Vroeggeboorte ten gevolge van groep B streptococ infectie, wie ook?

Discussie in 'Vlinder lounge' gestart door madelein, 17 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. letloa

    letloa Actief lid

    23 aug 2013
    261
    0
    16
    Eersel
    Dat heb ik... bmh meting elke 1-2 weken (hangt van hoe ik me voel af), progesteron en controles op infecties (elke 2 weken). Nog geen nod om een cerclage, maar we spreken erover bij elke controle.
    Jij kan altijd vragen om zo'n vaak controle.
     
  2. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Jij zit in dat vroeggeboorte protocol? Geruststellend idee of niet?
    Ja als mijn gyn er niet zelf mee komt ( verwacht ik eigenlijk wel als ik jullie zo hoor is dat niet meer dan normaal na zoiets...) dan vraag ik erom idd!
     
  3. letloa

    letloa Actief lid

    23 aug 2013
    261
    0
    16
    Eersel
    Ik wist het niet dat er een vroeggeboorte protocal was, ik dacht dat het gewoon 'common sense' was :) En met mijn was er geen infectie geconstateerd EN mijn bmh was open maar lang en de gyn's dcht dat het was door de gebroken vliezen dat het open was en ik krijg iig cervixmeting om zeker te zijn!
    Het maakt me wel gerust ervan want het is geestelijk heftig om zwanger n'a en vroegeboorte ÉN verlies te zijn
     
  4. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ja kan ik me voorstellen. Mijn Gyn zei al dat onze volgende zw in het ziekenhuis begeleid gaat worden, maakte ons ook al een stuk geruster.
     
  5. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    5 jan 2012
    4.525
    1
    36
    Dat is inderdaad een theorie, maar het eens sluit het ander niet uit. Wat gebeurde er eerst? Kom er maar eens achter. Goed om je in te lezen dus. Dan kom je beslagen ten ijs.
     
  6. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Nee das zeker zo!
    Het staat op het vragen lijstje ;).
    Inderdaad, hoe meer info hoe beter. Wil toch een beetje voorbereid de volgende afspraak in gaan. Nu werden we er erg door overvallen, dan komen de meeste vragen pas als je thuis bent.
     
  7. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    5 jan 2012
    4.525
    1
    36
    Ja, zo werkt dat vaak. Daarna begint het grote malen. Hoop dat je kunt slapen.
     
  8. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Slapen gaat wel. Soms wat minder, maar heb valium gekregen van de huisarts. Dus als het echt niet lukt drogeer ik mezelf ;). Gelukkig heb ik het weinig nodig. Ben door alle lichamelijke ellende zo ongelofelijk moe. Slaap van 22.00 tot 10.00 en overdag ook nog van 14.00 tot 16.00. Lijk wel een bejaarde...!
     
  9. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    5 jan 2012
    4.525
    1
    36
    Ja, dat heb ik na sommige heftige miskramen ook gebruikt om te kunnen slapen. Soms moet het gewoon even. Later red je het wel weer zonder. En natuurlijk ben je lichamelijk gesloopt. Je lichaam heeft een enorme opdonder gekregen. En emoties kunnen ook heel, heel moe maken.
     
  10. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ja heerlijk spul he ;).

    Heb jij dit vaker meegemaakt dan? Vroeggeboortes met deze termijn?
     
  11. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    5 jan 2012
    4.525
    1
    36
    Nee, dat niet. Wel eerst 5 miskramen tot 10 weken met complicaties (oa Asherman). En toen de gebroken vliezen bij 24 en de geboorte bij 30.

    Ik hoor eigenlijk niet echt thuis in de vlinderlounge, maar belandde hier omdat ik schrok van je verhaal, zeker toen ik las dat er bij jou ook een relatie was met GBS. Ik hoopte je een beetje te kunnen helpen.
     
  12. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    O bah :(. Zijn ze er achter gekomen hoe de mk kwamen?

    Heeft je kindje het overleefd die bij 30 weken geboren is?

