Dat weet ik, maar het wordt vaak verdraaid. Als je als vrouw in zo'n land verkracht wordt, dan heb je geen poot om op te staan. Dan is het haar woord tegen het zijne. En daarbovenop de schaamte natuurlijk. Mijn punt is: Ik denk dat het veel vaker voorkomt, dan in de boeken staat. Er wordt alleen geen aangifte gedaan. En het tweede (of eigenlijke) punt dat ik wilde maken, is dat een niqaab helemaal niet voorkomt dat je niet lastig wordt gevallen...
Hoe het exact zit met het uitoefenen van je godsdienst, weet ik niet. Maar enerzijds moet men zich OVERAL aan de wet houden, dus ook op privéterrein. Ook in je eigen huis. En anderzijds is het volgens mij ook niet toegestaan om overal in het openbaar je godsdienst te belijden...
Daarom is het ook belangrijk om de verzen niet zelf te gaan interpreteren. Dit vers is namelijk geopenbaard naar aanleiding van een specifieke situatie, de gelovige vrouwen werden namelijk lastiggevallen met de kleding die zij destijds droegen. Dit gebeurde wanneer zij 's nachts ergens naartoe gingen bijvoorbeeld. Toen werd het vers over de jilbab geopenbaard. Een jilbab is een lang wijd kledingstuk wat ook wel bekend staat tegenwoordig als een abaya. Het Vers gaat dus eigenlijk over de jilbab, en niet over het bedekken van het gezicht. Dit kan je terugvinden in een van de vele tafsir (exegese) boeken. Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom de dame in kwestie juist dit vers aanhaalt.
Weet je wat ik zo tegenstrijdig vind aan dat bedekt kleden door vrouwen. De man kan zich niet beheersen, schenkt negatieve aandacht aan een vrouw en de vrouw moet zich daar tegen wapenen door zich vormloos en helemaal bedekt te kleden. En de mannen gaan vrij uit. Doet me wat denken aan een vrouw die zich sexy kleed, seksueel lastig gevallen wordt en dan zou zij er om gevraagd hebben.
Hmmmm, ik snap jouw gedachtengang op zich wel Syane. Maar ik denk -zelf geen moslims zijnde- dat dit voor hedendaagse moslima's niet DE reden is om zich zo te kleden. Het komt denk ik voort uit het geloof dat het God (Allah) behaagt als ze zich aan deze kleding voorschriften houden. Ze doen dit niet om zich de mannen van het lijf te houden, maar om hun god te plezieren. Overigens is het bedekken van de haren zeker iets wat niet alleen in de Islam voorkomt. Ook in de Joodse geschriften staat dit en zelfs in het Nieuwe Testament is terug te vinden dat vrouwen alleen met bedekt hoofd mogen bidden en profeteren. (En de reden daarvoor zal je niet bevallen, haha.)
Vrijuit? Nee hoor, in tegendeel, het vers waarin wordt gesproken over het neerslaan van de ogen begint met dat mánnen hun ogen moeten neerslaan. Ook voor mannen zijn er kledingsvoorschriften. Deze gedachtegang kom ik vaker tegen maar berust m.i toch echt op onwetendheid. Tupp heeft het mooi verwoord. Daarnaast hebben wij geen headship order ofzo zoals bij de christenen. Maar als je het nou omdraait: schaars geklede vrouwen dragen dit ook vaak omdat de omgeving dat van hen verlangt. Dan kan je net zo goed vragen aan de mannen die zo nodig naar halfnaakte vrouwen willen kijken, dat maar op een andere manier doen. Bv door trouw te blijven en zich dus te beheersen, maar daar hoor je amper wat over.
pff... ben ik nou de enige die het allemaal niet snapt? wat maakt het uit of ze een burka of een nijab?? droeg.. wat maakt het uit dat ze aant het bidden was op een kinderboerderij... waarom moet zij eerst toestemming vragen hiervoor? waarom moeten kinderen daarvan schrikken? mij lijkt zoiets een perfect moment om aan mijn kinderen uit te leggen waarom deze mevrouw dit draagt, en waarom deze mevrouw daar (waarschijnlijk stil) in een hoekje op dr knieen zit. IK zorg dat MIJN kinderen niet bang worden voor andere geloven. IK geef andere mensen niet de schuld als mijn kinderen bang zijn (en blijven) voor iets dat ze niet kennen... als je het uitlegt dan zullen de kinderen daar echt niet meer gek of raar van opkijken.. en die vergelijking met een helm en bivak muts is echt de grootste onzin.. dat handje vol vrouwen dat helemaal bedekt gaan maakt toch niets uit.. moeten ze helemaal zelf weten en ik zorg ervoor dat mijn kinderen daar niet bang voor worden en ik zorg ervoor dat mijn kinderen niet gaan discrimineren..
Als ieder en zo Zou denken zou het allemaal veel eenvoudiger zijn Heb respect voor elk geloof en laat iedereen in zijn waarde
Dit volg ik niet helemaal.... Ik denk dat veel schaars geklede dames zo over straat gaan, omdat ze OF gek zijn op de aandacht, die ze krijgen, OF trots zijn op hun lichaam en hier graag mee willen pronken. Dus niet omdat de omgeving dit van hen verlangt. Daarnaast wordt er dan inderdaad wel gekeken, maar 99% van de mannen heeft dan niet direct te behoefte om die dames dan ook lastig te gaan vallen. Zou wat zijn, zeg!
