Vrouw/Moeder-vriendelijke bedrijven?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Brownie05, 9 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brownie05

Brownie05 Lid

2 mei 2014
    26
    8
    3
    Vrouw
    NULL
    NULL
    #1 Brownie05, 9 mei 2014
    Laatst bewerkt: 9 mei 2014
    Hi,

Wie van jullie werkt er bij een bedrijf waarbij de vrouwen zonder morren parttime kunnen gaan werken of ook zonder klotsende oksels kunnen vertellen dat ze in verwachting zijn?! Bestaan ze uberhaupt?! Ik lees zo veel negatieve verhalen!

Wij hebben nu 2 zwangeren in ons bedrijf ( van de 45 medewerkers), waaronder ik. En mijn baas heeft aangegeven dat hij alleen nog maar mannen wil aannemen. Parttime werken is ook geen optie meer. M'n baas heeft zelfs aangegeven dat hij van alle vrouwen wil weten wanneer ze plannen hebben om zwanger te worden. Te gek voor woorden en tegen de wet in! Hij wil hiermee in kunnen springen op de personeelsplanning.....

Ik wil erggg graag weg bij deze discriminerende baas maar nu ik bijna met verlof ga wil ik die tijd niet spenderen aan het zoeken naar een baan. Ik werk zelf 3 dagen, hij heeft mij op die basis aangenomen. Maar vrouwen die nu fulltime werken mogen niet parttime gaan werken en moeten vervangen worden door mannen. Hij weet dat dat niet zomaar kan maar laat continu merken dat hij het wel zo zou willen.

Zijn er meer met dezelfde ervaring?! Kan ik hier eigenlijk iets mee doen (met die discriminatie) bij een of andere instantie?! Stel dat mn contract niet verlengd wordt, dan weet ik wel waarom!

2. Peachy

Peachy Bekend lid

26 nov 2013
    654
    0
    0
    Ja, helaas wel. Ook waar ik werk dient minimaal 32 uur gewerkt te worden en moet je minimaal 4 dagen per week aanwezig zijn. Men vindt dit noodzakelijk voor de functie. M.i. (en ik ben niet de enige) kan de functie prima parttime worden uitgevoerd met bijvoorbeeld een minimum van 28-30 uur en meer flexibiliteit. Ik loop hier nu ook erg tegenaan, want ik vind mijn werk super leuk en wil natuurlijk graag blijven. Maar tegelijkertijd wil ik geen kleine man op de wereld zetten om hem vervolgens 4 dagen bij het kinderdagverblijf te dumpen... Ik heb eigenlijk geen idee of je hier officieel iets mee kan. Je moet je ook afvragen of je dit wil... Is er echt geen enkele mogelijkheid om er in overleg uit te komen met je baas? Overigens heb je het eerste jaar recht op ouderschapsverlof, misschien kun je hier gebruik van maken? Dit mag je baas niet weigeren...

3. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    wat dacht je van de telegraaf? :p die smult van zulke verhalen ;)

4. jumphola

jumphola Fanatiek lid

3 jan 2014
    2.188
    488
    83
    Zuid Holland
    Echt schandalig.Ik heb de mazzel dat ik in een super bedrijf werk.Word eigelijk overal wel rekening meegehouden en ook dat ik na de zwangerschap minder uren ga draaien is geen enkel probleem.

Jammer om te horen dat er zulke schooiers bestaan.

5. Aster14

Aster14 Fanatiek lid

9 mei 2012
    1.689
    8
    38
    Docent
    Midden van het land
    #5 Aster14, 9 mei 2014
    Laatst bewerkt: 9 mei 2014
    Onderwijs!

Ik ga na mijn bevallingsverlof voor een half jaar 2 dagen werken en krijg 1 dag verlof. Daarna 3 dagen werken. Als ik op een vrije/verlofdag naar mijn werk moet komen voor vergadering, regelt mijn baas kinderopvang.
    Bij ons bijna alleen maar (zwangere) vrouwen. En het werk is ook gewoon heel erg leuk!

Owja, en.. Mijn vakantie begint op 5 juli, daarna direct verlof, dus ik werk straks niet van 5 juli tot 5 januari. Best aantrekkelijk, dacht ik..

6. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Geen ervaring mee. Sterker nog vorig jaar waren we bezig met een vast contract voor mij (fulltime), die is er eind vorig jaar uiteindelijk gekomen en diezelfde maand nog was ik zwanger. Ik heb voor de onderhandeling over mijn contract wel eens aangegeven moeder te willen worden en ik ben jong dus 1+1 moet 2 zijn. Ze weten dat iemand jonger dan 30 misschien wel kids wil helemaal als ik dat al aangegeven heb.
    Ik was dus ook totaal niet bang om mijn leidinggevende te vertellen dat ik zwanger ben. Ik kan er niks aan doen dat wij vrouwen het kind moeten dragen en daardoor 16 weken verlof krijgen. Daarbij konden ze het vooraf al raden. Niet mijn probleem dus, zo simpel denk ik erover. Ik doe er alles aan om het voor mijn collega's makkelijk te maken, informeer ze op tijd over ingangsdatum van verlof etc etc. En ja ik ga na mijn verlof minder werken middels ouderschapsverlof, want daar heb ik recht op. Alles uiteraard in overleg en meer kan ik niet doen.

7. Pippamoi

Pippamoi Actief lid

28 jul 2013
    278
    0
    0
    NULL
    Zuid-Holland
  8. GFH

GFH Fanatiek lid

27 dec 2010
    3.539
    0
    0
    Iets in de ICT
    Limburg
    Op mijn werk is het geen probleem om minder te gaan werken (of je man of vrouw bent). En ik heb zonder klotsende oksels kunnen vertellen dat ik zwanger was.

9. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Bij mij ook niet hoor, hoewel het wat voeten in de aarde had om parttime te gaan werken ivm werkdruk, maar uiteindelijk is het wel wel gelukt. En met klotsende oksels vertellen ... Nee, ook niet.

Maaaaarrrr ... ik kan het vanuit de kant van de werkgever ook wel begrijpen een beetje. Soms is het ook gewoon niet mogelijk en een werkgever mag prima aangeven dat wanneer de werkzaamheden het niet toestaan om parttime te werken, dat hij dan wel mag weigeren/vragen om het verzoek te herzien. Het is niet zo dat een werkgever alleen maar ja en amen hoeft te zeggen. Er zijn op ons bedrijf ook echt functies die niet parttime uitgevoerd kunnen worden. Dat weet je dus van te voren.

Het kost gewoon ook veel tijd om iemand tijdelijk in te werken tijdens verlof, maar het kan ook wel zo zijn dat er geen ruimte is voor een extra persoon na het verlof als de werknemer parttime wil gaan werken. En dat wringt nog wel eens. Want het werk is er natuurlijk wel.

10. Niki2014

Niki2014 Bekend lid

21 apr 2014
    656
    163
    43
    Bij mij in het bedrijf wisselt het nogal. Hoe hoger de functie hoe flexibeler je kan zijn, maar werk als het ware onderop de ladder dan kan er bijna niks. Frustrerend is dat, vooral als je je leidinggevenden voor elke scheet vrij ziet krijgen...

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar zo onlogisch is het toch niet dat een baas vindt dat je werk niet parttime gedaan kan worden? In België kan dat ook nauwelijks hoor. 4/5e, dat wel, maar van die jobs zoals ik op dot forum vaak lees van 20uur ofzo, dat bestaat hier nauwelijks. Ik kan me ook niet inbeelden dat ik dat in mijn job zou kunnen doen.

Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat het ok is dat een baas geen vrouwen meer wilt aannemen.

12. Brownie05

Brownie05 Lid

2 mei 2014
    26
    8
    3
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga bijna met verlof en mag daarna gewoon voor 3 dagen terugkomen. Maar ik ga wel schriftelijke mailingen verzamelen waarin mn baas zijn mening uit. Stel dat mijn contract niet omgezet wordt dan kan ik er wat mee!

13. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ja, de universiteit :cool:

14. Ramona1982

Ramona1982 Bekend lid

26 dec 2013
    680
    0
    16
    nieuwegein
    NS top bedrijf:D:D

15. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier een Belgje met een redelijk flexibel bedrijf.

Deeltijds werken kan bij ons, maar wel 4/5de of halftijds.
    Zwanger kan je rustig zijn en melden, maar meestal is 't wel één van je collega's die voor de vervanging opdraait (vaak halftijdsen die dan een aantal maanden fulltime mogen komen), omdat men niemand aanneemt voor 3 maanden. Tegen de tijd dat die zou ingewerkt zijn, ben jij immers terug.

Ik werk met 2 op een dienst en toen mijn collega vorig jaar zwanger was en in verlof, heb ik de tent 3.5 maand lang alleen recht gehouden. Zowel ik als zij werken sowieso halftijds en de grote projecten die zij deed en waar ik niks van kende zijn gewoon blijven liggen tot na haar verlof (maar dat kan niet in elke functie).