    Je hebt me zeker geholpen! Dank!
     
  13. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    5 jan 2012
    4.525
    1
    36
    Nee, niet echt. Mogelijk een overactief immuunsysteem. Met allerlei medicatie bleef ik die zesde keer wel zwanger.

    Ja, ze heeft het gehaald. Het is heel erg spannend geweest de eerste 24 uur, dat wel.

    Als ik je nog ergens mee kan helpen, dan weet je me te vinden.
     
  14. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    oh pff dan heb je ook ea moeten doorstaan :(

    Wat super dat je dochter het gehaald heeft!! Goed om te horen dat het ook wel eens goed gaat!

    Ik weet je zeker te vinden. Ik hou je gyn uit belgie in mijn achterhoofd.
     
  15. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Ik ben gister even in de richtlijnen van het NVOG gedoken. Daarin staat inderdaad dat er altijd gedacht moet worden aan cervixinsufficientie bij infecties met intacte vliezen. Dus klopte wat je zei!
     
  16. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Update:
    De artsen vermoedden dat de infectie is veroorzaakt door een blaasontsteking.
    Ik heb een positieve kweek voor GBS in mijn urine gehad tijdens de zwangerschap. De bacterie schijnt zich via de bloedbaan te kunnen verplaatsen. Het meest waarschijnlijk is dat dit gebeurd is, en de bacterie in de placenta genesteld is.

    Bij een volgende zwangerschap krijg ik cervixmetingen op bepaalde tijdstippen ( dacht 9 weken, 16 weken en 22 weken?) en worden er aan het begin kweken afgenomen uit mijn vagina en urine.
    Bij elke buikklacht zal ik naar het ziekenhuis moeten, waar ze dan weer alles gaan kweken, en cervixmetingen gaan doen.

    Ik heb hier wel een goed gevoel bij.
    Nu nog goed herstellen zowel lichamelijk als psychisch, en dan met een positief gevoel de toekomst tegemoed.
     
  17. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    5 jan 2012
    4.525
    1
    36
    Jeetje, zelfde als bij mij dus. Maar... Waarom ben je dan niet behandeld als je positief testte op GBS in de urine?
     
  18. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Jep :(

    Volgens de huisarts had ab geen zin omdat ik waarschijnlijk toch drager was. Dan zou die bacterie weer terug komen. Ik had verder geen bloed of ontstekingscellen in m'n urine. Ik denk dat ze daarom gedacht hebben dat het wel mee viel.
    Is een medische fout helaas. De Gyn koppelt dit in een gesprek met de huisarts en vk nog terug.
    Maar ja daar hebben wij onze Sam niet mee terug.
     
  19. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Wij krijgen nu ook nog aanvullend onderzoek trouwens, ivm meerdere miskramen hiervoor.
    Over 2 mnd chromosomen onderzoek en bloedonderzoek op stollingsafwijkingen.
     
  20. Maria999

    Maria999 Fanatiek lid

    5 jan 2012
    4.525
    1
    36
    #60 Maria999, 6 jan 2014
    Laatst bewerkt: 6 jan 2014
    Jeetje joh, wat een ontzettende misser. Misschien zelf tzt ook zelf een gesprek met de huisarts hebben hierover? Het is nogal wat. Toch hoor en lees ik dit soort verhalen zo nu en dan vaker. Helaas.

    Ik had een paar weken voor de vliezen braken een sneltest gehad omdat ik zelf dacht dat ik een blaasontsteking had. Ook bij de huisarts. Maar nee, niets gevonden. Achteraf bleek dat ik het toen al gehad moet hebben. Er wordt te nonchalant omgesprongen met dit soort (verdenkingen op) infecties, dat denk ik echt. Ik bedoel, wat is erop tegen om even te overleggen met een gynaecoloog of sowieso even een kuur voor te schrijven? Ik snap het gewoon echt niet.

    Heftig meid. Echt. Kom je nou wel in het vroeggeboorteprotocol dus?
     

Deel Deze Pagina