Je kunt altijd een gesprek met je eigen gyn aanvragen hoor, dat deed ik ook als ik meer wilde weten. Heel vervelend dit, als er echt niets getest is, en ook heel kwalijk. Wat nou als de kweek positief is? Pff. Ik bedoel, voortijdig gebroken vliezen, wat moet je doen als arts? 1. vaststellen dat het vruchtwater is. 2. als ja, dan kweek afnemen en evt infectie behandelen. 3. weeënremming en longrijping. Dat is toch niet zo ingewikkeld? Daar heb je toch protocollen voor?
Omdat er bij mij totaal geen weeen activiteit is. Ja af en toe een harde buik is er voor gekozen in overleg met ons om nog niet preventief aan de ween-remmers te gaan. Anders zou ik iets van Adalat krijgen. Ik gebruik zelf al 2x dd magnesium 400 op eigen initatief ik weet niet of dat stiekem al wat doet. Heb ook steeds een best lage bloeddruk laagste was 100/60 en toen kwamen ze vragen of ik me wel goed voelde. En Adalat verlaagt je bloeddruk ook nog eens dus dat lijkt me geen goed idee tenzij het echt noodzakelijk is. Ik heb contact met 2 andere meiden hier en die zijn ook niet echt te spreken over de gang van zaken en die waren al zover dat ze die gyn in opleiding zo de kamer uit zouden bonjouren als ze weer binnen kwam... Dus ik weet dat de communicatie niet alleen in mijn geval niet zo goed is.. Daarom zit ik er ook bovenop. Er komt trouwens een fysiotherapeut langs maar wanneer was niet bekend ik ben aangemeld. De lactatiekundige nog steeds niet gezien dus ik zal nog steeds wel geen hoge prioriteit zijn. Maar ik wil een plan maken en weten wat mij te wachten staat als ik moet gaan kolven. Dan kan ik me daar voor zover dat kan op instellen.
Ik werk zelf in een academisch ziekenhuis (Utrecht) en toch moet ik ook eerlijk bekennen dat ik soms dingen tegenkom, waar je echt misselijk van wordt. Met onze dochter ook heel wat te stellen gehad, toen ze daar lag (WKZ). Zelf denk ik dat een groot deel van de oorzaak ligt dat academische ziekenhuizen een (te) grote rol hebben in de opleiding van jonge artsen. Tuurlijk moet iedereen het leren, maar de begeleiding van artsen in opleiding en het veelvuldig wisselen van de groep artsen in opleiding maakt mi dat de communicatie zeeeeer te wensen overlaat. Hoe gaat dat spreekwoord ook alweer: 'De hand weet niet wat de voet doet..' Zoiets? Nou ja, ik zal wel weer van de klok en de klepel zijn, maar je snapt wel wat ik bedoel...
Dan snap ik dus niet dat ze zo'n gyn in opleiding al zo los laten... Ik zit hier in een academisch zh maar heb alleen maar mensen in opleiding aan mijn bed.. De echo van eergisteren was wel samen met haar supervisor ook een gynaecoloog-perinatoloog. Prima deze man had er verstand van en dan is het goed. Ik verdenk de gyn in opleiding ook van dingen willen doen voor haar opleiding. Net zoals dat doordrammen over het testen van het vruchtwaterverlies. Ik werk dus niet mee aan een eendenbekonderzoek; als ze willen weten hoe het vruchtwater is dan maken ze maar een echo.
Merah, ik werk niet in een ziekenhuis, maar kom er wel al 6 jaar krankzinnig vaak, door allerlei omstandigheden. Jouw vermoeden komt overeen met de mijne, assistenten moet te veel zwemmen en opleiders staan te veel op de achtergrond. Door hiërarchie wordt er ook niet altijd op tijd (understatement) overlegd met superieuren, en horizontaal/multidiciplinair overleg is al helemaal moeilijk te organiseren, is me gebleken, waardoor veel onnodig onderzoek wordt gedaan en/of te lang wordt afgewacht. Het is vreselijk offtopic, maar wel mijn grote frustratie en een van de redenen dat onze zorg zo duur wordt. Stel nou dat Fran een blaasontsteking had, dat dat de oorzaak was van de PPROM, bijvoorbeeld door GBS. En dat dat niet behandeld wordt omdat het protocol niet wordt afgewerkt en kennelijk niemand daar op toeziet. Dan vergroot je de kans op zeer extreme vroeggeboorte aanzienlijk, met alle exorbitante kosten vandien. (Ik heb de rekeningen hier voorbij zien komen, en je zit zo aan een ton.) Dat is toch bizar? Omdat de uitslag van een kweek zoekraakt en niemand dat signaleert? Ik draaf door, maar wat ik al zei, dit is een grote frustratie. Er gaat zo veel onnodig mis, omdat de organisatie én de communicatie niet goed is. We weten allemaal dat een mondige en intelligente patiënt betere zorg krijgt (doorvraagt, feiten combineert, evt om onderzoek vraagt of zorgt dat ie bij de juiste hulperverlener terechtkomt), maar dat betekent wel dat zorg Russisch roulette kan zijn als je wat minder assertief bent. Dat kan toch niet?
Dat lijkt me ook uitermate verstandig, want dat wordt echt overal afgeraden bij PPROM, en is gewoon riskant. Ik vind het absurd gewoon, dat ze daar steeds over beginnen. Ik werd pas getoucheerd 6 weken na het breken van de vliezen, een kwartier voor ik m'n kind op de wereld zette! Vanwege het infectiegevaar dus.
Fran, er moet in het ziekenhuis ook veel uitgebreide lectuur zijn over kolven hoor. Er is toch een NICU daar? Daar ligt het allemaal. Echt stom dat er geen lactatiekundige langskomt, al vond ik zelf wel dat de begeleiding heel goed was toen de kleine eenmaal geboren was.
