Hallo allemaal! Ik zit met een dilemma. Maandag ben ik 12 weken zwanger. Mijn contractverlening zit er aan te komen, 1 juli. Dit wordt mijn laatste contractverlenging. Tegen die tijd zal ik 18 weken zwanger zijn. Ik weet alleen niet wat ik moet doen, mijn baas vertellen of niet? Ben bang dat als ik het vertel dat ik mijn contractverlening niet krijg.
Tja, dat is op zich lastig... ik zou zeggen voor je houden, je baas krijgt een uitkering voor je als je met verlof gaat, mar 18 weken is wel echt bewust extra lang wachten en dat kan ook kwade gevoelens creeren, dus ik zou het af laten hangen van het soort bedrijf? werk je bij een groot bedrijf waarbij je geen persoonlijke contact e.d. en goed met de baas omgaat, lekker laten wachten!! Werk je bij een klein bedrijf en het contact met de baas is goed, dan voelt het misschien niet lekker om te verzwijgen... maarrrrrr, het is JOU hachje, JOU financien.... dus als je zeker wil weten dat je geld hebt, verlenging en een wazo krijgt, wachten...
Ik werk bij de plus supermarkt. Ik heb wel een aantal verantwoordingen die niet iedereen heeft. Van de een hoor ja wachten en de ander zegt ik zou het wel vertellen. Ik vind het echt een moeilijke keuze..
Heel lastig idd! Ik denk dat je gewoon voor jezelf moet kiezen. NL zit nog steeds in een crisis, iedere dag krijgen honderden mensen te horen dat ze geen baan meer hebben en volgens mij ben je in een supermarkt al snel te oud/duur, dus een contractverlenging is hartstikke fijn. Vooral met een baby op komst! Ik zou het dus niet vertellen, maar wachten tot een week of 2/3 na je contractverlenging. Dan kun je altijd zeggen dat je het niet wist en o.a. gewoon ongesteld bent geworden. Je hoeft het wettelijk gezien volgens mij pas uiterlijk een maand of 3 voor je bevalling te vertellen, dus je bent dan nog ruim op tijd. Succes!
Denk dat je deze keuze ook van je gevoel moet laten afhangen... Heb wel eens gelezen dat je uiterlijk drie weken voordat je verlof in gaat je het pas wettelijk hoeft te vertellen aan je baas! Dus gevoelsmatig heb je misschien zoiets van: ik wil het wel vertellen want ik voel me er schuldig over... maar het hoeft dus niet! Ik zou denk ik je gesprek eerst afwachten en het daarna (na bijv een goede twintig weken echo) vertellen!
Ik zou het van je gevoel af laten hangen. Als het voor jou goed voelt om het te vertellen moet je dat doen. Aan de andere kant, als je eenmaal een vast contract hebt kunnen ze je niet ontslaan. Als je het niet erg vindt dat het niet zo 'netjes' is om het niet te vertellen (weet niet hoe jouw verstandhouding met je werkgever is) dan kun je het net zo goed voor je houden. De arbeidsmarkt is hard en als ze normaal gesproken niet zo snel vaste contracten geven zouden ze nu een goede reden hebben om je contract niet te verlengen (ookal zouden ze dat nooit als reden mogen geven). Toen ik bijna 12 weken zwanger was kwam er een hogere functie bij mij op het werk vrij. Ik ging daarop solliciteren, eigenlijk puur om aan te geven dat ik wel ambities heb binnen het bedrijf. Tijdens dat sollicitatiegesprek heb ik verteld dat ik zwanger was omdat het voor mij niet goed voelde om het niet te vertellen. Vervolgens werd ik afgewezen voor de functie met als reden dat ik nog "te groen" was. Terwijl ze iemand van buiten het bedrijf hebben aangenomen met 0 ervaring binnen het bedrijf en amper leidinggevende ervaring. Oftewel, ik was niet "te groen" maar eigenlijk gewoon "te zwanger". Zo hard kunnen ze dus zijn. Nou ja om een lang verhaal kort te maken, doe wat voor jou goed voelt!!
Dankjulliewel voor de reacties. Ik denk dat ik het ga vertellen na 2/3 weken nadat ik mijn contract binnen heb (mits je dan nog niks ziet) en dan inderdaad vertellen dat ik een goede 20 weken echo wilde afwachten. Dankjewel!
Ik zou ook kijken naar hoeveel last je hebt en hoe goed je het kan verbergen. Sommigen kunnen het na 12 à 15 weken bijvoorbeeld al echt niet meer verbergen, of stel dat je problemen krijgt en bijvoorbeeld moet platliggen ... Ik gun het je dat je het kan verzwijgen tot na de verlenging (want er wordt sowieso nog héél veel gediscrimineerd omwille van zwangerschap en in een supermarkt voor jou waarschijnlijk 5 anderen die je job willen overnemen ...), maar houdt er rekening mee dat het ook kan zijn dat je het eerder moet zeggen.