Bij ons werken net over 't algemeen meer vrouwen dan mannen omdat we in de sociale sector zitten en héél véél halftijdsen hebben. We hebben eigenlijk bijna niemand die voltijds werkt.
    Op het secretariaat waar ik zit (we hebben nog regionale secretariaten) zijn we met 22, waarvan 5 mannen :).

In de vakantieperiodes is 't bij ons overigens doodkalm, want de helft neemt verlof om zijn kinderen te kunnen opvangen.

Ik werk zelf 18u45min per week. Een voltijds is bij ons 37u30 oftewel 5 x 7u30.
    Bij ons kan je bij een halftijds kiezen. Ofwel de ene week 2 dagen en de week erna 3 dagen werken. Ofwel 3 dagen van 6u15. Ikzelf werk 3 "kortere" dagen.

Bij een 4/5de kan je bij ons overigens ook kiezen. Ofwel 1 vaste dag per week, ofwel elke dag vroeger stoppen.
    Een collega van mij werkt zo bijvoorbeeld 4 dagen per week maar tot 14u30 en kan zo 4 dagen per week haar kinderen van school gaan halen. De vijfde dag (woensdag) werkt ze tot 16u30, want dan kunnen haar kinderen de hele namiddag bij hun grootouders terecht.
    (Hier in BE hebben de kinderen standaard op woensdagnamiddag vrijaf.)

Op dit moment hebben we 5 zwangeren op onze regionale secretariaten en nog één langdurig zieke. Mijn baas is niet happy happy dat het allemaal tegelijk is, maar hij heeft ook iets van "iedereen heeft dat recht, dus we zullen onze plan wel trekken en er wel geraken".
    Mijn baas werkt overigens zelf 4/5de ;). Op vrijdag is hij onbereikbaar.

Thuiswerk is bij ons dan weer niet mogelijk, tenzij in héél uitzonderlijke situaties. Omdat we ook héél véél met mensen bezig zijn. Mensen die aan de telefoon hangen, dossiers die op kantoor staan, vergaderingen en overleg met collega's, ...

16. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Idem :D!
    Ik heb al zoveel aanpassingen mogen/kunnen doen in werktijden, werkdagen, uren...
    Maar mijn functie is ook heel makkelijk parttime te doen/plannen en er werken op onze afdeling ook veel parttimers.

17. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    #17 stiertje88, 10 mei 2014
    Laatst bewerkt: 10 mei 2014
    Ik werk ook bij een topbedrijf. Hebben super meegewerkt tijdens het hele icsi traject. Mocht voor elke afspraak de tijd die het duurde ziek melden. En nu ik weer thuis ben nadat ik 2 weken met een ernstige overstimulatie in het ziekenhuis heb gelegen, zeggen mijn leidinggevende en de directie dat ik de tijd moet nemen om te herstellen en niet aan het werk hoef te denken.
    Geweldig toch! Gun ik iedereen.
    En over hoeveel uren ik na de bevalling ga werken, -als alles goed blijft gaan natuurlijk- valt heel goed te praten.

18. Linana

Linana Niet meer actief

Meestal bij de overheid is een heleboel wel mogelijk.
    Ik werk voor de overheid en kon ook zonder zweet in de naad het nieuws vertellen. Verder is bij ons aanpassingen in bureau/werkplek ook zo gedaan als je klachten hebt.

19. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Mijn werk (huisartsenpraktijk) is super wat dat betreft. Ze denken mee en er is veel mogelijk. Bij mijn vriend op zijn vorige werk daarentegen: vrouwen onder de 45 worden gewoon standaard niet aangenomen omdat ze niet al dat zwangerschapsgedoe wilden hebben. Worden met een stom smoesje afgewezen bij sollicitatie. En baas schaamt zich daar niet voor. Alsof mannen en 45+ vrouwen niet ook een papa of oma-dag kunnen vragen. En lang niet alle 45- willen/kunnen zwanger worden en minder gaan werken. Als er kinderen komen hoort de vrouw minder te gaan werken, zo redeneerde zijn ex-werkgever. Geen discussie mogelijk.
    Hij werkt 36u, als hij bij zijn huidige werk minder zou willen werken zou dat wel heel lastig worden maar niet onmogelijk denk ik. Maar dat is bij ons niet aan de orde, we blijven allebei fulltime werken.

20. iriz83

iriz83 Actief lid

12 feb 2014
    147
    0
    0
    ICT Adviseur bedrijfsvoering bij overheid en daarn
    Den Haag
    Ik werk ook bij de overheid en alles is hier geen probleem, al wil ik niet minder gaan werken :)

Deel Deze Pagina