In een academisch ziekenhuis is het druk, druk, druk. De echte artsen zien amper nog patienten. Het meeste wordt gedaan door gasten in opleiding. Die zijn niet per definitie slecht, maar het gaat hen nog niet vanzelf. De plastisch chirurg bv, waar onze dochten (oa) onder behandeling was, die doet in het WKZ/UMC amper nog wat (patient-gerelateerd bedoel ik). Het is meer een halve manager, die de club met gasten in opleiding probeert bij te benen. Als we haar daar zouden laten opereren konden we er ook bijna zeker van zijn dat hij haar zelf met geen vinger zou aanraken. De operatie worden gedaan door de artsen in opleiding. Hij komt enkel af en toe kijken of het allemaal wel goed gaat. Hijzelf vindt hier niet zo heel veel aan. Vandaar dat hij ook deels in het Meander in Amersfoort werkt. Met onze dochter zijn we dan ook daar naar toe gegaan. Zo hebben we zeker-weten altijd hem en als er geopereerd moet worden, dan wordt dat ook zeker-weten door hem zelf gedaan...
Mocht er dan wat veranderen dan zal ik wel er op staan dat ik een echte gyn wil zien. Net is de lactatiekundige geweest had ik om gevraagd. Ik heb helemaal geen vlakke tepels en ze denkt dat mijn ervaring met de eerste gewoon pech is geweest en slechte begeleiding. Daarom dat ik het deze keer ook beter aan wil pakken. Zij denkt dat het gewoon moet kunnen dus dat is fijn om te horen. Ik ga eea op papier zetten dat adviseerde een medepatiente een geboorteplan op te stellen. Dus ik ga mijn wensen daarin opschrijven dat is nooit verkeerd. Ik heb folders een een boekje over dubbelzijdig kolven en een kolfdagboek. Deze lactatiekundige was erg aardig en zei ook dat als ik ook maar denk dat het dezelfde kant op gaat als bij de eerste ik haar moet laten oproepen als ik hier ben en anders de lactatiekundige in mijn eigen zh. Die komt ook nog aan huis.
Merah: Jeetje, wat fijn dat je op die manier wel bij hem terechtkan. Hadden jullie dat zelf gevraagd, of kwam hij ermee?
Fran, fijn dat ze is geweest. Ik heb zelf oxytocinespray gebruikt toen het niet lekker op gang kwam (Syntocinon) en heb toen een jaar gevoed/gekolft. Iets voor in het achterhoofd.
Nou het is dat ik geen klompen draag anders was er eentje gebroken.... Vanmiddag komt de arts nog lang die in opleiding. Excuses nogmaals de uitslag van de kweek was wel bekend inclusief de GBS en die was idd negatief. Dus deze kweek voor jan ... Zegt ze dat in het grote overleg is besproken dat ik, als ik geen bloed meer verlies ws naar huis mag... Ik heb nu al dagen oud bloed de ene keer veel de andere keer weinig. En ze kwam vragen wie ik als hoofdbehandelaar wil dus een gynaecoloog-perinatoloog. Ik zei dat ik dacht dat ik die had.. Niet dus. Dus de naam gegeven van degene die wij tot nu toe hadden en erg prettig vinden. Ook gevraagd wanneer ik die dan eens zie. De bedoeling is toch wel 1x per week. Ze is nog niet weg of een vpk rijdt het ctg-apparaat binnen. Ik helemaal verbaasd want ik had dat niet gehoord. Bleek dat vanmorgen afgesproken te zijn die van vanmorgen was dan niet helemaal goed. Terwijl in de visite daar niks over gezegd is en ook niet door de vpk die mij er vanmorgen vanaf haalde. Die dat alleen mag na toestemming arts dus lijkt mij dat het dan bekend is dat het nog herhaald moet worden. Ik had het vanmiddag even helemaal gehad met dit ziekenhuis! Gelukkig kwam Doemaar even kijken en ik was net in tranen op het moment. Kon even mijn hart luchten dat was fijn. Maar ik ga NERGENS heen tot ik eerst een gesprek heb gehad met mijn eigen gynaecoloog want als ik eerlijk ben zie ik dat helemaal niet zitten!
Hier zou ik ook van gaan schelden! Ik zou idd eerst een gesprek met een echte arts regelen. Geen bloed is 1 ding, maar je zit ook nog met je vruchtwater. Voor jezelf opkomen hoor!!!!
Ik ga vanavond vragen of het morgen kan. De gynaecoloog heeft 2 meiden en ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat ze misschien volgende week vakantie heeft. Ja ik kom voor mezelf op! Als ik straks een vpk zie zak ik vragen dit morgen te regelen. En dan morgenochtend vraag ik het weer. Net als de fysio die ik morgen wil zien want anders wordt het pas woensdag ben ik bang. Veel mensen zijn de maandag ook vrij heb ik al hier en daar gehoord.
Ik kwam net de gynaecoloog in opleiding tegen en heb haar gevraagd door te geven dat ik mijn gynaecoloog wil zien en de fysiotherapie morgen... Ze zegt hdt te zullen regelen..
Pff jemig zeg, dit komt allemaal zeer onprofessioneel over. Maar fijn dat de kweek tóch gedaan en goed was. Eh hoezo naar huis? En hoe? Infectierisico is en blijft huge en grootste bedreiging hoor dus alleen naar huis als jij dat ziet zitten én er thuismonitoring is. Onbegrijpelijk hoor dat het allemaal zo houtje touwtje gaat. Alsof het niemand wat kan schelen hoe het afloopt. Die thuismonitoring is elders in het land een must en los daarvan is mij steeds verteld dat voor de 30 weken naar huis sowieso geen optie was.