Ik heb het gevoel bij inspanning of een volle blaas een harde buik te hebben. ik heb nog niet echt een buikje maar het zet dan wel op. Voelt hard en gespannen. Alsof van binnen alles aangespannen wordt. Maar kan dit al zo vroeg?
Ik kreeg rond 17 weken harde buiken, ook met inspanning etc. Op een gegeven moment nam het steeds meer toe zelfs in rust. Omdat ik twijfelde heb ik toch maar de VK gebeld. Die stuurde mij gelijk naar de huisartsenpost omdat ik mogelijk een blaasontsteking zou hebben. Dit was correct. De arts vertelde mij dat een onbehandelde blaasontsteking voor de afstoting van een baby kan zorgen (de harde buiken nemen steeds meer toe tot weeen), omdat het lijf voor de “moeder” kiest door tegen de bacterie te vechten. Vanaf dat moment nam ik harde buiken een stuk meer serieus. Ik had overigens geen symptomen van een blaasontsteking, die uiten zich anders bij zwangere vrouwen. Wat ik vooral wil zeggen is; waarschijnlijk span je je teveel in, hoort het erbij en doe vooral een beetje rustig aan. Maar een blaasontsteking kan op den duur fataal zijn. Dus bij harde buiken die toenemen in frequentie of Ernst gewoon even een plasje inleveren bij de huisarts.
Je kunt zeker al vroeg last hebben van harde buiken, zeker als je al eens zwanger bent geweest. Volle blaas, seks etc zijn allemaal triggers. Je kunt je urine voor de zekerheid laten testen op blaasontsteking, daar kun je het ook van krijgen. Als je nu al harde buiken krijgt van inspanning is dat wel erg vroeg. Ik heb vanaf een week of 15 al heel veel harde buiken op een dag, maakt niet uit wat ik doe en ik heb ze zelfs in rust. Blaasontsteking etc is uitgesloten, gelukkig zorgen de vele harde buiken niet voor verweking of ontsluiting bij mij. Advies van de VK in mijn geval, rust. In jouw geval zou ik dus wel gaan uitzoeken waar de harde buiken vandaan komen en het met je VK bespreken.
ik had met 17 weken al harde buiken en vond het niet normaal. Toen het echt niet meer ging was 32 weken en moest ik het gaan opschrijven, de dag daarna bevallen. Je voelt het dus wel als het niet klopt
Ik had het ook vrij vroeg in de zwangerschap en bleek streptokokken te hebben. Moest daarvoor antibiotica hebben en als ik ga bevallen ook weer antibiotica