Meekijken met keizersnede persoonlijker

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door SeaShell, 14 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Kort voordat de baby uit de buik van de moeder wordt getild, laat de gynaecoloog het operatiedoek tussen de buik en de moeder en vader zakken."We draaien het dan ook met zijn hoofdje naar de ouders toe", zegt gynaecoloog Martina Porath. "Zo hebben ze contact met elkaar vanaf het eerste moment van de geboorte."

'Beste simulatie'
    De 'keizergeboorte' wordt sinds dit voorjaar al uitgevoerd in het universitair medisch centrum van Berlijn. De directeur van de kliniek, Wolfgang Henrich, bedacht de keizergeboorte: 'de beste simulatie van de natuurlijke geboorte.'
    Vrouwen ervaren de keizersnede vaak als koud en onpersoonlijk, omdat hij plaatsvindt in een kille operatiekamer met fel licht, afgeschermd personeel en het geluid van kletterende instrumenten.

Keizersnede traumatisch
    De directeur van de kliniek in Berlijn, Henrich, heeft meegemaakt dat vrouwen soms zelfs bij een psycholoog belanden, omdat ze hun keizersnede als traumatisch ervaren. Ze voelen het alsof hun baby ergens stiekem uit een laatje is gehaald, omdat ze het niet geboren hebben zien worden.

In Nederland ondergaat één op de vijftien zwangeren een keizersnede. Het MMC Eindhoven begint volgend jaar met de keizergeboorte.

2. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Pfff moet er niet aan denken om dat te zien. Ik kon via een zij raam kijken naar mijn buik. En wat ik zag staat op mijn netvlies, ik werd helemaal raar in mijn hoofd. Ze zijn toch bezig in je buik.

Of ze moeten het zo doen dat je echt niks ziet van je open buik ( klinkt wat raar).

3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    6 jaar geleden ging bij mij het doek al naar beneden op het moment dat Emma geboren werd. Niets engs aan. Je ligt dus je kijkt niet in de wond oid. Het was een ongeplande ks en ik wist helemaal niet dat ze dat in ons ziekenhuis deden ( hofpoort in woerden) Bij Fleur wist ik wat er ging gebeuren en ik vond het alleen maar mooi.

( zo nieuw is het dus niet)

4. Marieke4mei

Marieke4mei Niet meer actief

Zou het denk wel fijn vinden, nooit een keizersnede gehad maar lijkt me idd een gek idee als je kind uit het niets opeens boven een doek verschijnt.

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Nou ja...ik zag de kindjes ook pas toen ze op mijn buik werden gelegd..

Ik hield me er echt niet mee bezig hoe ze er uit kwamen... dat ze er maar uitkwamen

6. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    nou hier niet hahaha
    mn man heeft er nog een trauma van.... Hij kreeg te horen ''kijk hier is jullie zoon, kijk maar even''! Nou dat heeft hij geweten.... Zijn hoofdje stak uit mn buik en ik lag dus helemaal open.

en ik (ik kreeg tussentijds algehele narcose omdat ik de snee voelde) kreeg later de foto's te zien , wordt er nog raar van.

7. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Hahaah idd......hoe het nu ook niet te zien hoe ze precies bij mij ruit kwamen.

Snap trouwens wel dat een kzsnede echt minder persoonlijk kan zijn dan een vaginale geboorte ....
    Maar of ik dat nu wil zien allemaal.....ik bedoel je ziet je kindje toch ook gelijk na een kzsnede? Die wordt toch ook omhoog getild boven het doek uit?

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zag alleen even een voet voorbij komen.
    Maar goed, ik had al 2 kinderen en ben aardig nuchter en van mij hoefde echt niet dat doek naar beneden, hoef ook echt geen spiegel bij een natuurlijke bevalling en ook niet zelf aanpakken enz haha. Ik kreeg hem tijdens het hechten van de buik even naast me gelegd en zag hem toen later weer toen ik van de verkoeverkamer afkwam. Vond dat ook geen punt oid.

9. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Oh ja.....was er dan iets dat hij gelijk weg ging?
    Nee vriendin van mij beviel dus met zo'n spiegel ... Nou daar had ik geen behoefte aan met mijn bevallingen :D

10. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    ik zag mn zoontje pas 2 uur later
    maar heb er niks aan overgehouden!
    minder persoonlijk of niet... tkind moet eruit!

11. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Oh dat lijkt me toch wel erg hoor.....maar jij was onder narcose? Dan was de bevalling toch al heel anders niet?

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik kreeg een spoedkeizersnede en hij werd meteen nagekeken door de kinderarts, toen bleek alles goed te zijn met m en toen heeft mijn man hem met de verpleegster samen meegenomen naar de afdeling.

13. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    ja de eerste 24 uur waren niet anders hoor!
    t/m de persweeen allemaal meegemaakt en ineens moest ik KS.
    moest allemaal snel snel
    en voelde de snee dus kreeg algehele narcose.

ik was allang blij dat er algehele narcose was en dat ons kindje gezond en wel eruit was gekomen :)
    dat ik hem, totaal verdoofd, pas 2 uur later zag heb ik zelf nooit als een probleem ervaren.

Maar idd , ik begrijp dat het minder persoonlijk kan zijn.
    Voor mij is dit niet het geval geweest. Was ook de eerste keer.

14. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Oh ja dan wil je gewoon dat er alles goed is he;)
    En als je kindje bij je man is dan is het voor je eigen gevoel natuurlijk ook prima.

15. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja dit zijn ook andere situaties dan bv een geplande kzsnede denk ik....
    Je bent dan gewoon blij dat je kindje er is en dat alles goed is.
    Hier ben ik bij de eerste met vacuum geholpen en toen had ik ook dat overgevoel van doe maar!! Als mijn kindje maar geboren wordt.

16. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    precies Lov!
    dat had ik ook...
    en ik kon wel door het plafond gaan van pijn met die snee.
    Ik gilde om narcose ;)

was allemaal erg traumatisch voor mn man ;)

17. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Maar wat erg dat jij dat voelde:$

18. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

Toen ze bij mij afgelopen Juni besloten om een keizersnede uit te voeren heb ik meteen aangegeven dat ik overal foto's van wilde hebben. Ik zat onder de medicatie en was erg suf.
    Op het moment dat ze "eruit" was zag ik haar boven het doek. Ze werd nagekeken en meteen daarna werd ze bij mij gelegd terwijl ze mij ook dicht aan het maken waren... Wat ik allemaal gevoeld heb, wat een pijn !!!! Was wel een mooi moment om haar bij ons te hebben.
    Dit idee vind ik wel een fijn iets. Met een eventuele 2e word het waarschijnlijk weer een keizersnede.

19. Fransa

Fransa Niet meer actief

Hier ook 2x een ks gehad. Bij onze oudste kon ik meekijken in de reflectie van de operatielamp, nou wist niet hoe snel ik de andere kant op moest kijken.
    Manlief heeft van begin tot eind alles meegekeken. Die ging gewoon staan om te zien wat er gebeurde. Kreeg ik ook nog de opmerking 'het werk van onze zwager (die is slager...) is hier niets bij ;)
    Ik hoefde dus ook echt niet dat doek naar beneden te hebben. Hij werd trouwens maar even voor me gehouden daarna moest hij weg. Hij werd met een spoedks gehaald vanwege een veel te lage hartslag..

Bij de tweede was het gepland maar voelde ik teveel van de 'operatie'. Kreeg toen lachgas toegediend om de pijn minder te laten worden. Heb er weinig van meegekregen, was blij dat hij er uit was...

En oh ja, volgens mij hebben zowel ik als mijn 2 jongens geen schade opgelopen van het feit dat we niet gelijk bij elkaar lagen/waren. Ze zijn allebei even gek op hun moeder als op hun vader ;)

20. ella27

ella27 VIP lid

22 jan 2010
    13.977
    1
    0
    wat een heftige verhalen he!

Lov , ja dat was vreselijk , maar goed ik werd gelijk platgespoten.
    Dit maakte het ook dat het voor mij geen issue is hoor
    Zouden ze langer hebben gewacht dan was het vast erger geweest.

Lov gefeliciteerd trouwens met je zwangerschap!!
    je moet ook niet teveel dit soort verhalen lezen hoor haha!

Deel Deze Pagina