Vrouw krijgt schadevergoeding voor zwangerschap

Discussie in 'De lounge' gestart door mijnimeel, 28 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mijnimeel

    mijnimeel Fanatiek lid

    10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Het IJsselland Ziekenhuis in Capelle aan den IJssel moet een schadevergoeding betalen aan een moeder die onjuist was voorgelicht over haar vruchtbaarheid. Het gaat om een bedrag van zeker 400.000 euro.

    Dit blijkt uit een uitspraak van het gerechtshof in Den Haag. Het hof bevestigt daarmee een eerdere uitspraak van de rechtbank in deze zaak.

    De gynaecoloog had de vrouw gezegd dat ze niet meer zwanger kon worden. Desondanks raakte de vrouw in verwachting van een inmiddels 13-jarige tweeling. Het ziekenhuis moet nu meebetalen aan de opvoeding van de tweeling.

    Zwanger
    De vrouw kwam begin jaren negentig op 37-jarige leeftijd samen met haar man bij de inmiddels gepensioneerde gynaecoloog met de vraag of ze nog zwanger kon worden. Na onderzoek werd haar verzekerd dat dat niet het geval was.

    Niet veel later bleek de vrouw toch zwanger. Het echtpaar had toen al drie kinderen. Als gevolg van de zwangerschap moest de vrouw haar baan opzeggen.

    Risico's
    Het ziekenhuis en de gynaecoloog hebben altijd ontkend dat zij niet op de risico's van een zwangerschap hebben gewezen. Volgens het gerechtshof blijkt uit het dossier het tegendeel.

    Ook verwerpt het hof het argument van het ziekenhuis dat er geen schade was ontstaan als de vrouw destijds een abortus had ondergaan.

    Sterilisaties
    Ziekenhuizen zijn in eerdere zaken al eens veroordeeld tot schadevergoedingen bij mislukte sterilisaties. Dit is de eerste keer dat een schadevergoeding is toegekend voor de geboorte van een kind na het geven van een verkeerd advies over anticonceptie.
     
  2. jeldou

    jeldou Bekend lid

    8 jan 2007
    729
    0
    0
    mmm vreemd geval..
    ik vind dat wel heel wat hoor, 4 ton schadevergoeding.. Moet je dit dan zooo opblazen?
    Groetjes
     
  3. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Ik weet niet of ik dit allemaal wel goed begrijp en anders snap ik het gewoon niet.

    Ze gingen dus naar de gyneacoloog met de vraag of ze nog zwanger konden worden.

    Hieruit maak ik dus op dat ze dus nog graag een keer zwanger zou willen zijn.

    Ze krijgen als antwoord nee en achteraf blijkt ze dan toch zwanger te zijn van een tweeling en daar wil ze nu schadevergoeding voor?



    De tweeling is trouwens nu 13 jaar, ik vraag me af hoe die zich voelen nu wetende dat papa en mama een fikse schadevergoeding voor hun gaan ontvangen.

    Kunnen we de volgende vraag aan het lijstje gaan toevoegen.

    Goh wat leuk is het wel gewenst?
    Goh wat leuk zeker een ongelukje zeker!
    Goh wat leuk, een gevalletje van schade?

    Groetjes Anita
     
  4. Channie

    Channie Fanatiek lid

    13 okt 2005
    4.149
    0
    0
    Nou ik denk eerder dat ze daar heen gingen om te vragen of ze nog vruchtbaar was ter voorkoming van sterrilisatie. Denk dat hun dus geen kinderen meer wilden.
     
  5. stiekel

    stiekel Bekend lid

    hoi hoi

    raar hoor
    maar waarom nu na 13 jaar nog een schade vergoeding eisen.
    dat is iets wat ik niet snap.
    ik had het dan al veel eerder gedaan.

    groetjes sandra
     
  6. sim

    sim Niet meer actief

    vreemd zeg..
     
