Opslag naverstrengbloed?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Marieketjes, 24 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieketjes

Marieketjes Actief lid

11 dec 2007
    128
    1
    0
    Ik ben aan het overwegen om het navelstrengbloed van mijn kindje te laten opslaan in een particuliere stamcellenbank, om later dit bloed eventueel te kunnen gebruiken voor de behandeling van verschillende ziektes. Ik heb al veel gezocht op internet, maar het is erg moeilijk om hier objectieve informatie over te vinden. Mijn verloskundige wil er ook geen duidelijk advies over geven omdat ze de keuze te persoonlijk vind. Graag zou ik de mening horen van andere (aanstaande) moeders. Hebben jullie dit overwogen of hebben jullie misschien al gekozen om dit wel of juist niet te doen en waarom?

2. WishfulDreaming

WishfulDreaming Fanatiek lid

24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Wij hebben die vraag nu ook al gekregen, en ik heb een foldertje meegekregen.

http://www.uzleuven.be/UZRoot/files/navelstr_2005.pdf

Staat ook nog ergens een website op.

Wij hebben trouwens besloten om het wél te doen.
    Ik heb er tijdens de bevalling geen last van, en de baby laten ze gerust.
    Als ze als de moederkoek geboren is, daar wat bloed willen uithalen, dat ze gerust doen. Als ik daarmee andere kindjes kan helpen met kanker of een ander probleem, wil ik dat graag doen
    :thumup:

3. WishfulDreaming

WishfulDreaming Fanatiek lid

24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Hmm, ik zie wel dat jij het bij een particuliere stamcellenbank wil laten doen... Kunnen jullie dat gewoon niet doen in't ziekenhuis? Of ja, jullie in Nederland bevallen allemaal thuis zeker :)

4. Marieketjes

Marieketjes Actief lid

11 dec 2007
    128
    1
    0
    Bedankt voor je reactie,
    Het verschil met een particuliere bank is dat dit navelstrengbloed alleen door het kind zelf gebruikt kan worden. Je moet er dan ook voor betalen om het bloed te laten opslaan. Wanneer je het bloed doneert aan een algemene stamcellenbank, is dit gratis en beschikbaar voor iedereen die 'matcht', het bloed is echter niet meer voor het kind zelf beschikbaar, aangezien het anoniem wordt opgeslagen.
    Het doneren aan een algemene bank zou ik sowieso wel willen, in nederland kan dat echter alleen wanneer je bevalt in nijmegen, leiden of amsterdam, en dat is voor ons geen optie.

5. Juni

Juni Fanatiek lid

11 jan 2007
    1.562
    140
    63
    Wij gaan sowieso navelstrengbloed doneren aan de stamcellenbank van het rode kruis (ik beval in Gent). Dat bloed wordt dus niet noodzakelijk bewaard voor je eigen kindje. Maar bij sommige van die particuliere stamcellenbanken waren er denk ik frauduleuse praktijken.

6. Mvjason

Mvjason Fanatiek lid

30 sep 2007
    1.677
    0
    0
    mama
    Utrecht
    ja dat stamcellen bloed voor je eigen kindje opslaan kost over de 1000 euro werdt mij toen verteld op de jonge gezinnen beurs daar stonden ze toen van zo,n cellenbank

7. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik heb er nog nooit over gehoord volgens mij dus ook helaas niet over nagdacht. Ik zal het er eens rustig met me vriend over hebben want als je op zoi'n makkelijke manier mensen kan helpen.

Kan iemand me vertellen hoe dat dan bij de baby terwerk gaat?

8. Marieketjes

Marieketjes Actief lid

11 dec 2007
    128
    1
    0
    Dag fleur,

Het bloed wordt afgetapt van de placenta, dus jij of de baby ondervinden er geen hinder van. Voorwaarde is dus wel dat je bevalt in het ziekenhuis van leiden, amsterdam of nijmegen. In andere ziekenhuizen doen ze dit, jammergenoeg, nog niet. Ik denk dat dit te maken heeft met het transportkosten naar de stamcellenbank (deze bestaan volgens mij alleen in nijmegen en leiden). Als je kiest voor particuliere opslag, betaal je deze kosten zelf. De gehele kosten, dus afname, transport en opslag voor 20 jaar kosten ongeveer 1250,- euro. Das dus niet niks. Het idee spreekt me wel aan, vooral omdat ik denk dat de wetenschap in de toekomst nog veel meer kan met deze stamcellen. Er zijn echter ook een groot aantal wetenschappers en docters die erg kritisch zijn over deze 'commerciele' opslag. En tsja het is natuurlijk ook echt een hoop geld....

Deel Deze Pagina