Nou dat is dus wel zo. Als je bedekkende(re) kleding gaat dragen, ga je je wel echt realiseren dat de omgeving van je verwacht hoe je gekleed gaat (dat merk je wel aan alle opmerkingen die je in de loop van de jaren over je heen krijgt). Een vrouw wordt door velen nou eenmaal (helaas) als lustobject beschouwd en als er bijna niks meer te zien valt zijn de meesten daar niet zo van gediend. Ik ken ook veel vrouwen die schaars gekleed over straat gaan maar erg onzeker zijn over hun lichaam, dus eigenlijk helemaal niet zo willen pronken. Waarom moet er zelfs voor een autowiel nog reclame worden gemaakt door middel van een mooie vrouw? Toch omdat dat zo wordt verwacht?
Nou, ik loop er niet als lustobject bij, niet schaarsgekleed en ook niet specifiek sexy en ik heb daar nog nooit opmerkingen over gehad. Ja, van mijn moeder vroeger. Toen ik een jaar of 15/16 was en graag rondliep ik legerbroeken en baggy trousers, oversized shirts en joggingsweaters met bandnaam/logo. Toen zei mijn moeder regelmatig 'kleed je eens lady-like' Ik snap wat ze bedoelde, maar ik was en ben het niet met haar eens. Verder heb ik nog nooit negatieve geluiden of blikken gehad bij mijn kledingstijl. Definieer 'bijna niets te zien valt' eens? Bedoel je in niqaab? Dat heeft niks te maken met de verwachting dat vrouwen maar met hun lichaam te koop moet lopen, maar met xenofobie. Dan snap ik echt niet waarom ze zo over straat gaan! Ik zie ook wel eens vrouwen schaars gekleed over straat gaan, die ik veel liever bedekt zou zien. En veel mannen ook. Die kleden zich vaak bewust provocerend, voor de aandacht. Nee, helemaal niet. Jij maakt je toch ook mooi voor je man? En je richt je huis toch ook leuk in? Dat doe je toch niet alleen, omdat 'men' dat van je verwacht? Het oog wil ook wat. De meeste mannen vinden een vrouwenlichaam nu eenmaal mooi. Dat is genetisch zo bepaald en dat is maar goed ook, anders zou het menselijk ras allang zijn uitgestorven. Door mooie vrouwen af te beelden in reclames waarbij nadrukkelijk de mannelijke bevolking de doelgroep is, trek je de aandacht. Dat heeft niks met verwachtingen over de vrouw te maken. Op dezelfde manier gebruiken ze baby's en puppy's in reclame die gericht zijn op vrouwen. De meeste vrouwen worden daardoor aangetrokken. Niet omdat de wereld dat van ze verwacht, maar wederom omdat dat genetisch bepaald is. En natuurlijk zijn er uitzonderingen, en zo ook bij de mannen.
Voor mijn man wel inderdaad, niet voor vreemden waarmee ik dus ook niet getrouwd ben. Ik zou ook niet weten waarom. Dit bedoel ik dus een beetje... Het wordt (over het algemeen) raar gevonden als de vrouw haar lichaam voor haarzelf en haar naaste omgeving bewaart maar waarom wordt het dan niet raar gevonden als een vrouw zich mooi maakt voor volstrekt onbekenden? (en dan thuis een makkelijk huispak wordt aangedaan haha ) En ja, dat de meeste mannen een vrouwenlichaam mooi vinden, was me natuurlijk wel bekend. Ik zou dus niet weten waarom ík zo'n volstrekt onbekende man dan daarin tegemoet moet komen. Met bijna niets te zien bedoelde ik niet zozeer een niqab hoor. Ook bijvoorbeeld de kleding die ik draag (dus zonder niqab). Toen ik geleidelijk andere kleding ging dragen begon ik met langere rokken, en een lang tuniek over een broek heen. Nog zonder hoofddoek. En tóch kreeg ik opmerkingen dat dat zo zonde was van m'n lichaam, want ik kon toch ook gewoon m'n vormen laten zien. Overigens wist toen bijna niemand nog dat ik moslim was, dus van xenofobie was geen sprake.
Dat kan natuurlijk! Iedereen heeft er een andere kijk op. Ik spreek daarbij vooral uit ervaring, het kan dat andere bedekte moslima's helemaal niet dergelijke dingen hebben gehoord vanuit hun omgeving.
kan me hier ook wel in vinden ja. Ik kleed mezelf absoluut niet sexy. Ik heb zelfs een redelijk klassieke stijl. Denk aan zwarte en donkerblauwe rokjes net boven de knie met bloesjes en mooie nette pumps. Of een mooie zwarte pantalon met blazer ofzo maar ik merk echt wel dat er dan meer kerels kijken als dat ik gewoon een jeans met simpele trui en sneakers draag. En ach vind een beetje kijken van kerels niet erg. Kijk zelf ook graag naar een leuke vent. Heeft verder niets te maken dat ik thuis iets tekort kom maar gewoon het gevoel dat ik er nog mag zijn word ik blij van haha
oja en kijk idd maar naar die extreme figure bij hotter than my daughter. Vaak een brok onzrkerheid idd
Wat bedoel je nou eigenlijk met "schaars gekleed"? En wat bedoel je met "wanneer er niets te zien valt"? (Lichaamsvormen?) In mijn optiek is dat bijv. niet een spijkerbroek met t-shirt, maar wel een spijkerbroek met spagetti top met inkijk tot navel....