  7. DaisySanches

    DaisySanches VIP lid

    20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Ik denk dat de zaak zo lang heeft geduurd, eigenlijk.
    Hoe vaak hoor je nl. dat ziekenhuizen voor de opvoeding moeten betalen.
     
  8. KanjerB

    KanjerB VIP lid

    24 apr 2007
    5.097
    0
    36
    Wel erg laat.

    Maar hetzelfde is de bij de vrouw van mijn neef overkomen. Ze was in behandeling van een cyste op haar eierstok ofzo precies hoe of wat weet ik niet. Maar de arts heeft haar gezegd dat ze GEEN KANS had op een spontane zwangerschap dus ook geen 10% maar echt GEEN. ze was toen pas getrouwd en wilde een tijdtje geen kinderen. En omdat ze toch tehoren had gekregen dat ze niet zwanger kon raken heeft ze geen anticonceptie gebruikt. En raad het maar: ze was in de TWEEDE RONDE ZWANGER :( Ze is nu erg blij met haar prachtige zzon. Maar aan de andere kant toch boos op de arts
     
  9. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    Ik vind het vooral voor die tweeling heel erg. Op zo'n leeftijd begin je al te puberen en nu willen de ouders een vergoeding voor hun zorg.. komt lekker over zeg! hoe gewenst voelen die kinderen zich nog!?
     
  10. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.052
    4.256
    113
    Wat ik uit het nieuws begreep waren ze al aan het procederen vanaf het moment dat ze wisten dat ze zwanger waren.

    Groetjes anita
     
  11. Mvj

    Mvj VIP lid

    22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    het kan natuurlijk ook zijn dat ze naar de gyn gingen om te vragen of zwnager konden worden omdat ze heeeel graag zwanger ouwden worden en dat het ontkennende antwoord van de gyn hun veel verdriet gaf ...

    of zoiets....hihii wat een krom verhaal !

    vaag nieuws bericht hoor ik snap er niks van

    L.sybje
     
  12. Niet meer actief

    mooi toch, die kinderen gaan een gouden studie-tijd tegenmoet, geniet ervan kids, jullie kunnen nu studeren wat jullie willen, het is jullie gegund!
     
  13. miloux

    miloux Bekend lid

    27 jul 2006
    760
    0
    0
    ik snap echt niet wat sommige er nu een vaag bericht aan vinden of niet snappen!

    RECHTZAKEN IN NEDERLAND DUREN ,ONTZETTEND LANG

    en nu eindelijk het resultaat wat ze verdienen.

    geniet ervan jongens
     
  14. Milla

    Milla Niet meer actief

    Goh, wij hebben hetzelfde meegemaakt.. Gyn zei tegen ons ook dat kans op tweede zwangerschap zonder medicijnen nihil zou zijn. Toch werd ik na 2,5 jaar spontaan zwanger, niet gepland dus, maar toch wel heel erg gewenst...

    Of ik ook een rechtszaak aan ga spannen? Nee, ik vind dat je dat ook niet kunt maken ten opzichte van je kind. Dan is het later net alsof ze niet gewenst was, terwijl dat bij ons wel het geval was!
    Nu willen we een derde, eerst maar eens kijken of de dokter het nog eens fout heeft ;)
     
  15. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    mijn tante was ook gezegt dat ze nooit geen kinderen kon krijgen en toch is ze spontaan zwanger geraakt (dol blij natuurlijk) en haar zoontje is nu inmiddels ook al 15. zulke gevallen komen vast wel meer voor denk dat er vanaf nu heel veel naar de rechter stappen dan
     
  16. Voor zover ik het begrepen heb had de vrouw al drie kinderen en wilde ze dus geen kinderen meer, toen kreeg ze dus nog een tweeling erbij en had ze dus in ene 5 kinderen.
    Daardoor heeft ze haar baan op moeten zeggen en moesten ze verhuizen, daarom is de schadevergoeding ook zo hoog.
     

Deel Deze Pagina