Kan je bij de apotheek halen en plak je op de schaamlipjes heb het ooit gezien bij dochter van mijn nicht. Zelf geen ervaring. ..
Plaszakjes, ik vind het ondingen. Als er al wat inzit, dan zijn ze net afgegleden als je de luier wil checken . Hoop dat je dochter snel opknapt, Merah!
Frannie ik wilde je nog even heel veel sterkte toewensen! Mijn zoontje is gisterochtend om 07.14 geboren. Na een zwangerschap van 28 weken en 3 dagen. Ik heb hem 7 weken binnen kunnen houden na het breken van mijn vliezen
Oh wat een nieuws!! Gefeliciteerd! Hoe is het met hem? Ik wens jullie het aller aller beste toe en jij hebt ook een top prestatie geleverd!!! Was er ineens bij jou iets veranderd of is het zo maar ineens gebeurd? Hoop nog eens te horen hoe het met jullie gaat. Veel liefs
Ik kreeg het even Spaans benauwd vanmiddag..... Komt er een vpk vertellen dat in het grote overleg is besloten dat ik de 2e longrijpingsprikken ga krijgen Terwijl we 2 weken geleden nog hoorden dat dit niet meer standaard gedaan zou moeten worden. Dus ik de spuit geweigerd en gevraagd om een gynaecoloog. Die kwam en ik legde hem uit wat ik met professor dokter S. had besproken. Hij vroeg of het goed was dat hij hem meteen even belde. Prima natuurlijk... Wat er nu uit komt: in een recent congres heeft dr. S. gehoord dat het herhalen wel verstandig is als er voor de 30 weken een acute dreiging van vroeggeboorte is. Dat is bij mij op het moment niet zo. Dus dan is het niet wenselijk het preventief te herhalen met het oog op de toekomst. Maar mocht die dreiging er ineens komen dan doen we het voor de 32 weken alsnog. Ook deze gynaecoloog wist van mijn verhaal en erkende ook het communicatieprobleem; sterker nog hij haalde het zelf aan. Oooooo wat heb ik hier een hoop losgemaakt! Mij zullen ze hier ws nog lang herinneren haha. Maar ik heb het wel over de toekomst van ons kind en het is allemaal niet zonder risico die longrijping! Ben zo blij dat ik dr. S hierover gesproken had anders had ik die spuit inmiddels al in mijn bil zitten.
Oh ja en de vpk komt net terug en prijst mij om mijn assertiviteit en dat ik niet zomaar alles laat gebeuren. Ze zegt u hebt wel goed over alles nagedacht! Even een schouderklopje... je moet ook niet zomaar alles klakkeloos aannemen.
Nee, maar het verbaasde me wel al Fran, dat ze geen longrijping meer zouden hebben gegeven als je nu weeën zou krijgen. Dus het stelt me wel gerust dat ze dat toch gaan doen!
Nee klopt, dat zijn ze nog niet zo gewend in ziekenhuizen, maar je moet altijd zelf blijven nadenken. Bij alles. Er worden veel fouten gemaakt, overal.
En wat die longrijping betreft, ik heb een tijdje terug gelezen dat het minder schadelijk zou zijn als jij cortico's krijgt voordat je bevalt, dan wanneer het kind cortico's nodig blijkt te hebben na de bevalling. Misschien kun je het artikel nog ergens terugvinden.
Mij ook hoor en we zijn ook accoord als er ineens toch een dreiging komt. Het is gewoon een heel lastig onderwerp omdat ze niks zeker weten.... En ik weet niet in hoeverre er nog weeen (kan die puntjes nooit vinden) geremd kunnen worden als die komen. Dus ik bedenk me weer wat ga in mijn notitieboekje toch weer eea noteren en mijn eigen gynaecoloog moet dan toch maar weer eens komen... en wat betreft die cortico's ik zal het eens opzoeken
Als er geen infectie is, en in jouw geval ook geen heftige bloeding, dan zullen ze remmen. Dat is het protocol.
Oké fijn idee. We zijn misschien heel eigenwijs (ik zeker) en we gaan voor wat weekjes erbij... en hopen de longrijping dan helemaal niet nodig te hebben. ..
Wat een schrik! Dat ze ook niet eerst met je bespreken vind ik echt vreemd! Gelukkig ben jij zo assertief dat je het tegenhoudt, een ander had gewoon toegestemd en achteraf (wellicht) spijt gehad. Ik weet niet iets specifiek over de longrijping, maar wel wat over het medische onderzoek. Bij dit soort onderzoek ik het meestal statistiek, dus ze kijken hoe het met de kindjes is na zoveel jaar etc. Dat het bij de meerderheid niet goed (of slechter dan bij de rest is) wil niet zeggen dat het voor jouw kindje ook nadelig zal zijn!
Het punt met longrijping is dat ze wél weten dat het kindjes redt vlak na de geboorte, maar niet precies wat de langetermijneffecten zijn. Al zijn er geen aanwijzingen dat grote groepen kinderen er last van krijgen. Dat is moeilijk te onderzoeken ook, want te vroeg geboren worden brengt sowieso al allerlei risico's met zich mee. On a positive note: die van mij is dubbel longgerijpt, en nu (bijna 2) bepaald pittig en niet op het achterhoofd gevallen. Maar als ze die tweede rijping niet gehad had, was ze er hoogstwaarschijnlijk niet meer geweest.
Nou daar lig ik weer aan het ctg... werd wakker en voelde een druk en ja hoor weer vruchtwater. Hele verband vol. Laat ik het ook nog in de wc vallen dus niet te meten. Pfff wat een tegenvaller zeg! Maar ik verloor in totaal minder de afgelopen da dagen dus er zat vast iets voor het lek. Het hartslagje vind ik laag 125 - 135 gaat nu wel iets omhoog zie ik naar 147 en weinig beweging maar we sliepen ook allebei...