andere bijwerkingen vind ik meevallen. Bij metformine is de kans behoorlijk dat je misselijk wordt en moet braken, dus ik zou blijven waar ik ben, behalve als je gewicht echt drastisch is vermeerderd (+ 8 kilo ofzo)...moeilijk: belangrijkste is waar jij je goed bij voelt denk ik. Sterkte!
Van metformine ben ik doodziek geweest dus die raad ik je af. Het kan zijn dat jij er wel goed op reageert. Ik had zwangerschapsdiabetes en heb eerst dit medicijn geprobeerd maar omdat ik er ziek van was ging ik insuline spuiten en knapte ik weer op. Die andere heb ik geen ervaring mee.
Pfff. ik vind dit zo lastig. Ik ben nog dikker geworden dan ik al was door die stomme actos. Dus die wil ik ook liever niet slikken. Maar als ik hoor dat je er zo beroerd van kan raken, dan zie ik daar ook wel tegenop... Wat moet ik nu?
Ja lastig.. Je kan de metformine een tijdje een kans geven en het proberen,misschien reageer jij er heel anders op.
Ik sta niet in jouw schoenen dus ik kan niet inschatten in hoeverre je problemen hebt met misselijk en dergelijke zijn. Maar als je echt zo'n last hebt van de gewichtstoename kun je altijd (tijdelijk) overstappen naar de metformine. Het is namelijk helemaal niet zeker dat jij die bijwerkingen krijgt en zo te lezen is het vaak tijdelijk totdat je lichaam goed ingesteld is op het medicijn. Waar het op neer komt is dat het jouw lichaam is en jij toch de knoop door moet hakken.
Hoi Waardevol! Ik zou het gewoon eens proberen. Ik heb ook metformine gebruikt.. heb ook PCO en diabetes, maar bij mij kwamen ze er naar onderzoek achter dat ik type 1 had dus moet nu insuline spuiten.. Op de metformine reageert iedereen anders dus probeer het gewoon..Ik heb trouwens geen bijwerkingen er van gehad! Je kan me pmen voor vragen als je wilt Gr
jeetje, ik vind het wel een moeilijke vraag, ik ken de medicijnen helemaal niet. Mij lijkt ook wat de voorgaande dames al zeiden, je lichaam kan heel anders reageren, dan dat van een vriendin bijvoorbeeld. Kan je behandelend arts je niet adviseren, hij heeft er meer verstand van lijkt mij en kent jou ook beter, of de HA misschien??
ik vind het een beetje lastig dat wij als leken een keuze tussen twee medicijnen voor geschoteld krijgen. Ik denk dat je dit in samenspraak met je arts moet beslissen en niet via een poll op een forum. Ik wens je wel heel veel succes met je zwangerschapswens
Dankje! Ik ben benieuwd welke bijwerkingen mensen nou 'liever' hebben. En ik hoop natuurlijk dat er mensen zijn met ervaring van één van beide medicijnen en er zijn er dus al een paar. Je moet zelf weten of je wel of niet aan de poll mee doet. @ Xjexje, dankje. Je berichtje doet me goed... Die bijwerkingen hoeven er dus helemaal niet te zijn... Ik denk dat ik het gewoon ga proberen, in overleg met de gynaecoloog uiteraard. Maar dan wel na onze vakantie over 1 maand.
Ik moest beginnen met 3x daags 1000mg Metformine and was zo ziek als een hond.Kon niet eens staan zo dizzy was ik.Moest ook spugen etc.Ik ben er na 1 dag meteen mee gestopt.Voor mij geen Metformine meer.
Dat is dus het dubbele aantal mg. als dat ik dan moet slikken. Ik 3 maal daags 500 mg. Ik weet wel dat ik het op moet bouwen, dat medicijn, als ik er mee begin. Eerst 3 dagen eentje per dag. Dan 3 dagen 2 op een dag en dan verder met 3x per dag. Dus niet in één keer. Hoop niet dat ik moet overgeven van dat medicijn. Dat heb ik voor het laatst gedaan toen ik kind was. Ik ben al bang als ik misselijk ben, en overgeven is mijn grootste angst. Daarom zie ik zo tegen die metformine op. Maar ik kan het zo goed gebruiken als ik wat kilo's afval van dit medicijn... Nessy en andere dames die misselijk waren en moesten overgeven van metformine: voel je je alleen misselijk nadat je het had ingenomen of de hele dag door?
Ik moest beginnen met 3 x per dag 1 pil van 1000mg. Vanaf dat ik het in nam was ik echt de hele dag doodziek. Ben er echt na 1 dag meteen mee gestopt. Moest het nemen voor insuline resistentie.Dit was een jaar geleden.Inmiddels blijk ik beginnende diabetes te hebben en ga ik binnen 3 maanden voor een gastric bypass.Volgens mijn internist zal ik met hulp van de GB ook van mijn beginnende diabetes af raken.
Dankjewel voor je antwoord. Een gb? Nooit van gehoord... Misschien dat het met het medicijn opbouwen wel meevalt. Tenminste... dat hoop ik. Ik ga het er eens met mijn gynaecoloog over hebben en ook over de angst voor overgeven dat ik heb.... Kijken wat hij er van zegt. Hier mag wel een slotje op. Bedankt allemaal.
Ik ben ook zwaar ziek geworden van Metformine... ik zou het niemand aanraden , hoewel elke persoon natuurlijk anders reageert op een medicijn... Succes met je keuze.