Tv op achtergrond schadelijk voor kinderen Als de tv constant aanstaat op de achtergrond, leren jongere kinderen niet om zich te concentreren. Ook wanneer ze niet veel aandacht besteden aan de tv, kan het toch hun ontwikkeling schaden, meldden wetenschappers in het Amerikaanse tijdschrift Child Development. Kinderartsen raden ouders aan om kinderen tot twee jaar geen tv te laten kijken. Studies tonen echter aan dat 75 procent van die groep in een omgeving zit waar de tv voortdurend aanstaat. De onderzoekers bestudeerden het gedrag van vijftig jonge Amerikaanse kinderen. Als de tv aanstond, speelden kinderen korter met hun speelgoed omdat ze voortdurend werden afgeleid door de beelden. Onder meer concentratieproblemen en slechtere taalontwikkeling kunnen het gevolg zijn. Bron:fok.nl
jeetje dat wist ik niet en ik ben er altijd heel makkelijk in! misschien toch de tv wat minder vaak aan hier.
Ik vraag me zelf wel eens af waarom wij zon groot beeld tv hebben. Ik kijk s'zondags nog wel eens naar 2 programmatjes (ghost wisperer en medium) en verder eigenlijk niet. De kinderen mogen maar n uur p dag. En films kijken doen we niet via de kabel maar als we ze gekocht of gedownload hebben....en ook niet zo bijzonder vaak (in de vakantie bij nattigheid ietsie vaker...) Dus bij ons staat hij vrij weinig aan gelukkig. Op de tijden na dat er ineens weer wat wii spelletjes gedaan worden (zoals op t moment dat ik dit type) Kan me iig goed voorstellen dat t erg afleidend is voor kleintjes die zich nog moeten leren concentreren onderwijl dat er vanalles gebeurt om hem/haar heen. Ik heb t ook als ik moet telefoneren....dan moet t ook ff stil zijn.
Die van mij talen echt niet naar de tv die doen wel andere dingen en de tv staat eigenlijk best vaak aan.
hier staat de tv meestal uit als Jesse op is behalve rond 20.00 maar dan ligt hij in de box en ziet het niet en om 20.30 gaat ie toch naar bed. Wel kijk ik af en toe met hem een kinderdvd bijv van sesamstraat eerste stapjes lijkt me niet dat dat kwaad kan
Er staat ook dat t ook schadelijk is voor kinderen waarvan de tv op de achtergrond aan staat, of ze er nu naar talen of niet.
Klopt, maar ik ben niet overtuigd van de uitkomst van een onderzoek dat onder slechts 50 kinderen gedaan is.
Dan gaat die van mij ook nooit praten en blijft onder ontwikkeld Zullen we over 15 jaar nog eens kijken
Heb ook wel eens de tv aan terwijl ze er dus ook niet naar kijkt maar dat zou dus schadelijk kunnen zijn. Hoe zit het dan met de radio aan? Dat heb ik altijd namelijk.
AMERIKAANSE kinderen.... Tsja..... Amerikaanse kinderen hebben ook vaker suikerziekte,zijn veel te zwaar en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Ik geloof niet zo in al die onderzoeken. Allemaal bangmakerij.
Bij ons stond de tv vroeger altijd gezellig aan. Ik kan me zeer goed concentreren, Mijn broer heeft zelfs een IQ van 139. Ik denk dat het zelfs juist wel goed is,
Hier staat de tv ook heel veel aan. Jarissa kijkt vrijwel nooit. Ze vindt het wel leuk om aan de knopjes te zitten en de tv te aaien. Alleen spelen kan ze juist heel erg goed. Ze is zo een uur lang met haar blokken bezig. Ik ga dus niets veranderen. Op zich een interessant onderzoek maar ben het met Jo eens, 50 kinderen is niet echt representatief te noemen.
50 kinderen ondezoeken en dan met zo'n conclusie komen vind ik ook wel een beetje "simpel" overkomen eerlijk gezegd Maargoed, denk dat in veel huishoudens de tv best wat vaker uit kan.
Tja, als je van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat dat ding aan hebt, dan kan ik me er iets bij voorstellen. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben , gewoon een kwestie van je gezonde verstand gebruiken maarja blijkbaar....
Mijn man vindt dat ie aan het multitasken is als ie zowel de tv aan heeft staan en op de Nintendo DS Mario speelt... ik noem het een verspilling van energie
Hier staat de tv eigenlijk van 'smorgens vroeg tot 'savonds als we naar bed gaan aan, meer uit gewoonte en eigenlijk vooral om sterren.nl dan om de tekenfilms o.i.d. Kids kijken vaak genoeg tv en zal niet zo gauw zeggen dat ze niet meer mogen kijken of wat dan ook, dat zou anders zijn wanneer ze enkel nog maar voor die kast zouden hangen, maar ze hebben genoeg speelgoed waar ze zich meer en vaker mee vermaken dan de tv. Ik was vroeger wel echt zo'n kijkbuiskind, en moet eerlijk bekennen dat als ik niet zo vaak(veel) tv had gekeken ik geen talenknobbel zou hebben ontwikkeld ik keek datgene wat ik leuk vond en dat waren vaak dingen op duitsland,Franse tv e.d. en dat heb ik toch meegenomen en onthouden toen ik eenmaal op school zat, dus denk dat het best wel overdreven is dat onderzoek. tis gewoon weer een geldverspillend onderzoek geweest. veel tv kijken is voor niemand goed, niet voor volwassenen en niet voor kinderen heel simpel eigenlijk waar geen onderzoek voor nodig is volgens mij. dat veel kinderen tegenwoordig zoveel concentratieproblemen hebben ligt denk ik meer aan het feit dat ze tegenwoordig (te) veel achter de pc-spelletjes computer zitten dan dat ze buiten spelen zoals vroeger altijd gedaan werd. vroeger zag je veel meer kinderen op straat dan tegenwoordig. en ook daar hoef je geen onderzoek en geld in te steken om achter die conclusie te komen
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik met dit onderzoek moet. Ik kan t me aan de eene kant goed voorstellen dat t storend werkt. Bedoel als die kleintjes zichtbaar minder lang met hun speelgoed spelen en steeds richting tv kijken als de concentratie verbroken is... Maar aan de andere kant...MAAR 50 kinderen...niet erg representatief. Aan de andere kant heb ik dmv tv kijken Engels EN Duits geleerd... Heb ondanks mn brabantse mondje totaal GEEN problemen me in t ABN uit te drukken (nouja die zachte g raak ik natuurlijk niet kwijt en soms heb ik nog n uitdrukking waar de mensen hier omgeving amsterdam me erg vreemd bij aan kijken )...en zo is het zich bij mijn kinderen ook aan t ontwikkelen...behalve dan dat mn jongst zn lidwoorden steeds door de war heeft.. Ik denk dat t vast weer iets is wat met maten moet/mag Zoals alles eigenlijk.