Schaars gekleed vind ik bv. zowel een minirok als decolleté of alles heel strak. Hierboven zei ik al dat ik met bijna niks te zien bedoel, de vormen v/h lichaam. Dus niet zozeer gezichtsbedekking.
Maar wat ik toch nog steeds niet begrijp: waarom alleen de vrouw? Ik vind de blote kuiten van een gespierde man ook erg sexy om naar te kijken. Een wasbordje vind ik dan weer vreselijk, maar vrouwen zat die het daar een beetje warm van krijgen. Etc etc.
Merah: een Islamitische man die zich volgend de voorschriften kleed zal ook geen blote kuiten of wasbord laten zien.
Blijkbaar... Ik heb nog nooit een vader van één van onze Islamitische leerlingen in korte broek gezien.
Kort ik ook niet, maar kniebroeken (kuit dus zichtbaar) of boxer (hoe heet zo'n ding boven de knie?) heel veel. Zwemmen gewoon zonder shirt etc. Echt geen uitzondering.
Voornamelijk aan umm en islah. Ik heb dat programma teruggekeken van die meid in de niqab. Ondanks dat ik er nooit achter zal staan kan ik me wel nu vinden in het idee van deze vrouw. Haar gevoel over vrijheid en haar mening over het feit hoe ze denkt als vrouw als lustobject kan ik me wel iets bij voorstellen. Vond de dame van jong eerlijk gezegd vrij vijandelijk overkomen maar de dame in de wandeling leek me een ontzettend lieve meid. Haar ogen en stem kwamen erg lief over. Ik snap nu een ietsje meer van hoe deze vrouwen denken. Nogmaals ik zal er zelf nooit aan beginnen maar het is me wel een stuk duidelijker geworden. Dus umm, wilde je even bedanken voor de link.
Merah, ik heb echt al een aantal keer uitgelegd dat er ook voorschriften zijn m.b.t het gedrag en de kleding voor mannen. En je hebt inderdaad gelijk dat er weinig moslimmannen zijn die zich hieraan houden, mijn man dus wel (en nee dat levert niet altijd de meest positieve reacties op haha). Een kniebroek (onder de knie maar boven de enkels) mag overigens wel maar meestal draagt mijn man daar alsnog wat langs over. Zwemmen op een drukke plek zou hij ook niet doen. Tina, ik ken die vrouw uit Jong van een ander forum en lag altijd met haar in de clinch, zegt genoeg denk ik haha. Ik vind die Shaista ook veel sympathieker overkomen eerlijk gezegd.
Dat heb je idd uitgelegd en ik ben ook geen vreemde van de islam, dus dat wist ik ook al wel. Maar toch vind ik dat de regels voor de vrouw in de praktijk altijd stenger nageleefd (moeten) worden dan die van de man, zo lijkt het. Een vrouw zonder bedekking wordt aangesproken. Een man met blote bast die krijgt geen/weinig tegengas. Daar heb ik moeite mee.
Het is altijd nog aan hunzelf de keuze of ze zich er aan willen houden of niet. Er zijn hier genoeg onbedekte moslima's maar zie nooit dat ze aangesproken worden ofzo hoor. En al worden ze erop aangesproken is het aan hunzelf om te bepalen of ze daar wat mee doen. En daarbij staat gewoonweg niet iedereen even sterk in hun schoenen he. Houdt een man zich aan alle regels dan wordt hij beschouwd als haatbaard/terrorist en weet ik het allemaal. Mijn man spreekt bepaalde mannen best wel eens aan op hun levenswijze/kledingkeuze, ik weet niet zo goed waarop je baseert dat dit alleen bij vrouwen gebeurt?
Ik heb in verschillende islamitische landen gewerkt, gewoond en gereisd. Vandaar. Het is ook niet allemaal zwart/wit, maar over het algemeen komen mannen er gewoon makkelijker mee weg dan vrouwen. Tenminste... Dat is mijn ervaring.
Ok, ik dacht dat je het over de situatie hier had. Want tja ik heb ook geen idee hoe iets in Albanië of Tsjaad gaat hoor om eerlijk te zijn en dat maakt me ook niet zo uit. Mijn ervaring is dus weer echt anders dan de jouwe. Maar ook in veel Arabische landen (o.a waar mijn man vandaan komt) gaat dit echt niet zo hoor. Het is daar juist best vreemd om wel een hoofddoek te dragen heb ik het idee.
Maar dat ligt dan natuurlijk niet aan de Islam maar aan de mensen zelf. Overigens denk ik dat het uiterlijk van vrouwen bijna overal op de wereld meer onder een vergrootglas ligt. Plastische chirurgie komt bijv ook veel meer onder vrouwen voor.
