Een aantal jaar geleden heb ik een cursus gevolgd voor nagelstyliste... Nog steeds vind ik t erg leuk om er mee bezig te zijn, maar in mijn eigen werk als verzorgende zijn kunstnagels, hoe mooi of kort ook, not done.. helaas.. Het lijkt me erg leuk om kleinschalig mn hobby weer op te pakken en bij andere mensen de nagels te verzorgen en voorzien van een stel acrylnagels.. Doordat ik enige tijd niet actief ben geweest ontbreekt t me natuurlijk aan de routine.. Ik zou t graag thuis willen doen.. maar vraag me af.. wanneer word t uitoefenen van je hobby "bedrijfsmatig" en heb je te maken met regels ( o.a. bestemmingsplan, kvk, fiscus etc.)
Hoi Annemarie Ik ben ook vanuit mijn hobby een bedrijfje begonnen. Mijn grote hobby is fotografie en heb daar inmiddels gedeeltelijk mijn werk van kunnen maken. Op een gegeven moment was ik klaar met een opleiding fotografie en kreeg steeds meer aanvragen. In het begin veel bekende maar later ook onbekende of mensen die ik via via ken. Dus toen dacht ik misschien word het nu wel raadzaam om een bedrijfje te beginnen. Mijn vriend heeft ook een eigen bedrijf en heb een gesprek gehad met zijn boekhouder en die vertelde mij dat ik niets te verliezen had, dus waarom niet. Ik ben toen langs de KvK gegaan en heb me daar ingeschreven en zij regelen ook direct een BTW nummer (voor de belasting). Uiteraard moet je als bedrijf BTW afdragen, maar van je aankopen kan je het ook weer terug vragen. Dus mocht je inkopen moeten doen voor je bedrijf zoals gel, lak etc kan je dit ook terugvorderen. 1 keer in de 3 maanden moet je de belastingaangifte doen, dit is heel gemakkelijk. Onze boekhouder maakt het jaaroverzicht, dus daar heb ik verder geen omkijken naar. De KvK geeft ook veel seminars voor het opstarten van een bedrijf of als je net een bedrijf bent begonnen hoe je het beste het e.e.a. kunt regelen, misschien ook raadzaam om is naar toe te gaan. De datums kun je vinden op de site van de KvK. Succes!