Vrouwenbladen laten baby's onveilig slapen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Donja, 22 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Donja

Donja Actief lid

23 jun 2009
    217
    0
    0
    adm medewerkster
    In een huis
    WASHINGTON - Een derde van de babyfoto's in vrouwenbladen laat een baby zien in een onveilige slaaphouding. Tweederde van die foto's laat bovendien een kind zien dat in een verkeerde slaapomgeving slaapt.

Wetenschappers van het Children's National Medical Center bekeken voor dit onderzoek foto's van slapende baby's in 24 magazines die veel gekocht worden door vrouwen tussen de 20 en 40 jaar oud.

Zij ontdekten dat veel van deze foto's houdingen laten zien die de kans op een vorm van wiegendood - Sudden Infant Death Syndrome (SIDS) - verhogen.

Niet alleen sliep de baby vaak op zijn buik of zij in plaats van op zijn rug. Ook werden er te zachte bedden afgebeeld. De beelden in de tijdschriften stroken totaal niet met wat doktoren adviseren.

Moeders zouden moeten weten dat wat zij in magazines zien niet overeenkomt met wat in werkelijkheid het beste is voor hun baby.

SIDS
    In Nederland komt wiegendood maar weinig voor. In 2002 ging het om 22 gevallen. Om SIDS te voorkomen, raadt het American Academy of Pediatrics aan om baby's op hun rug te laten slapen, in hun eigen bedje. Ook raden zij het gebruik van kussens, dekbedden en dekens af.

2. Nettie

Nettie Fanatiek lid

14 jun 2007
    4.016
    0
    0
    Verzorgende IG
    ergens boven in Nede
    #2 Nettie, 22 aug 2009
    Laatst bewerkt: 22 aug 2009
    Nou ik dit lees, je ziet idd wel vaak in bladen dat een baby op z'n buikje ligt te slapen... Was me nooit opgevallen (komt miss ook doordat mijn beide dames ook buikslapers zijn... tja tegen alle "regels" in miss maar liever een slapende-maar-dan-op-dr-buik-baby dan een niet-slapende-op-haar-rug-baby...)

3. kimmetje55

kimmetje55 Actief lid

7 mrt 2007
    429
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    prov groningen
    heb er eigenlijk nooit zo bij na gedacht.
    mijn zoon van nu bijna 19 maand heeft de eerste 4 maanden maar weinig op bed gelegen!
    of hij had krampjes of hij was over zn slaap heen.. lag wel meestal op rug of zij...
    in het ziekenhuis na de bevalling werd hij ook op zn zij steeds gelegd, afwisselend links en rechts.. is dat ook niet goed?

4. elmo28

elmo28 Fanatiek lid

11 apr 2009
    2.803
    0
    0
    Ik weet het allemaal niet zo met die adviezen.

Ik heb twee meiden en er zit slechts 14 maanden tussen.

De eerste mocht niet op haar rug maar moest wisselligging van de ene zij op de andere na 2 weken rolde ze op haar rug ondanks de handdoek die ik erachter had en dan sliep ze niet meer dus vanaf 2 weken sliep zij al op haar buik.

Mijn 2e meid moest juist op haar rug, ok zij sliep niet goed op haar rug en ligt ook al vanaf ongeveer 2 weken op haar buik.

Wel op een hard matrasje met een aerosleep erop.

Nu waren mijn meiden wel gelijk heel sterk in hun nek.
    Maar hoe dan ook , elk jaar geven ze ander advies ik denk dat je als moeder het beste aanvoelt hoe je kind goed slaapt.

5. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

misschien erg "fout" van mijn kraamverzorgster maar ze zei in de week dat ze bij ons was (we moesten mijn meisje op haar zij leggen maar was ze te bewegelijk voor) dat de regels elke keer veranderen dus we hebben haar op haar rug gelegd, gewoon ons gevoel gevolgd eigenlijk, ik kan me wel voorstellen dat als je buikligging met kussens etc. heel vaak in die bladen ziet dat je denkt dat het wel kan, ik denk dat ieder kindje anders is en ik kan zelf ook wel bedenken dat die kindjes op de foto's maar heel even zo liggen voor de foto.

6. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Voor elk kindje is het anders.
    Onze kraamverzorgster(met ruim 20 jaar ervaring) volgde ook haar eigen gevoel en ging tegen de regels in... het rolletje in de rug mocht niet meer.
    Wij deden het wel! en we voelden ons er prettig bij.

7. Writer

Writer Niet meer actief

mij zoontje nu 20 maanden heeft bijna altijd op zijn buik geslapen , gewoon omdat hij anders niet rustig kon slapen zonder kussen ,ook welles bij mij op bed , nu is hij baby af wil hij zelf soms op zijn rug maar ik volg mij gevoel en niet wat moet en niet moet , want dat veranderd per jaar zoooo vaak8)

Deel Deze Pagina