Hallo, Voor een vriendin die werkloos is geworden heb ik een vraag. Ze heeft een baan aangeboden gekregen, maar met als voorwaarden dat ze een maximale reisafstand heeft van 80 km en geen vaste dagen. Ze heeft een dochter van 4 maanden die dus naar de creche moet als ze werkt. Maar als ze om 7 uur moet beginnen en ze zou 80 km moeten rijden, dan kan ze haar kind niet bij de creche brengen omdat deze nog dicht is. Moet ze dit werk aannemen? of mag ze weigeren en verder zoeken en in de ww blijven?
Beste Drollie, Je wilt weten of je vriendin verplicht is werk aan te nemen waarvoor ze 80km moet reizen. Bij een WW-uitkering is het altijd verplicht om passend werk te accepteren. Voor het bepalen welke reistijd passend is geldt het volgende: In het eerse half jaar van werkloosheid hoeft je vriendin alleen te solliciteren op banen met een reisafstand van maximaal 2 uur per dag. Heeft zij na een half jaar geen nieuwe baan gevonden? Dan gaat de reistijd omhoog naar maximaal 3 uur per dag. Was je vriendin in haar oude baan al gewend om langer dan 2 of 3 uur te reizen? UWV verwacht dan dat deze langere reistijd ook in een nieuwe baan geen probleem is. Is zij al lange tijd werkloos en kan ze een baan in een andere regio krijgen? Dan moet zij die baan meestal accepteren. Zelfs al moet zij daarvoor verhuizen. Actuele informatie vind je op deze pagina. Met vriendeljike groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor het antwoord, maar het is ons nog niet helemaal duidelijk. Ze is pas 3 weken werkloos, en is niet gewend om lang te reizen. (15 min) Haar werk bevind zich in een straal van 80 km. De ene keer zal het om de hoek zijn en de andere keer zal ze er max 80 km voor moeten rijden. Nu kan ze dit echt niet combineren met de zorg voor haar kind als ze ver weg moet zijn. Ze kan haar kind toch niet alleen thuis laten omdat zij om 7 uur ergens moet zijn (dus al voor 6 uur de deur uit moet) De kinderopvang is dan nog niet open en familie die op kan passen heeft ze niet. Dit is dan toch geen passend werk? Of word er niet naar zulke zaken gekeken?
Beste Drollie, Je geeft aan dat je vriendin nog maar drie weken werkloos is. In het eerste half jaar van werkloosheid hoeft je vriendin geen baan te accepteren waarbij wordt gevraagd om een reisafstand af te leggen van langer dan twee uur per dag. Hiermee wordt bedoeld een uur heen en een uur terug. Ik weet niet hoeveel tijd je vriendin kwijt is om een afstand van 80 km af te leggen. Om te beoordelen of het werk passend is kijkt UWV naar opleiding, werkervaring , salarisniveau en reisafstand. Het is een mogelijkheid dat je vriendin via de Werkmap een bericht stuurt naar haar adviseur werk. Laat haar aangeven wat precies de redenen zijn om de baan niet aan te nemen. Haar adviseur werk kan haar adviseren over haar keuze. Ik begrijp dat het met de zorg van een kleine moeilijk is om aan andere werktijden te wennen. Daarom zou je vriendin ook met de werkgever kunnen overleggen of er rekening kan worden gehouden met de tijden van de kinderopvang. Ik wens je vriendin veel succes met haar keuze. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare