@ Devilschase. Misschien is het ook wel beter voor je haren. Bedekt voor invloeden van buitenaf . Althans: zo gek lijkt me dat niet. Zo beschadigd de zon je haren, net als uitlaatgassen enzo. Een doek lijkt me zelfs beschermend werken.
Gewoon een jas eronder en dikke handschoenen, dat is heerlijk warm hoor! En ik merkte wel dat ik steeds zo'n koud gezicht had in de winter zonder niqaab. Dat was echt even wennen. Met deze zachte winter vind ik een warm vest meer dan genoeg. In de zomer draag ik niet veel onder m'n bedekking. Een lange wijde rok, hemdje en daarover m'n khimaar.
En bedekte vrouwen zien er zonder bedekking trouwens net zo uit als andere vrouwen hoor! Denk ik dan tenminste. Ik ben er trouwens achter gekomen laatst dat twee paar van die dunne handschoenen over elkaar warmer is dan één paar dikke was m'n gewone handschoenen kwijt, dus dan probeer je eens wat...
Vroegah, toen mensen nog maar eens per week douchten, droegen vrouwen vaak om die reden een hoofddoek. Mijn oma (geboren in 1910) ook.
Alleen een beetje bleker en met mooier haar Wij hadden een paar jaar terug een soort modeshow bij ons op school, naar aanleiding van een themaweek over kleding. Toen waren er een aantal moeders die we normaal alleen met hoofddoek zien, die nu hun hoofddoek afdeden. (Er waren alleen kinderen en juffen en één 'oude' meester waar een paar moeders zelf nog als leerling bij in de klas hadden gezeten. Niet helemaal volgens de regels 'onhuwbaar' maar in hun ogen blijkbaar close enough.) Ik vond het wel leuk om eens te zien. Ik ben nogal nieuwsgierig van aard dus vraag me inderdaad wel eens af 'wat' er nog meer onder een hoofddoek zit, haha.
Ligt ook een beetje aan je afkomstig of je bleek bent... Mijn Somalische en Surinaamse vriendinnen in ieder geval niet haha.
En ik heb geen niqaab of burka nodig om bleek te zijn. Als je mij ziet, is het altijd volle maan. Ik zou dat experiment met een hoofddoek om ook wel eens willen doen. Maar ik ben ergens ook wel bang voor de gevolgen. En dat vind ik heel erg, dat je in een land als Nederland niet ècht vrij bent om deze keuze te maken. Het mag wel, maar je betaalt een prijs... Dat zou niet zo moeten zijn. Hoewel ik me realiseer dat ik tegelijk ook grenzen trek die andermans vrijheid aantasten, aangezien ik wel voor wetgeving ben die gelaatsbedekking verbiedt. Ik trek de grens daar. Een ander blijkbaar al bij een 'normale' hoofddoek. Ik heb in ieder geval na jaren discussie voor elkaar gekregen dat stagiairs met hoofddoek op onze school welkom zouden zijn, als ze zich zouden aanmelden. Dit was voorheen niet zo. Werkneemsters mogen dit nog steeds niet. Althans: niet als leerkracht. We hebben wel een tijdlang een schoonmaakster gehad met een hoofddoek. Als ik daar over nadenk :x:x:x Goed genoeg om de toiletten te schrobben, maar niet om met de kinderen te werken. Vreselijk vind ik dat. Volgens de directeur moet ik het zo niet zien. Maar hoe ik het dan wel moet zien, is me nog steeds niet duidelijk. Maar goed, de eerste stap is gezet: bij stagiairs mag het nu wel. En zo knokken we langzaam verder.
Ik weet niet wat ik hier van moet vinden, de familie had ook kunnen vragen of er misschien een rustig plekje was om te bidden. Helaas is het hier in Nederland niet gewoon om zomaar ergens je gebedskleed neer te leggen en te gaan bidden. Er heerst door aanslagen enorm veel angst, en daar hadden ze naar mijn inziens gerust rekening mee kunnen houden. Maar daarnaast vind ik het eissen van het afdoen van de burka ook niet kunnen.
Ik ben wel eens in Dubai in een schoonheidssalon geweest, wat daar voor prachtige dames onder de niqaab vandaan getoverd werden! Tot in de puntjes verzorgd!
voor de mensen die het interessant vinden. ik vond dat destijds wel. gaat over de niqab. dacht er ineens aan Uitzending gemist | Jong, Ik ben een rechtlijnige moslima op Nederland 3
Klopt, en nu is er aangifte van discriminatie gedaan door de meneer die ook nog eens het gebeuren heeft gefilmd en op Facebook heeft gezet om zijn gelijk te krijgen. Ik krijg er de kriebels van.
Mijn ervaring: niet iedereen blijft even mooi onder bedekking. Ik ken heel wat dames waar het haar echt geleden heeft van de constante druk van bedekking en haardracht. Tot kale plekken aan toe. Al blijft de kleur wel veel mooier omdat het niet aangetast wordt door de zon. Mooi omschreven Umm. Ik denk idd hetzelfde.
Nu wordt het moeilijk te reageren en binnen de regels van het forum te blijven... Ik doe het op hoop van zegen De dame in dit filmpje zegt, dat je je moet bedenken, zodat: 1) Je bent makkelijkere herkenbaar als vrije gelovige vrouw en 2) Je (hierdoor?) niet lastig gevallen wordt Bij punt 1 denk ik: Met een 'gewone' hoofddoek ben je tegenwoordig toch ook heel duidelijk herkenbaar als moslima? Is dat niet genoeg? Bij punt 2 denk ik: Ik heb het idee, dat je mét niqaab juist veel meer lastig gevallen wordt. Niet zozeer door mannen met seksuele gevoelens (ik neem aan, dat het daar om te doen is), maar door mensen, die bang zijn voor het onbekende, voor moslims specifiek, en mensen die allochtonen of specifiek moslims haten. Ik denk dat dit de laatste tijd ook veel erger wordt. Dit is niet meer de tijd, waarin je als vrouw niet meer normaal over straat kunt zonder een significante kans om (seksueel) lastig gevallen te worden. Althans niet op normale plekken, overdag en normaal gekleed. 's Nachts, in steegjes achteraf en met heel 'blote' kleding is natuurlijk wat anders. Daarnaast worden op de verkeerde plekken óók vrouwen in niqaab verkracht, maar ja, dat is in die sharialanden, waarbij er drie (?) getuigen moeten zijn voor iemand veroordeeld kan worden. En de vrouw zelf loopt ook nog eens het gevaar om schuldig te worden bevonden aan buitenechtelijke seks... Ik vind dat iedereen moet kunnen dragen wat ze willen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen goede argumenten heb gehoord om dat in deze tijd, in de westerse wereld te willen.
Die drie getuigen gaat over het plegen van overspel met wederzijdse instemming, niet om verkrachting. Wat er in bepaalde landen gebeurt is natuurlijk ook absoluut niet juist.
Winkels e.d. zijn ook privéterrein, hoor. De openbare ruimte bestaat uit de open lucht (en dan dus niet de open lucht in een niet-overdekte soeeltuin) en overheidsgebouwen. De rest is privé, want eigendom van iemand/iets anders dan de staat. Omdat de Grondwet geldt als verplichting voor de staat en als wet waarop burgers jegens de staat een beroep kunnen doen, zijn er in openbare ruimtes dus plekken voor het uitoefenen van je godsdienst. Die verplichting geldt dus niet voor privépersonen, althans niet onverkort.
Ik volg niet de hele discussie, maar ik snap niet waarom het aanstootgevend is als iemand gaat bidden. Je doet er niemand kwaad mee. Mij kan het niet schelen hoor als iemand bid, waar dan ook. Heb ik alleen maar respect voor.