Dat gebeurt toch ook?! Ten eerste de verschillende gebedshuizen. Daarnaast zijn er in de zomer genoeg horecagelegenheden waar je in de zomer niet in badkleding naar binnen mag.
Dat hoef jij ook niet en ik ken niemand, die dat van jou verwacht (schaars gekleed te gaan). Jij geeft aan dat men verwacht dat vrouwen alles maar moeten laten zien, maar ik geef dus aan, dan je ook best 'degelijk' gekleed kunt gaan, waarbij je dus ook geen strakke kleding draagt, en mensen hier ook niet raar van opkijken. Dat vind ik heel rare opmerkingen. Ik denk ook echt dat dat uitzonderingen zijn. Kreeg je die opmerking van mannen, vrouwen of van beide? Ik vind dit heel erg vreemd van die mensen... Wat voor mensen zijn dat dan? Ik ben wel benieuwd: Op welke kleding krijgt hij wat voor opmerkingen van wat voor soort mensen? (Dit gaat me nu niet meer om de moslims, maar om de niet-moslims, die hier schijnbaar een probleem mee hebben. )
Mijn man draagt broeken boven zijn enkels en die zijn bovendien vaak redelijk wijd. Daarbij draagt hij (sowieso in z'n vrije tijd) wat veel medelanders een "mannenjurk" zouden noemen. Ook heeft hij een baard. Tja, wat hij hoort. IS, Taliban, Ga terug naar Iran, Bin Laden, Terrorist, Sinterklaas, Haatbaard, je kan het zo gek haast niet bedenken haha. Deze opmerkingen komen niet echt van één bepaald soort mensen, hoewel we hebben gemerkt dat moslims hem over het algemeen wel respecteren (ongeacht mate van praktiseren en afkomst) en ook Antillianen hier zijn vrijwel altijd netjes en beleefd. Helaas krijgt hij ook al wel eens opmerkingen van kinderen (vanaf een jaar of 8/9). Wat je andere vraag betreft. Die opmerkingen kreeg ik van zowel mannen als vrouwen, maar van vrouwen wel net wat meer. Net alsof zij zich 'bedreigd' voelden dat ik lange rokken ging dragen ofzo. Gewoon van mensen als kennissen, mensen die ik van gezicht kende, klasgenoten, leraren (geen 'vreemde' types o.i.d.). Maar ja, wij hadden ook een meisje op school dat zich gothic kleedde, en van de een op de andere dag een heel andere kledingstijl had, een beetje zoiets als wat Tina beschrijft. Die kreeg ook wel allemaal vragen/opmerkingen.
In het Nieuwe Testament? Waar dan? als ik mag vragen? En jij was ook degene die het experiment met de hoofddoek wilde doen las ik. Geloof mij maar, dat de reacties van mensen je vies tegen zullen vallen. Ik draag in de zomer een hoofddoek, tegen de zon dus. Niet onder mijn kin, maar naar achter geslagen en vastgezet als een soort knot. En de reacties van afgelopen zomer waren: onbeschoft behandeld in een winkel, moeders op het schoolplein die me plots negeerden, na een paar dagen waren ze gewend, dus spraken me wel weer aan, maar het was heel opvallend. Een moslima die zowat van haar fiets afviel, omdat ze maar om blééf kijken, want ik had wel een hoofddoek, maar wel een shirtje en driekwartbroek aan Oh, en de meest absurde (in alle jaren dat ik een hoofddoek draag) was dat er iemand bij ons in de buurt rondbazuinde dat ik kanker had, chemokuren had gehad en dus zeer ernstig ziek was.....Ik heb er maar smakelijk om gelachen.
Ik moet zeggen dat ik zelf niet echt reacties krijg, maar goed.. ik woon in de randstad in een omgeving met vrij veel moslims. Merk wel verschil in winkels enzo. Vooral omdat ik vroeger geen moslima was en dus geen hoofddoek droeg merk ik echt wel een verschil (vooral omdat mensen zeggen dat het er maar net aan ligt of jij het zo aanvoelt en het je zelf soort van aanpraat, dat is echt niet zo). Ik laat me er niet echt door beinvloeden maar het wil weleens irritant zijn. Ook mensen die denken dat je wel niet zo snugger zal zijn of niet goed Nederlands kan spreken. Wanneer mijn kinderen eens vervelend zijn op straat of in een winkel zul je hier ook veel sneller iets over horen. Mensen denken ook altijd dat wij bang zijn voor honden haha, dat is wel aandoenlijk.