Hallo, Mijn dochter van 6 maanden gaat sinds een maandje 3 dagen in de week naar de opvang. Ik hoor alleen maar hoe vrolijk ze daar is en dat iedereen helemaal gek op haar is. Hartstikke leuk om te horen natuurlijk, maar als ik haar ophaal en oppak begint ze een beetje te jammeren. Dan is ze moe en wil ze slapen, dus thuis gaat ze meteen naar bed. Na haar slaapje is ze wel weer vrolijk maar dat duurt een half uurtje, dan flesje en dan gaat ze alweer haar nacht in. Gisteren was ze de hele dag thuis en was ze de hele dag chagrijnig. Niks was goed, spelen niet, slapen niet, bij mama liggen niet, in het wippertje niet. Gelukkig is ze niet alle dagen thuis zo, meestal is ze wel vrolijk maar het valt me wel op dat ze altijd chagrijnig is als ik haar op kom halen van de opvang. Ik word hier soms een beetje onzeker van, vind ze het soms leuker op het KDV dan thuis bij mama? Herkennen jullie dit?
Ja. Pas thuis, op de plek waar ze het meest vertrouwd zijn, bij de persoon die ze het beste kennen, laten ze zich volledig gaan qua gevoelens. Zelfde principe als wanneer je als mama alles uit de kast moet halen om je baby te laten lachen terwijl jullie de hele dag samen zijn, maar papa standaard een grote glimlach krijgt zodra ie thuiskomt. Bovendien zijn er op de opvang veel prikkels, waardoor ze veel afgeleid zin van hun vermoeidheid, pijn, verveling... Thuis komt dat allemaal extra naar boven.
Daar hoef je je echt geen zorgen over te maken hoor! Tuurlijk vind ze het op het kdv niet leuker dan thuis. Waarschijnlijk is ze gewoon vermoeid. Zoveel indrukken op het kdv! Drukke andere kindjes! Kindjes die wild doen, kindjes die herrie maken, kindjes die liedjes aan het zingen zijn. Veel speelgoed! Alles is mooi! Er lopen er misschien ook nog 2 a 3 leidsters rond. En dat is best vermoeiend. Ze zal minder slapen en aan het einde van de dag echt heel erg moe zijn. En dat komt er 's avonds wanneer jij haar op komt halen en de dag erna er allemaal eventjes uit. Thuis is het lekker stil, rustig en veilig, dat kent ze. Ze slaapt waarschijnlijk minder op het kdv: het eigen bedje thuis slaapt vele malen beter dan een bedje in een ruimte vol met andere kindjes.
Heel herkenbaar! Als ouder, als leidster en als gastouder. Thuis en bij mama zijn ze gewoon het meest op hun gemak, het meest hunzelf. Ze krijgen op de opvang of oppasplek zoveel prikkels en zijn gewoon doodmoe. Daarnaast is jouw dochter nog jong en ook nog maar net gestart. Geef het de tijd..! Oja, en je kindje heeft het zeker niet leuker of beter bij de opvang hoor.
hier een zoon van 2.5 jaar en nog precies hetzelfde, onderweg na huis hele lieve gezellige jongen en zodra thuis de jas uit is begint het mopperen... alle drukte van de dag die eruit komt...
hier ook nog steeds en ze is bijna 22 maanden . Zodra ik of papa in beeld kom wordt ze gelijk drakerig.
Op het KDV hebben ze ook super veel afleiding, andere kindjes om naar te kijken of die bij haar komen kijken. Leidsters die veel aandacht geven, ander speelgoed dan thuis. Wij hebben ook dagen dat hij niks wil en een draak is, maar op de opvang aaaaaltijd vrolijk, naar alles en iedereen lachen en zonder problemen slapen en eten.
Ook herkenbaar...als mijn man dl ophaalt is het altijd krijsen!(dl 5 maanden) ik denk dat dat ontlading is van de hele dag