HURDEGARYP - Alle weermodellen laten het zien: in ons land gaat het vanaf volgende week hard vriezen. In Friesland spreekt men zelfs al van een vorstperiode die te vergelijken is met die van de Elfstedenwinter van 1997. De weercomputers van het ECMWF (het Europese weercentrum in het Engelse Reading) voorspellen een winter die dinsdag licht begint en het weekeinde oploopt van matige tot strenge vorst", juicht de Leeuwarder Courant. "Volgende week wordt zelfs zeer strenge vorst (-15 graden of lager) verwacht Het KNMI verwacht komend weekend al matige vorst gevolgd door een periode met temperaturen 'beneden de langjarig gemiddelden'. Meteoconsult schrijft dat de kans zon 80 procent is dat we vanaf volgende week zondag op veel plaatsen kunnen schaatsen op natuurijs. "In de temperatuurverwachting voor de komende twee weken is namelijk duidelijk te zien dat veel berekeningen uitgaan van een periode met overwegend matige vorst. Zelfs de warmste oplossingen komen vanaf aanstaande dinsdag niet of nauwelijks boven nul", aldus het weerstation. Ook volgens winterweerman Hajo Smit wordt het na het weekeinde bitterkoud. Hoe het komt dat veel meteorologen deze vorstperiode al een week van te voren durven te voorspellen komt volgens Smit omdat alle weermodellen het dit keer roerend met elkaar eens zijn. "Maar het blijft zo dat het weer altijd voor verrassingen kan zorgen. Maar de kou zit dit keer wel heel dichtbij. In Scandinavië is het nu al heel koud en ook in Polen en Duitsland gaat het al snel hard vriezen". De meeste weermodellen wijzen vanaf volgende week dan ook op strenge vorst in Nederland. "De kou komt daarbij uit Polen en Noord-Duitsland Friesland binnen. Maandag wordt het in Friesland overdag dan ook al niet meer warmer dan min 6", aldus Smit.
Ik ben benieuwd. Meestal valt het tegen. Wat mij betreft mag het wel gaan vriezen, ik hou wel van schaatsen. Alleen een beetje jammer dat ik nu nog vakantie heb, maar volgende week weer moet werken
Meestal valt t tegen idd......maar zo'n vorstperiode als aan t begin van t jaar vond ik erg leuk: Lekker schaatsen
Stiekem hoop ik van niet, ik ben die vorst en gladheid echt al een beetje zat... Normaal vind ik het geweldig, ben een groot schaatsfan (zit op ijshockey), maar dit jaar kan het me gestolen worden. Dus kunnen we dit niet volgend jaar doen?
Heerlijk! Laat het maar lekker koud worden! Ik ben voor hoor, kan daar altijd zo van genieten! Het enige wat van mij niet zo hoeft zijn die sneeuwbuien die zorgen voor een dik pak sneeuw (da's wel lekker) wat altijd een dik pak ijs wordt na een paar dagen....
oeh ik hoop et! vorig jaar niet kunnen schaatsen ivm de zwangerschap. maar hoop toch echt dit jaar wel te kunnen schaatsen.
nou lekker dan.. Vind kou echt verschrikkelijk!! Okej, 2 dagen sneeuw is leuk, maar van mij mag het nu wel weer zomer zijn!
Vriezen vind ik leuk! Lekker schaatsen, al ga ik dat in deze toestand niet doen natuurlijk! Sneeuw, tja het is leuk maar die glijpartijen op 1e kerst vond ik minder leuk!!
Het mag van mij best koud worden maar ik hoop dat het niet weer glad gaat worden. Sinds ik zwanger ben, ben ik veel banger om te vallen dan normaal.
Koud mag het van mij best worden, als het maar niet weer zo gaat sneeuwen vind ik het best, dat heb ik nu wel gehad. Mooi voor even maar niet als je er met de auto doorheen moet.
Ik riep het 3 weken geleden al ( serieus!! ) Mijn pa belde me net op, geeft hij me toch een beetje gelijk... eigenwijze kerel. Maar als er mensen nog een slaapplek zoeken in 1 van de elfsteden tijdens de elfstedentocht... wij hebben ruimte zat hoor
Jippie!!! Whoehaaaa!!! Hoera!!! olee olé olé olee!!! ELFSTEDENTOCHT EN PAPA DOET WEER MEE!! Mijn broer mailde het vanmiddag en ik ben al helemaal overstuur. Zodra er kans is op natuurijs en vooral op een Elfstedentocht, begint mijn Friese bloed te bruisen! Ik kan niet wachten! Ik ga mijn collega's maar vast weer lief aankijken zodat ik kan ruilen als hij doorgaat. Ik moet erbij zijn!!! Alleen wel jammer dat mijn broer en oom voor deze winter uitgeloot zijn.
Jeetje...dat is koud...hahaha! Het maakt mij niet zo uit...als het maar niet weer 1 week lang superglad is...ben serieus gemiddeld 6 keer per dag gevallen vorige week! (oke...ik ben sowieso al niet zo handig...maar toch!)